Ábrahám

Bakró-Nagy Hédi: "Nemcsak sok pénzből lehet jó rendezvényt szervezni"

2012.09.27. 14:26

Programkereső

Saját kreatív ügynökségét vezeti, a MaReSz elnökségi tagja, és 2012 októberétől a BKF Kreatív Event Menedzser képzésén is tanít Bakró-Nagy Hédi, aki szerint a jó rendezvényszervező valóságos polihisztor.

- Milyen tárgyat tanítasz majd a Kreatív Event Menedzsment (KEM) képzésen?

- Rendezvényszervezés és -menedzsmenentet oktatok majd, ez lesz az első félévem a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola szakmai továbbképzésének tanári gárdájában. Korábban elsősorban szakmai konferenciákon tartottam előadásokat, olyan egész napos workshopok keretében, melyeken a hallgatók már rendelkeztek rendezvényes tapasztalatokkal, így mindannyiunk számára élvezetes, kiscsoportos interaktív foglalkozások voltak. A KEM-óráimat is hasonlóképpen tervezem, mert - bár még van néhány szabad hely, de már most látszik, hogy - nagyon erős évfolyamnak ígérkezik az idei.

Bakró-Nagy Hédi
Bakró-Nagy Hédi

- Miért tartod izgalmas kihívásnak, hogy a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége elnökségi tagjaként, és saját ügynökséged vezetése mellett a kreatív event menedzserek legújabb generációját vezessed be a szakma rejtelmeibe?

- A BKF KEM-képzését igen magasan jegyzi a szakma, lévén a képzés - mint az elnevezése is mutatja - arra a két dologra koncentrál (kreativitás és jó menedzsment), ami a piacképesség kulcsa, és egyben a legfontosabb a leendő rendezvényszervezők számára. Személyesen pedig az motivál, hogy az ember, ha munkál benne egyfajta tanító ösztön, bizonyos kor felett úgy érzi, szerzett már annyi tapasztalatot, amit érdemes átadnia, hátha a fiatalabbak kamatoztatni tudják. Szó sincs egyébként arról, hogy én mondanám meg a "tutit", hiszen mindig úgy tanítok, hogy mindenki elmondhassa a saját tapasztalatait is, és aztán közösen megvitatjuk, ki mit tanult belőle, mit csinálna másképp. Nagyon sokat tudnak egymástól ellesni a hallgatók, de azért bízom benne, hogy a rendezvényiparban eltöltött két évtized alatt szerzett tapasztalataimnak is hasznát veszik.

- A rendezvényszervezés alapvetően gyakorlati feladat, a képzés azonban legalábbis részben elméleti. Hogyan lehet az ideális egyensúlyt megteremteni a kurzus folyamán?

- Úgy gondolom, aki egy ilyen szakmai továbbképzésre jelentkezik, a rendezvényszervezés alapjaival már tisztában van - ha mégsem, mindent megtudhat "A rendezvénymenedzsment alapjai" című órán Dér Csaba Dezsőtől. Az én kurzusomon azt sajátíthatja el, hogyan menedzseljen az ember egy projektet, milyen aknákat érdemes elkerülnie, és hogyan kell összefogni egy sokszereplős rendezvényt. Szervezés alatt áll, hogy az egyik oktatási alkalmat külső helyszínen tartsuk, hiszen nincs hasznosabb annál, mint "élőben" megtapasztalni, hogyan is zajlanak a dolgok egy rendezvényen.

- Az október közepén induló képzésben egy hallgató, a Mutasd magad lelKEM! pályázat nyertese ösztöndíjasként vehet részt. Mi újat tudtok tanítani olyasvalakinek, aki egy ilyen összetett feladattal megbirkózott?

- Friss személetet. Mióta a rendezvényszervező szakmában dolgozom, hihetetlen sok fejlődésen, változáson ment át az ágazat. Annak idején, amikor a főiskolán idegenforgalom-szálloda szakos voltam, még a konferenciaszervezés részeként oktatták a rendezvénymenedzsmentet. Ma már önálló iparág, melynek a BKF képzésén a legkülönfélébb szegmenseibe kóstolhatnak bele a fesztiváloktól kiállításokig és zenei rendezvényekig.

- Szerinted milyen attitűdök, ismeretek, készségek a legfontosabbak egy leendő kreatív - tehát kultúra és média területén is otthonosan mozgó - event menedzser számára, más rendezvényszervezőkkel szemben?

- A konferenciaszervezéshez például leginkább logisztikai érzék és precizitás kell, a kreatív szektorban azonban az empátia a legfontosabb. Jól jön továbbá a határozott szépérzék, a jó ízlés, és nem kevés hajlam a maximalizmusra. Nagyon fontos az is, hogy dinamizmus áradjon az illetőből, és lelkes legyen - ezt a szakmát csak úgy lehet csinálni, ha szereted kipipálni a feladatokat, és ha megakad valahol a folyamat, egy gyors brainstorminggal - adott esetben a kollégákat, vagy a partnereket bevonva - csapatban megoldani a problémákat. A közös ötletelésnek hihetetlen ereje van, az együttgondolkodás mindenkit még kreatívabbá tesz - az "ez az én rendezvényem, én csináltam" mentalitás viszont ritkán szokott sikeres lenni. Úgy szoktam fogalmazni: a jó rendezvényszervező valóságos polihisztor. Persze nyilván senki nem az, úgyhogy inkább érdemes minél nyitottabb lenni a partnerek, beszállítók, alvállalkozók munkájára, hiszen tőlük lehet ellesni azokat a legfrissebb ötleteket, újításokat. amelyekből aztán a megrendelőt és az ügyfeleket egyaránt lenyűgöző rendezvény-csomagot tudsz összeállítani.

- Gondolom, némi pénzügyi "szimat" is jól jöhet egy menedzsernek...

- Így van, sőt, a gazdasági affinitás mellett realitásérzékre is szükség van, főleg a gazdasági válság kezdete óta. Igazi szakmai kihívás számunkra elfogadni, hogy nemcsak sok pénzből lehet lenyűgöző rendezvényt szervezni. Az ügyfél is észreveszi a szándékot, de a menedzsernek is öröm, ha sikerül mindent a lehető legjobban megvalósítani a megadott kereteken belül. Ehhez olykor éppenséggel elvenni kell tudni - éppen ezért olyan fontos, hogy képben legyünk a technikai háttérrel, és azt is meg tudjuk becsülni, mihez mennyi ember és idő kell.

Kreatív event menedzsment
Kreatív event menedzsment

- Minden képzés esetében az izgatja legjobban a potenciális jelentkezőket, hogy el tudnak-e helyezkedni diploma után. A KEM-képzés legjobbjai számára a BKF szakmai partnerei, így a MaReSz is lehetőséget kínál szakmai gyakorlatra. Általában milyen feladatokra számíthatnak a végzett hallgatók?

- Aki komolyan veszi ezt a képzést, és már előzetes tapasztalattal, gyakorlattal is rendelkezik, azok szinte biztos, hogy azonnal event managerként tud elhelyezkedni. Akinek még nincs tapasztalata, az többnyire asszisztensként kezdhet, de fél-egy év gyakorlat után már önállóan fog tudni rendezvényeket lebonyolítani. De minden hallgatónk előnnyel indul, hiszen már önmagában az pluszt jelent egy állásinterjún, ha az illető elmondhatja magáról, hogy nem sajnált időt és pénzt egy szakmai továbbképzés elvégezésére.

- Ügynökséged, a RagazzArt is alkalmaz junior event managert, és gyakornokokkal is nyilván dolgoztál már. Amikor fiatal rendezvényszervező kollégát keresel, Nálad mi nyom többet a latban, a szakirányú végzettség, vagy a gyakorlat?

- Mindenekelőtt a jelentkező kisugárzását nézem, és azt figyelem, hogy rám milyen hatást tesz - ehhez jól jön az előbb említett empatikus képesség (nevet). De még a személyes elbeszélgetés előtt megszűrjük a jelentkezőket, általában egy, a Mutasd magad lelKEM! pályázathoz hasonló próba-projekt, és az ahhoz kapcsolódó prezentáció segítségével. A döntésbe persze racionálisabban gondolkodó kollégáimat is bevonom, de ha valakiben megérzem a kurázsit - például visszakérdez - nálam már nyert ügye van.

A BKF és az Arts & Business Kft. Kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzésére még maradt néhány hely, melyekre 2012. október 2-ig lehet jelentkezni. Annál is inkább érdemes beiratkozni, mert aki a képzés első 4 hetében úgy érzi, hogy elégedetlen képzésünkkel, visszakapja a befizetett tandíja 100%-át!