Emma

"Valódi nagyság nincs játékosság nélkül"

2014.04.11. 16:59

Programkereső

Március idusától április végéig a nagyközönség is megcsodálhatja a Liszt Ferenc téri szecessziós zenepalota játékmását a Zeneakadémián. A LEGO-makettről kérdeztük Szabó Stein Imrét, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatóját és a Liszt-kukacok Akadémiáját vezető Fazekas Gergelyt, a Zeneakadémia tanárát, az építmény ötletgazdáját. INTERJÚ

- A LEGO-kockákból megépített játék-Zeneakadémia a klasszikus zene elefántcsonttoronyból való kitörését szolgálja?

- Fazekas Gergely: A zenei elefántcsonttornyot a felnőttek építik, nagyjából a 19. század kezdete, mondjuk a kései Beethoven-kvartettek óta. Éppen az volna a fontos a gyerekekkel kapcsolatban - s ezt a kislányaimmal kapcsolatban nap, mint nap tapasztalom is -, hogy még azelőtt megmutassuk nekik a klasszikus zene szépségeit, hogy maguk is belekerülnek ebbe a viszonyítási rendszerbe. Mivel a mindennapjaik során sokkal nagyobb számban találkoznak popzenével, érthető módon ahhoz kezdenek kötődni, és ha a klasszikus zene belép a képbe, akkor többnyire nem belül találják magukat, hanem kívül. Ha pedig a bejutás nem egyszerű, mert a felnőttek akkorára növesztették az „elefántcsonttornyot", akkor meg se próbálnak belépni, ezzel pedig a kör - vagy a torony - bezárul.

LEGO-Zeneakadémia
LEGO-Zeneakadémia

- Szabó Stein Imre: A tavaly október 22-én újranyílt Zeneakadémiát a kezdetektől világmárkaként pozícionáljuk, a kommunikációs stratégiánknak része az elefántcsontorony-szemlélet elleni partizánharc. Az elitista megközelítése helyett minden fronton a külső nézőpontot felkínáló attitűd jellemzi ezt az alapállást - éppenséggel erre példa a LEGO-kaland is. Az egyestés műsorfüzeteink is szakítanak a világszerte megszokott leírásokkal, ehelyett a közönséget passzivitásából kibillentő, értelmezésre, aktív befogadásra serkentő esszéket közlünk a programok mellett.

- Azt azért nehéz volna tagadni, hogy az elefántcsonttorony-probléma létezik.

- F.G.: Igen, de Mozart vagy Händel nem is igazán értenék, hogy miről beszélünk. Az ő zenéjük hatalmas élményt jelenthet a gyerekeknek, egyszerűen csak meg kell nekik mutatni őket.

- A LEGO-Zeneakadémia a mézesmadzag?

- F.G.: Pedagógiai eszköz. A Liszt-kukacok Akadémiáján résztvevő gyerekek a makett révén jobban megismerhetik az épületet, a hangverseny intézményét, a szimfonikus zenekar felépítését, miközben valóban lehet játszani is vele. Dóczy Balázzsal, a hihetetlen alapossággal dolgozó LEGO-építésszel azért is döntöttünk úgy, hogy kilencven fokban elforgatjuk az épület belsejében a Nagytermet, mert így jobban hozzáférnek a gyerekek: fel tudnak pakolni a színpadra egy LEGO-figurákból álló szimfonikus zenekart, be tudják tenni a tanári páholyba a LEGO-tanárbácsit, nézőket helyezhetnek el a széksorokba.

LEGO-Zeneakadémia
LEGO-Zeneakadémia

- A másik cél a tudatos márkaépítés?

- Sz.S.I.: A zene és a legózás közös nevezője a kreativitás. Meggyőződésem, hogy valódi nagyság nem létezik játékosság nélkül. A patina és a progresszió általunk sokszor hangoztatott, a Zeneakadémiát jellemző kettős viszonyrendszerét tökéletesen kiegészíti egy ilyen, a klasszikus koncertközönségen kívüli csoportokat is elérő akció.

- F.G.: A kis általános iskolás, 6-10 éves korosztály a célcsoportunk. Ők nyilván nem maguktól fognak bejönni a Liszt-kukacok Akadémiájára, hanem a szüleik hozzák őket, mégpedig azok a szülők, akik amúgy is fontosnak tartják, hogy a gyerekük kapcsolatba kerüljön a klasszikus zenével. Azt szeretnénk, hogy ha egyszer egy kisiskolás beteszi a lábát a Zeneakadémiára, ne a szülei miatt jöjjön vissza, hanem önszántából, mert jól érezte itt magát.

- Marketing eszközről van szó tehát?

- F.G.: Részben igen. Amit itt eladni szeretnénk a gyerekeknek, az a klasszikus zene, és ha a gyerekek talán csak a LEGO miatt jönnének is vissza, ha már ott vannak, akkor a csoportokat vezető remek zenetanárok és zeneakadémisták révén mindenféle egyebet is megismernek: hangszereket, zenei jelenségeket, műfajokat.

- SZ. S. I.: Egyáltalán nem marketingeszköz a LEGO-palota, hanem Zeneakadémia tudatosan épített kommunikációjának kiterjesztése. Attól csak erősödünk, ha megengedjük, hogy a LEGO - egyébként elsőként Magyarországon - hivatalos makettet készítsen a zenepalotáról, az alkotást pedig időszakosan ki is állítjuk. Meggyőződésem, hogy az alapító Liszt Ferencnek sem lenne ez ellen kifogása, sőt!

Zeneakadémia LEGO-ból - Liszt-kukacok Akadémiája
Zeneakadémia LEGO-ból - Liszt-kukacok Akadémiája

- Van már e játéknak érzékelhető hozadéka is?

- Sz.S.I.: Van. Attól a pillanattól kezdve, hogy az építésről szóló, saját mozgóképes anyagainkkal kiegészített filmet útjára engedtük, a video internetes mémként kezdett terjedni a világhálón, ezerszámra osztják meg olyanok is az etűdöt, akik legfeljebb hallomásból ismerik a Zeneakadémiát. A LEGO-épület része annak a kommunikációs fegyverarzenálnak, amellyel pár hónap alatt sikerült elérnünk, hogy egy-egy komolyzenei koncertet, eseményt valódi hírként, egy-egy nemzetközi hírű muzsikust pedig sztárként tálaljon a hazai média. Ez két-három éve még elképzelhetetlen volt.

F.G.: Aki zenés foglalkozásokat tart vagy szervez gyerekek számára, az tudja, hogy ez nem rövidtávon megtérülő dolog. A legutóbbi foglalkozás után az egyik anyuka megkérdezte, hogy mikor lesz a következő, mert - ahogy fogalmazott - a fiúk szeretnének visszajönni, nem azt mondta tehát, hogy szeretném visszahozni a fiúkat. Aligha van ennél komolyabb elismerés számunkra. A Zeneakadémia ifjúsági programjait fokozatosan építjük fel. Most zajlanak már Liszt-kukac foglalkozások  kisiskolásoknak, elindítottunk egy koncertsorozatot a Solti Teremben, amely a 10-15 éveseket, vagyis a felső tagozatosokat célozza meg (különféle tantárgyakkal, matekkal, irodalommal, rajzzal kötjük össze itt a zenét), és további két koncertsorozat terve áll készen, amit ősszel, illetve jövő tavasszal indítanánk ugyanennek a korosztálynak.