Emma

Bármiből lehet bármi

2012.03.31. 07:45

Programkereső

Fantáziabeindító játékok várják a legkisebbeket a Tesz-Vesz Muzsika foglalkozásain április 2, 16 és 30-án a Müpa Lépcsőtermében.

Ahogy öregszünk, úgy lesz egykor színes és szárnyaló fantáziánkból szürke és praktikus gondolkodás. A téli reggeleken, munkába menet, a sálunk felvételekor már eszünkbe sem jut, hogy éppen egy hatalmas óriáskígyót tekertünk a nyakunk köré. Ugye, négyévesen ez milyen könnyen ment? A Tesz-Vesz Muzsika foglalkozásain nemcsak a gyerekek fantáziája szárnyalhat, de Hegedűsné Tóth Zsuzsanna segítségével a szülők is rátalálhatnak elvesztett szabad asszociációs képességükre!

A Tesz-Vesz Muzsika koncepciójának létrehozója és foglalkozásvezetője Hegedűsné Tóth Zsuzsanna, aki 1995 óta foglalkozik hat év alatti gyermekekkel. Az első zenebölcsis csoportok vezetésére 1997-ben kérték fel angliai zenefoglalkozások mintájára. Zsuzsanna, aki akkor már a szolfézs-zeneelmélet-karvezetés szak mellett az óvóképző főiskolát is elkezdte, és zeneiskolák zeneóvodai foglalkozásait vezette, először bizonytalan volt abban, hogy miért kell neki a három év alatti gyermekek szüleit segíteni abban, hogy énekeljenek a kicsiknek, hiszen természetes, hogy a kisgyermek mellett az ember, amikor csak tud, énekel. A programszervezők győzködték a zenebölcsi közösségformáló erejéről, és arról, hogy fontos éneklésre bátorítani a szülőket. A foglalkozásvezetések mellett aztán Zsuzsanna beleásta magát a korai fejlesztésről, fejlődéslélektanról, agykutatásról, alternatív zenepedagógiáról szóló szakirodalomba, és a kodályi koncepciót megőrizve, Forrai Katalin pedagógiai útmutatásait követve formálta folyamatosan tovább és tovább a zenei foglalkozásait.

Tesz-vesz Muzsika - Müpa
Tesz-vesz Muzsika - Müpa

A Tesz-Vesz Muzsika foglalkozásain hétköznapi tárgyakat használnak: "A legutóbbi alkalommal színes fahasábok voltak az eszközeink. Kihasználva ezek valamennyi adottságát azt kerestem, hogy miként kapcsolódhatnánk a féléves és három éves kor közötti gyermekek játékvilágához. Minden eszközben a zene alapelemeit kutatom, a ritmust, a hangerőt, a hangszínt, miközben tartalomban, érzelemvilágban kapcsolódó mondókákat, dalokat hallanak a gyerekek. Úgy fogalmaznék, hogy a gyermekek tárgyakkal történő ismerkedését, manipulációját, és az ahhoz kapcsolódó érzelmeit egyfajta igényes, elsősorban magyar zenei burokba zárom - magyarázza Zsuzsanna. - Akik rendszeresen járnak a foglalkozásokra, már tudják, sőt izgalommal várják, milyen furcsa helyzetben használjuk majd a tárgyakat, de az újonnan belecsöppenők még az eredeti funkcióban gondolkodnak. Így volt ez legutóbb is, amikor voltak gyermekek, akik azonnal építkezni kezdek a hasábokból, mi pedig jóval absztraktabb módon használtuk: autóként, hegedülhetünk rajta, fújtuk sípként, de fűrészeltük, kalapáltuk, tüzet raktunk belőle, ahol megmelegedtünk, majd madárrá változtattuk." És gondolták volna, hogy egy sárga gumikesztyűt a lábra is lehet húzni? Zsuzsanna felidézi, hogy voltak csöppségek, akik először ódzkodtak ettől, mert megszokták, hogy a kesztyű kézre való, ám amikor rájöttek, itt szinte mindent szabad, boldogan totyogtak kacsaként.

Fontos, hogy ezekben a helyzetekben nem szabad a gyerekeket drasztikusan együttműködésre bírni. Nagyon nagy szerepe van a szülőnek és a foglalkozásvezetőnek. Végtelen türelemmel, tapintattal kell irányítani a kicsiket, hogy maguktól, saját temperamentumuk és tempójuk szerint érezhessenek rá az új tevékenység ízére. Ha az elég dinamikus, elég csábító számukra, biztos, hogy bekapcsolódnak a "munkába". Mert ez az a hely, ahol nem kell határt szabni a fantáziának, nyitott a vezető a gyermeki ötletekre, és plasztikusan használja zenei repertoárját. Itt születhetnek a gyermekek első szabad zenei kalandozásai a hangok, hangzások, effektusok világában!

A Tesz-Vesz Muzsika foglalkozásain leginkább a szülők kapnak bátorítást arra, hogy a hétköznapi helyzeteket egészen új, szinte extrém módon használják ki. Egy kendőt, sálat, lavórt, netán törölközőt hintaként is használjanak, vagy parkettán, linóleumon húzva szánkóként, lovacskaként nevesítsék. Amellett, hogy remek játékról van szó, javítja a gyermekek tartását, elősegíti a mozgásfejlődést, az egyensúlyérzéket. A ruhaszárító alól sem kell azonnal kiparancsolni a gyermeket, ha asszociálhatunk előtte a fák suhogására, a szél simogatására, vagy a bújócskázásra és hozzá tudják kapcsolni a foglalkozásokon tanult mondókákat, dalokat.

Tesz-Vesz Muzsika - Müpa
Tesz-Vesz Muzsika - Müpa

A gyerekek mindig együttműködőek, mert ők szeretnek tenni-venni, felfedezni a világot. Ahhoz, hogy a foglalkozáson hamar feloldódjanak, megtalálják önmagukat és helyüket az új közegben, először a szülők tesznek-vesznek rajtuk és velük, például tapsoltatókkal, tenyeresdikkel, arscimogatókkal, dülöngélőkkel, höcögtetőkkel "melegítenek be", azaz olyan intim mozdulatsorokkal, játékokkal, amit csak az anyukáknak, apukáknak, nagyszülőknek engednek a gyermekek, s ebből a meghitt, biztonságot adó együttlétből nyílnak meg fokozatosan a közösség felé. A foglalkozás második szakaszában kerülnek elő az izgalmasabbnál izgalmasabb eszközök, minden alkalommal mindösszesen egy fajta: a már említett óriás fagyöngyök és fahasábok mellett óriáscsipeszekre és -gombokra is számíthatnak a résztvevők. A szülő aktív, bátorító, megerősítő jelenléte itt is fontos a gyermekek számára. A szülő tudja, hogy egy-egy tárgyat mennyire ismer a gyermeke, temperamentumától függően mennyire vonható be a közös cselekvésbe. A Tesz-Vesz Muzsika aprócska résztvevői még nem tudnak beszélni, jóllétüket, érzelmeiket tekintetükkel, testbeszédükkel kommunikálják, őszintén, világosan. A foglalkozás harmadik szakaszában, amikor már fáradnak a picik, hisz jól "kidolgozták" magukat, előkerülnek az igazi hangszerek, a hegedű, gitár, citera, furulya, fuvola és türelmükhöz, érdeklődésükhöz mérten megkezdődik a meseszövés hangeffektusok kíséretében. Itt az egyik legnagyobb kihívás az, ha nem homogén a csoport, ha a kilenc hónapos mellett ott ül a majd' hároméves, hiszen az a cél ebben a szakaszban is, hogy mindenkit megérintsen a muzsika.