Máté, Mirella

Életre kel a Monarchia utolsó hadihajója

2010.08.23. 14:47

Programkereső

A Leitha/Lajta fedélzetén egykor 11 nemzet hajósai szolgáltak. A hadihajó-történészek által is számon tartott jármű ismét régi fényében ragyog.

A világ első monitora, (alacsony hajótestű, erősen páncélozott, forgó lövegtornyos, géperejű hadihajója) az USS Monitor az Amerikai Egyesült Államokban épült 1862-ben, John Ericson svéd mérnök tervei alapján. Mivel műszaki elgondolásai beváltak, ez a hadihajótípus az egész világon elterjedt, 1862 és 1965 között mintegy kétszáz készült belőle. Az egész világon mindössze hét maradt fenn ebből a kétszázból, folyami azonban csak egy, a Lajta. Érdekesség, hogy bár a jármű ma is fontos szerepet játszik az "amerikai nemzeti mitológiában", az Egyesült Államokban nincs felszínen megmaradt monitor.

Leitha/Lajta múzeumhajó
Leitha/Lajta múzeumhajó

A rekonstruált, és augusztus 20-án újrakeresztelt egykori hadihajót 1871-ben, Újpesten Leitha néven bocsátották vízre. Korában technikailag igen fejlettnek számított: a Monarchia haditengerészetében ezen volt az első forgatható lövegtorony, illetve ez volt az első tisztán fémből épült, két csavarral hajtott, csupán géppel mozgatott hadihajó. A Leitha Óbudán állomásozott, magyar többségű személyzetébe a Monarchia minden tájáról érkeztek. Részt vett a boszniai okkupációban, végig harcolta az I. világháborút, számos katonai akcióban meghatározó szerepet kapott. A Tanácsköztársaság idején személyzete csatlakozott a világ egyik első antikommunista felkeléséhez, melyet éppen róla neveztek el monitorlázadásnak. A rendszerváltás előtt áruszállító hajóként üzemelt.

A nemzetközi jelentőségű magyar hadászati műemlék újrakeresztelését követően egy új múzeumhajót vehettek birtokba a történelem, a kultúra iránt érdeklődők, és tekinthetik meg a neszmélyi hajóskanzenben. A hajó a Magyar Állam tulajdonában és a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésében áll, rekonstrukcióját a Podmaniczky-díjas Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány végezte.