Bence

Mezriczky László: "A lényeg a kliséktől való elszakadás"

2012.09.18. 10:35

Programkereső

Javában zalik a BKF Kreatív Event Menedzser képzésére jelentkezők számára meghirdetett Mutasd magad lelKEM! pályázat. A zsűri munkájáról és a kulturális marketingkommunikáció rejtelmeiről az MRSZ, és egyben a zsűri elnökét kérdeztük.

- A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnökeként vezeti a "Mutasd magad lelKEM!" pályázat zsűrijét. A jelentkezők számára nem kisebb a feladat, mint a WAMP-on felállítandó Port.hu színpadot és programját megtervezni. Egy ennyire kreatív pályázat felkelti még a szakma krémjének is a figyelmét?

- Ha nem keltené fel, az nagy baj lenne! Fura kettősséget érzek a szakmában. Egyrészt a reklám sem vonhatta ki magát a gazdasági rossz hangulat által generált depresszióból, hiszen a kevesebb munka, a kisebb megrendelések, a "csökkenés-menedzsment" nem túl lelkesítőek. Ugyanakkor szerencsére a kreativitást nem lehet csak úgy leállítani, az időről időre "kijön" az emberből, pláne, ha erre apropó is adódik. Így személy szerint minden ilyen lehetőséget, alkalmat nagyon fontosnak tartok és üdvözlök. 

Mezriczky László
Mezriczky László

- Az Arts & Business Kft. által szervezett Kreatív Event Menedzser képzésre jelentkezők számára meghirdetett pályázattal kapcsolatos egyik leglényegesebb elvárás az "újszerű, ötletes megközelítés", a szervezők egy kommentjében pedig az olvasható: "mi lenne az, ami újszerűvé, egyedivé tenné a PORT.hu és a WAMP együttműködését, hogyan nyilvánulhatna ez meg látványban, hangban, bármilyen kreatív művészeti tevékenységben". Minden jó ötlet feltétlenül új is kell legyen a kreatív iparban?

- Az alapkérdés a "mihez képest". Mihez képest jó, vagy új egy ötlet. A retro, a nosztalgiahullám például azért tud divatot teremteni újra és újra, mert az emberi emlékezet halványul, és folyamatosan rá lehet csodálkozni elfeledett megközelítésekre, megoldásokra. Ez valahol része annak, ahogy az  emberiség életben tartja, továbbviszi hagyományait. Tehát a kreatív nem feltétlenül lehet csak új dolog. 

- Banálisnak tűnő kérdés, de a szaknyelvet nem ismerők számára korántsem nyilvánvaló, mit is takar az előbb emlegetett, és a Budapesti Kommunikációs Főiskola KEM-képzésének nevében is megtalálható kreatív szó. Hiszen, ha jól sejtem, jóval többre utal, mint a találékonyság...

- A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, és mint ilyen, nagyon tág fogalom. Kreativitásnak gondolok például egy új üzleti modellt is, vagy egy addig nem használt folyamatot, ha az előremutató. Hajnalmosak vagyunk a kreativitást művészeti fogalomnak tekinteni, pedig annál sokkal több van benne. És ha így nézem, szabad a pálya! A lényeg az újszerűségen, a kliséktől, modellektől való elszakadás képességén van. Fontos azonban, hogy mindez egy adott célt szolgáljon, ne legyen öncélú.

- A zsűri, amelynek Ön az elnöke, először a szeptember 10-i határidőig beérkezett pályázatokat minősítette, majd a döntős pályázók "védését", azaz nyilvános, élő prezentációját értékeli majd szeptember 22-én 11.00-16.00 óra között a BKF-en. Milyen szempontok alapján lehet összehasonlítani és értékelni a versenyzőket?

- Minden zsűrizés szubjektív dolog, ezért is áll több tagból a zsűri. Engem biztosan más dolog fog majd meg, mint kollégáimat, és az lesz igazán érdekes, ha ezen majd jól összevitatkozunk. A magam részéről fontosnak tartom a prezentáció minőségét és az üzleti, gazdasági cél elérésének szem előtt tartását, hiszen az életben is mindig el kell tudni adni az ötletet, a koncepciót. De ugyanígy fontos az egyediség, az ötlet minősége. Komplex feladat tehát a döntés.  

- "A marketingkommunikáció legizgalmasabb kihívása, hogy úgy jussunk be a megcélzott ügyfél, célcsoporti 'egyed' figyelmének középpontjába, hogy a magunkkal vitt tartalmat ott le is pakolhassuk, vagyis elérjük vele agyának megfelelő, vásárlási döntést befolyásoló részét" - írta korábban az itbusiness.hu-n vezetett blogján. Ha most egy pillanatra a pályázatban szereplő rendezvény kulisszái mögé tekintünk: egy hasonló esemény vagy fesztivál melyik résztvevő számára lehet a leghatékonyabb reklám? A fellépők, a helyszín, vagy a névadó szponzor profitálhat legtöbbet belőle?

- Minden rendezvény egy találkozási lehetőség. Keresünk olyan közös témát, ami érdekelheti azokat, akik nekem fontosak, igyekszünk a tartalmat izgalmas logika mentén felállítani, és mindezt vonzó módon becsomagolni és meghirdetni. Aztán reméljük, hogy mindenki eljön, akire számítottunk. Egy rendezvény tehát egy közösségi aktus, ahol a találkozás az elsődleges cél. Hogy aztán a találkozásból beszélgetés, üzlet, vagy éppen unatkozás lesz-e, az a részvevőkön is múlik. Úgy vélem tehát, hogy leginkább az érintetteken (szponzorok, vendégek, támogatók, előadók) múlik, hogy mit vihetnek haza értékként a nap végén, ez pedig a hozzáállásuktól függ.

- Az Ön által vezetett Magyar Reklámszövetség honlapján is megtalálhatók a "Mutasd magad lelKEM!"-hez hasonló kreatív pályázatok. Ezek szerint a szervezet és az oldal nemcsak a kreatív szakma profijait szólítja meg?

- A Magyar Reklámszövetség immár 37 éve a marketingkommunikáció meghatározó szervezete. Három szektorban (média, megbízói, ügynökségi) és 10 tagozatban a legkülönfélébb szakemberek, cégek, vállalkozások keresik a közös célokat, a boldogulást, a tanulási lehetőségeket, vagy éppen az együttlétet. Ennek aktuális negnyilvánulási formája a szeptember 18-21 között megrendezésre kerülő ReklámFeszt, amely (a történelemben először) a legszélesebb szakmai együttműködésben jött létre 10 szövetség összefogásával, az MRSZ mentorkodásában. Ez a rendezvény sok tekintetben válasz arra, miről is szól ma a szakma, és ebben hol található meg az MRSZ.    

- Utolsó kérdés: mit javasol azoknak az érdeklődőknek, akik nem indultak, vagy nem járnak sikerrel a pályázaton?

- Egyértelmű: hajrá, előre! Ha valaki komolyan gondolja magát, előbb utóbb megtalálja az érvényesülés útját!

A PORT.hu s a BKF Kreatív Evenet Menedzsment szakirányú továbbképzési szak közös, Mutasd magad lelKEM! pályázatának döntőjét 2012. szeptember 22-én 11:00 óra és 16:00 óra között rendezik meg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Főépületében (1148 Budapest, Nagy Lajos király újta 1-9.). Aki ellátogat a rendezvényre és ott regisztrál, majd pedig beiratkozik a KEM képzésre, az ingyen megkapja az Új utak a művészeti menedzsmentben c. könyvet, amely tankönyv a képzés gerincét képezi majd!