Vendel

Műfajból ötös

2011.03.22. 19:01

Programkereső

Az általános iskolai korosztálynak szóló színházi előadások repertoárját szemlélve nem csupán azt állapíthatjuk meg, hogy lassan annyi előadást kínálnak gyerekeknek, mint felnőtteknek, hanem azt is, hogy a kínálat alapművek és műfajiság szempontjából is széles és változatos.

Győzzük tehát csak kapkodni a fejünket, hogy hányféle prózai, zenés, báb-, táncszínházi és egyéb, beavató foglalkozással vagy drámajátékkal egybekötött előadás található a gyerekszínházak sorában! Mert azt a felfogást, hogy a kisiskolásoknak pusztán meséket bemutató bábszínházat, a nagyobbaknak pedig valamilyen kötelező olvasmányt - inkább oktató, mint kommunikációs alapú - pedagógiai szándékkal odalökött színművet adunk, jobb elfelejteni. Az írni-olvasni tudó iskolás gyerek ugyanolyan (ha nem pontosabb!) igényekkel lép fel a színházlátogatáskor, mint szülei, érteni és értelmezni kívánja a látottakat, és akár részt is venni a játékban - sokszor nagyobb arányban, mint a tartózkodó felnőttek. Az egyre bővülő gyerekszínházi produkciók, többször komoly problémákat, döntéshelyzeteket elemző foglalkozások láttán pedig szinte elfog a vágy, hogy a korosztályos, kreatív játéknak mi is (újra?) részesei lehessünk.

Róbert Gida és barátai (Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház - fotó: SzoFi)
Róbert Gida és barátai (Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház - fotó: SzoFi)

Repertoár tekintetében a Budapest Bábszínház és a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház még mindig vezető szerepet tölt be, előadásaik egészen kicsiktől a gimnazistákig, vagy épp felnőttekig célozzák meg a közönséget. Produkcióikban gyakran a „felnőttszínházból" ismert írók, színészek és rendezők vesznek részt, ezzel olykor figyelmet keltve a báb- és gyerekszínháztól elzárkózó felnőtt nézők körében is. A 2008/2009-es évad egyik sokat méltatott és díjazott bábelőadása volt Szabó Borbála és Varró Dániel Líra és Epikája, melyet Mácsai Pál rendezett, valamint az előző évadban Tasnádi István és Jeli Viktória zenés-bábos űrsétája, a Rozi az égen, illetve az idei, Grimm-klasszikust feldolgozó, musical- és operettelemeket használó Csipkerózsa Lackfi Jánostól Kuthy Ágnes rendezésében. A Budapest Bábszínház egyik legsikeresebb kortárs előadását, Varró Dániel jegyzi Túl a Maszat-hegyen című verses regényének színpadi átiratával, melyet nemcsak itt, hanem Kolozsváron, az Ódry Színpadon, Kaposváron a színiegyetemisták, legfrissebben pedig decemberben a Pesti Színházban is színpadra állítottak.

Líra és Epika
Líra és Epika

A Kolibri több műfaji kísérletezést és külföldi koprodukciót is magáénak tudhat; Novák János, a színház igazgatója idehaza például elsőként mutatott be csecsemőszínházat. Olyan, már "klasszikusnak" számító előadások mellett, mint a Bors néni Molnár Piroskával és a Kukacmatyi Bán Jánossal, a Kolibri egészen különböző korosztályoknak kínál sokszínű szórakozást. A kisebbeknek például a Brueghel-képből kibontott Gyermekjátékokat Bozsik Yvette és Novák János rendezésében, Békés Pál Spárga-tengeralattjáróját, Oscar Wilde Boldog hercegét (angol nyelven is), a nagyobbaknak Bambit, Emil és a detektíveket, valamint Haydn: Aki hűtlen, pórul jár című "bábopera-tanmeséjét" és egy japán mesét is Bekkanko, a grimaszdémon címmel.

A vidéki produkciók közül az egri Harlekin Bábszínház A libapásztorlány, a veszprémi Kabóca Bábszínház Jancsi meséi és a januárban bemutatott Csipkerózsika, a győri Vaskakas Bábszínházban az ESzME Társulat Repülési lecke kezdőknek, valamint az új Zsolnay-gyárba költözött pécsi Bóbita Bábszínházban a Vitéz László, a Bolond Istók és A kis hableány voltak az előző és az idei év népszerű korosztályos bemutatói.

Pöttyös Panni az iskolában
Pöttyös Panni az iskolában

A gyerekeket célzó táncelőadásokból is egyre többet találhatunk az egyes társulatok repertoárján. Bozsik Yvette a 2005-ben bemutatott Létramesék óta rendszeresen koreografál táncot az iskolás közönségnek. A Négy évszak, a Petruska és Pulcinella és a Varázsfuvola gyerekváltozata, a Varázscirkusz után idén a Pöttyös Panni az iskolában címmel mutatott be előadást az Őszi Fesztiválon. Áprilisban két gyerekeknek szóló balett is bemutatásra kerül majd: a Szegedi Kortárs Balett a Hattyúk tavát, a Pécsi Balett a Hófehérke és a hét törpét állítja színpadra.

Végül ha mindez nem győzött volna meg, látogassunk el a Kerekasztal vagy a Káva Kulturális Műhely egy beavató foglalkozással összekötött előadására. Mindkét társulat négy-öt korcsoportban dolgozik együtt az általános és középiskolásokkal, jellemzően egy-egy viszonylag hétköznapi, de annál nehezebb élethelyzet, viszony vagy probléma köré építve fel az előadást és az azt követő játékot, elemzést, improvizációt. A Kerekasztal Fivérek vagy Csontketrec, illetve a Káva Hinta és Apalabirintus című foglalkozásai a szabadság, a felelősség, az identitás, az erőszak és az apaszerep fontosságáról beszélgetnek és játszanak a gyerekkel improvizációs formában. A drámapedagógusokkal közös pár órás foglalkozások pedig egyszerre vetnek fel kérdéseket gyereknek, szülőnek, tanárnak, színésznek egyaránt, nemcsak a színházba járás hagyományáról és jellegéről, hanem saját döntéseikről, értelmezésükről és válaszaikról.