Olivér

Lőrinczy György: "Kulturális szakemberekre mindig szükség lesz"

2012.02.20. 13:30

Programkereső

A Pentaton Koncert- és Művészügynökség igazgatója rendhagyó foglalkozás keretében vezette be a BKF Arts and Business szakirányú továbbképzése iránt érdeklődőket a művészeti menedzsment rejtelmeibe. A Pentaton-irodában tartott bemutató óra apropója, hogy február 20-ig még jelentkezhetnek a hallgatók a képzésre.

Lőrinczy György
Lőrinczy György

- A művészeti menedzsment szak számodra is újdonság, hiszen korábban csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Fesztiválszervező képzésén oktattál. Miért tartottad fontosnak, hogy csatlakozz az Arts and Business képzés oktatói csapatához is?

- A két szak sokban hasonlít egymásra. A Fesztiválszervező szak a kulturális menedzsment egy területére koncentrál, ez egyfelől jó, mert szakemberekre mindig szükség lesz. Az Arts and Business szak azonban mással is foglalkozik. A művészeti menedzsment, üzleti rendezvényszervezés, amit ennek a képzésnek a keretében oktatunk, közelebb áll a Pentaton Koncert- és Művészügynökség profiljához, és az én menedzseri tevékenységemhez. És ha komolyan vesszük a képzés címét (Arts and Business), akkor fontos, hogy a hallgatók ne csak az állam által fenntartott kulturális intézmények képviselőit ismerjék meg, hanem olyan művészeti menedzsereket is, akik olyan magáncégeknél dolgoznak, melyek működése vállalkozó mivoltukból adódóan egészen más. Az üzlet és művészet kapcsolatáról másrészt mindig jó többet, több szemszögből megtudni, hiszen azt gondolom ez a mai napig egy elhanyagolt terület.

- Milyen képességekre van szükség, hogy valaki érvényesülhessen ezen a területen?

A művészeti menedzser szakma kétféle személyiséget követel. Egyfelől kell a meggyőző fellépés és jó kapcsolatteremtő képesség, másfelől viszont üzleti döntéseket kell hozni, ajánlatokat írni, szerződéseket kötni, tehát az adminisztratív feladatok is legalább olyan fontosak.

- Mik az eddigi tapasztalataid a szakirányú továbbképzések gyakorlati jellegével kapcsolatban?

- Fontos hangsúlyozni, hogy ez egy szűk, kapcsolati tőkére épülő szakma. A hallgatók közül sokan vannak, akik már évek óta dolgoznak a kulturális szféra valamelyik területén, vagy ott szeretnének elhelyezkedni. A képzés az oktatóknak is lehetőséget ad, hogy új kollégákkal ismerkedjenek meg, illetve hogy segítséget nyújtsanak az elhelyezkedésben.

Arts&Business
Arts&Business

A leendő hallgatók közt a február 17-i  bemutató órán többen is voltak, akik már évek óta a kulturális szférában dolgoznak. Gombási Csilla a színházi területről érkezett, Somogyi Zsolt pedig a Bajor Gizi Színészmúzeum vezetője. Őket arról kérdeztük, miért jelentkeztek az Arts and Business képzésre.

Gombási Csilla: „Elsősorban azért jelentkeztem, mert a gyakorlati tudásomat szeretném összegezni illetve egy kicsit más irányba is továbbvinni. Több éven keresztül a jegykoordinációval kapcsolatos munkákat végeztem egy színházban, így sokféle munkában részt vettem már, most azonban érdekelne a szakma kreatív PR és marketing része is."

Somogyi Zsolt: „Másfél éve vezetem a színészmúzeumot, a munka több területén is részt veszek, most éppen a színház 60. évfordulójának kapcsán szervezek programsorozatot beszélgetésekkel, régi előadásokkal és egy kiállítással. Szeretném ezeket a munkákat kicsit professzionálisabban csinálni és ehhez várok segítséget az Arts and Business képzéstől."

Az Arts & Business menedzser szakirányú továbbképzésre a jelentkezési határidő 2012. február 20.. További információk, GYIK, jelentkezés a BKF honlapján, illetve a képzést szervező Arts&Business Kft. weboldalán.