Vendel

Színház és pedagógia a fiatalokért

2011.12.12. 10:40

Programkereső

Nemzetközi vizsgálat bizonyítja, hogy a színházi nevelési programokban szerezett tapasztalat nemcsak érzékenyebbé és fogékonyabbá teszi a fiatalokat, hanem még felnőtt korukra is kihat: segíti a vállalkozói szellemet, az alkotókészséget, a toleranciaszintet.

Pszichológiai "védőoltást" kap nyolc iskola majdnem ezerötszáz diákja a közeljövőben. A "szérumot" a Káva Színház és Dráma a Nevelésért Alapítvány biztosítja számukra európai uniós és magyar állami támogatással. A színház és pedagógia a fiatalokért elnevezéssel nemrégiben elkezdődött drámapedagógiai program során a védettség kialakítása érdekében személyenként kilenc "újraoltást", vagyis előadást biztosítanak a partnerintézmények számára.

Akadályverseny
Akadályverseny

Az oktatási rendszerben kevés lehetőség adódik arra, hogy erkölcsi és társadalmi kérdésekkel szembesítsék a diákokat. Az efféle dilemmák nem oldhatók meg didaktikus módszerekkel. Sokkal inkább úgy - amint azt a Káva Színház már a kilencvenes években is tette -, hogy például József és testvérei történetének színpadi feldolgozásával felveti a problémát a rivalizálás, árulás, megbocsátás, a büszkeség, feltörekvés és hatalom témaköréről, majd pedig egy-egy fontos részletet továbbgondoltat, továbbjátszat a gyerekkel. Szerencsés esetben egy ilyen program az ifjú közönség életének kitüntetett pillanatává válhat - mondja Takács Gábor, az alapítvány vezetője.

A gyerekek nemcsak színházi, esztétikai élményben részesülhetnek, hanem megtapasztalhatják az együttgondolkodás örömét, és meginoghat néhány hibásan rögzült viselkedésformájuk. Ráébredhetnek, hogy a belülről jövő érzelmek merőben különböznek a kívülről átvett előítéletektől. A dráma aktív részeseivé válva azonosulhatnak a kitaszított szereplővel is, ami empátiás készségüket fejleszti. Lehetőségük nyílik átérezni mindkét fél helyzetét, ráébrednek, hogy a kérdéseket több oldalról kell körüljárni. Közelebb kerülnek olyan fogalmak értelmezéséhez, mint a kirekesztés vagy a felelősség, amellyel tetteinkért tartozunk.

A programban részt vevő színészek, drámatanárok hosszú évek óta vezetnek összetett színházi nevelést megvalósító játékokat, de soha nem akarnak megoldásokat ráerőltetni a diákokra, sőt elfojtják a témáról alkotott saját véleményüket, mert éppen azt tartják tevékenységük lényegének, hogy rájöjjenek a fiatalok: nem csak egyetlen és üdvözítő igazság létezik. Munkájuknak az oktatásban is tetten érhető előnyeit ugyancsak észlelik, ezért két évvel ezelőtt a Káva Kulturális Műhely nemzetközi kutatás kezdeményezett és irányított. Tizenkét országból ötezer fős minta alapján azt nézték meg, hogy a drámás tevékenység milyen hatással van a lisszaboni oktatási kulcskompetenciákra, melyek az Európai Parlament, illetve az állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanács ajánlása alapján az egész életen át tartó tanuláshoz szükségesek, de fontosak a felnőtt élet mindennapjaiban való talpon maradáshoz is.

A nemzetközi vizsgálat pszichológusok és szociológusok bevonásával kapott eredményei szerint a tanítási színház, amely a legtöbb országban elenyésző anyagi és erkölcsi támogatást kap, kimutathatóan fejleszti az anyanyelvi kommunikációt, megtanítja tanulni a résztvevőket, erősíti a személyek és kultúrák közi párbeszédet, az állampolgári és a vállalkozói kompetenciákat. Ha a drámai nevelést beemelik a tantervekbe - állapítja meg a kutatási beszámoló -, csökkenthető az iskolából idő előtt kimaradók száma, minőségjavulás következik be a képzés minden szintjén. Ötféle előadás várja a programban részt vevő általános és középiskolásokat, akiknek annyi az előnyük a Káva előadásait "külsősként" megrendelőkkel szemben, hogy rendszeres kapcsolatban állnak a színházzal.

Bábok - KÁVA Kulturális Műhely
Bábok - KÁVA Kulturális Műhely

A legkisebbeknek a Vadember előadást dolgozták ki a Grimm testvérek által lejegyzett ősmese nyomán. A játék bemutatja azt a folyamatot, ahogyan a bennünk lakó erőszakot megszelídíthetjük. Az első szótól az utolsóig improvizációra alapuló Apalabirintus a családi kapcsolatok útvesztőjében igyekszik eligazítani a serdülőket, hogy észrevegyék: a szülő is esendő ember, vannak gyengéi, mint például az, hogy nem keresi az önálló személyiséget a lázadó kamaszálarc mögött. A Digó című előadás Rainer Werner Fassbinder filmrendező azonos című, a megvetett vendégmunkásokról szóló színpadi művéből kiindulva az idegengyűlölet kártékonyságára vezeti rá a gyerekcsoportot. A Bábok a szabadság témakörét járja körül. A rögtönzés alapjául Georg Büchner Leonce és Lénájának egyetlen jelenete szolgál. Mennyire élünk kényszerben, milyen mértékben nehezedik ránk a környezetünk, gúzsba kötnek-e bennünket a kötelezettségeink? - ezeket a kérdéseket vetik fel a drámapedagógusok, hogy beláttassák: bizonyos értelemben mindannyian bábok vagyunk, mert mindenkire hatnak a kötöttségek. Csupán abban különbözünk, hogy lehetőségeink milyen mértékben teszik megközelíthetővé számunkra az eszményített szabadságot.

Legújabb programjuk a Demokracity című társasjáték. Takács Gábor közlése szerint ennek eredetijét a brüsszeli Belvue Múzeumban látták. Az osztály tagjai pártokat alapítottak, és egy képletes város működtetésén keresztül kóstolhattak bele a demokráciába, annak minden nehézségével együtt. Végül a brüsszeli parlament egyik képviselőjét kapcsolták élőben, akinek kérdéseket tehettek fel a gyakorlott politikussá vált gyerekek.  

Amikor a Káva társulata megpróbálta adaptálni a programot, már a próbákon rá kellett jönnie, hogy Magyarországon a napi politikai és pártcsatározásoktól még a gyerekek sem tudnak elrugaszkodni. Az itthoni egyszerűsített változatban egy feltételezett város vezetőiként kell érvelniük, hogy milyen intézményt hozzanak létre. A felkínált alternatívák között akadnak provokatívak, például roma kulturális központ vagy ifjúsági börtön. Eddig a legtöbben inkább sportlétesítményt "építettek". 

A nemzetközi hatásvizsgálat összegzése szerint a drámatanítási módszeren nevelkedetteknél rövid távú hatásként csökkennek az előítéletek és a deviancia, felértékelődik az emberi élet és kapcsolat, a kulturális sokszínűség. A résztvevők később könnyebben értik meg a demokrácia erényeit. A drámapedagógia követői hisznek abban, hogy növendékeikből magas érzelmi és szociális intelligenciával rendelkező, jobb megküzdési stratégiákat alkalmazó, az újításokat elfogadó, kreatív és vállalkozó szellemű felnőttek válnak.