Salamon

Zsoldos Dávid: "A kreativitás nem a művészet előjoga"

2012.08.23. 09:40

Programkereső

A BKF szeptemberben induló Kreatív event menedzsment (KEM) képzéséről és a hozzá kapcsolódó pályázatról, több mint tíz éves kulturális vállalkozói tevékenysége során felhalmozott tapasztalatairól és természetesen a kreativitásról is kérdeztük a Libri Média ügyvezetőjét.

- Hadd kezdjük a beszélgetést kicsit távolabbról: legutóbb mint a Fidelio Média alapítóját faggattunk az Art & Business képzés oktatójaként, most viszont mint a Libri Média ügyvezető igazgatója vagy feltüntetve a 2012 szeptemberében induló Kreatív event menedzsment szak oktatói között. Ezek szerint megmaradt a rendezvényszervezés az új cég profiljában?

- A Fidelio és a Port.hu házasságából idén nyáron megalakult Libri Média - elsősorban online és print kiadványainak köszönhetően - a hazai szórakoztató-kulturális média egyik legfontosabb szereplője lett. Célunk, hogy a Port.hu hatalmas online elérését és évek óta piacvezető adatbázisait a Fidelio sokoldalú médiakompetenciájával és a Libri-csoport egyéb kulturális befektetéseivel összhangban a lehető legsokoldalúbban használjuk ki olvasóink és partnereink érdekében. A kulturális eseménymenedzsmentet mindazonáltal eddig is csak kiegészítő tevékenységként végeztük, hiszen nem önálló produkciós irodaként dolgoztunk. Egy médiacégtől szereptévesztés is lenne, ha az ügyfelei piacából próbálna megélni. Ugyanakkor a Fidelio mint kulturális területre specializálódott ügynökség természetesen a továbbiakban is kész széles spektrumot felölelő szolgáltatásnyújtásra, beleértve a rendezvényeket is. Azt tapasztaljuk ugyanis, hogy egyre nagyobb az igény arra, hogy a kreatív koncepció, az esemény és a hozzá kapcsolódó feladatkörök egy kézben összpontosuljanak.

Zsoldos Dávid
Zsoldos Dávid

- Az őszi KEM-kurzuson mivel várod a hallgatókat?

- Olyan kulturális fesztiválokkal fogunk esettanulmány-szerűen foglalkozni, melyek bizonyos szempontból egyedülállónak számítanak Magyarországon, számos közülük pedig már külföldön is nevet szerzett magának. Természetesen nemcsak én osztom majd meg a tapasztalataimat, hanem - az ismeretátadás egyik legautentikusabb módját alkalmazva - maguk az egyes fesztiválok vezetői és alapítói is beszámolnak az élményeikről. Bár minden fesztivál más és más, és a különféle kérdésekre megválaszolásához szükséges válaszok nagyban függnek a fesztivál méretétől, célcsoportjától és még sok más egyéb szemponttól is, a lehetséges buktatók és a legfontosabb aranyszabályok azért összefoglalhatók egy kurzus során, még akkor is, ha a siker receptje mindig egyedi.

- Gondolom, az egyik esettanulmány a 20. Sziget lesz, melyen idén az összes művészeti eseményt egy helyszín, nevezetesen a Fidelio KultúrZóna fogta össze. Milyen új lehetőségeket jelentett ez?

- A színpadért felelős Goda Gáborral és csapatával már évek óta szomszédok voltunk, így egy pillanatig sem merült fel bennem, hogy az összeköltözéssel problémák lehetnek. Tisztában kellett lennünk viszont azzal, hogy a jegyeket nem a Fidelio Kultúrzóna kedvéért veszik meg a látogatók. Ezért is volt leírhatatlanul örömteli érzés látni, amint például a Moltopera előadásán a már meglehetősen kapatos és jóval hangosabb zenéhez szokott fiatalokat elkapja a hév (nem a szentendrei), és csillogó szemekkel bólogatnak Mozart mindenki számára ismerős dallamaira. Remélem, hogy jövőre is lesz otthona a Szigeten a színháznak, a jazznek, a klasszikus zenének - rajtunk nem fog múlni, az biztos.

- Jól sejtem, hogy a klasszikus zenei rendezvények speciális ismereteket és készségeket is igényelnek?

- Ebben a szcénában nem árt, ha a rendezvényszervezői ismereteken, de még inkább tapasztalatokon túl az ember valóban ismeri és szereti a klasszikus zenét. Ez ugyanis meglehetősen speciális terület: másképp kell hangosítani - ha egyáltalán szükség van rá -, az egyes hangszerek speciális bánásmódot igényelnek, a művészek más konvenciókhoz vannak szokva, mint a könnyűzenében. És persze az sem jelent hátrányt, ha a koncertszervezőnek szemet szúr, ha a műsor túl hosszúra van tervezve. Ehhez viszont évek kellenek, a klasszikus zenei repertoár ugyanis - ahogyan a koncertszervezés során elkövethető malőrök hibahányadosa - óriási.

- Melyik volt az eddigi legemlékezetesebb kulturális rendezvényed?

- Nagyon nehéz lenne választani közülük. A Sziget Fesztiválra több mint 10 éve viszünk különböző produkciókat, és rengeteg szép emlékem van az elmúlt évekből. De a legkedvesebb mégis talán A kis herceg című meseopera magyarországi bemutatója volt még 2005 őszén. Pénzügyileg ugyan hatalmasat buktunk, én mégis sikerként tartom számon az erőnkön felüli vállalásból született lelkes - és tanulságos - munkafolyamatot és az óriási ovációval kísért két előadást.

- Ezeknek a tapasztalatoknak persze nyilván csak töredékét lehet a Kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzés két féléve alatt átadni. Miért érdemes mégis jelentkezni a KEM-képzésre?

- Mindazoknak megéri beiratkozni, akik szeretnék közelebbről látni, hogyan "készülnek" a legsikeresebb magyarországi kulturális fesztiválok - akár azért, mert egyszer maguk is egy fesztivál szervezőiként szeretnének dolgozni, akár azért, hogy már saját, új fesztiváljuk megálmodásakor elkerüljék a lehetséges buktatókat.

- Az ősszel induló KEM-szemeszter újdonsága a "Mutasd magad lelKEM!" pályázat, amelynek nyertese térítésmentesen vehet részt képzésben. A kiíráshoz több szállal is kötődsz, hiszen nem másról van szó, mint a WAMP-on felállítandó Port.hu színpad programjainak megtervezéséről, köztük az előbb említett Moltopera Társulat fellépéseivel. A feladat egyrészt tényleg életszagú és izgalmas, másrészt elég komoly feladat elé állítja a jelentkezőket. Rendezvényszervezési tapasztalat nélkül hogyan lehet esély a győzelemre?

- Mindenkinek van esélye, aki elég kreativitást érez magában. A nyertes pályázathoz ugyanis nem kell több, mint egy frappáns és ésszerű ráfordításokkal kivitelezhető ötlet, amit később a szerencsés kiválasztott saját maga meg is valósíthat.

- Apropó kreativitás: a március 29-én megrendezett "Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel megrendezett második Arts&Business kerekasztalon Alastair Creamer, az egyik vezető brit kreatív ügynökség alapítója a művészetekben rejlő kreativitást határozta meg a vállalati működés egyik fontos motorjaként. Te is tudod kamatoztatni az általad vezett cégekben az egykor zongora mellett megszerzett tapasztalatokat?

- Teljesen egyetértek Creamerrel, és úgy gondolom, ma már mindenhol így vélekednek, ahol adott probléma esetében készek újragondolni a munkafolyamatokat és alternatív válaszokat keresni rájuk. Márpedig ez az attitűd, ha különböző mértékben is, de igaz valamennyi tevékenységre a közlekedésszervezéstől a műanyag-fröccsöntésig, a médiától az IT-n át a rendezvényszervezésig. A kreativitás ugyanis nem a művészet előjoga!  

A BKF és az Arts & Business Kft. Kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzésére 2012. szeptember 10-ig lehet jelentkezni. Ha szeretnél a képzésben tandíjmentesen részt venni, jelentkezz szeptember 10-ig a "Mutasd magad lelKEM!" pályázatra is, melynek nyertese ráadásként meg is valósíthatja projekt-ötletét. A feladat a PORT.hu Színpad koncepciójának (program struktúrájának) és megjelenésének megtervezése a WAMP-on, amelyen fellép a Moltopera is. A KEM-képzésről és a pályázatról mindent megtudhatsz a http://www.facebook.com/KreativEventMenedzsment oldalt lájkolva is.