Jenő

Papp Lívia: "A kreativitás minden formájában lenyűgöz"

2012.10.03. 09:10

Programkereső

A BKF Arts & Business képzésének hallgatóját a Müpában töltött szakmai gyakorlatról egészen Londonig sodorta az élet, ahol azóta sikerrel kamatoztatja itthon megszerzett művészet-menedzseri tudását.

- Két évvel ezelőtt végeztél a BKF-en az Arts&Business menedzser szakirányú továbbképzésen. Mire emlékszel vissza legszívesebben?

- A képzésben kivétel nélkül minden tantárgy valamilyen formában hasznos ismeretekkel szolgált, de leginkább az intézménylátogatásokat élveztem, amikor bepillanthattunk a színfalak mögé. A legnagyobb élményem a MUPÁban eltöltött pár hetes szakmai gyakorlat volt: a munkaértekezleten egy hallatlanul pörgő, nagyon komplex szervezési feladatokat igénylő intézmény belső élete tárult fel előttem.

- A három féléves képzés elvégzése után mégsem itthon kerestél állást. Miért döntöttél úgy, hogy Nagy-Britanniában vállalsz munkát?

- Én egy eltévedt művészettörténész vagyok. Sajnos Magyarországon nehéz ebből megélni, ezért döntöttem végül a közgazdaságtan mellett. De az érdeklődésem a művészetek iránt mindig megmaradt, és a szabadidőm minden percét a művészetek töltik ki. Mindenevő vagyok, imádom a kortárs táncot, az utcaszínházat, az operát, a gótikus és reneszánsz épületeket, a fotót és az irodalmat. A kreativitás minden formájában lenyűgöz. Az Arts&Business szakirányú továbbképzés elvégzése után azért döntöttem végül úgy, hogy Angliában próbálok szerencsét, mert tudtam, hogy itt sokkal átláthatóbb a művészeti álláspiac, rengeteg online hirdetést találtam, és elég hamar interjúkra is behívtak. Bár a fizetések a művészetek területén természetesen Angliában is alacsonyabbak, mint a for-profit szektorban, mégis, fundraiserként egyáltalán nem lehetetlen érdekes, izgalmas és ugyanakkor megélhetést biztosító állást találni.

Papp Lívia
Papp Lívia

- Ha jól tudom, a Battersea Arts Centre-ben rendezvényszervezőként dolgozol, valamint az IdeasTap kreatív hálózatnál foglalkozol fundraisinggel. Mesélnél egy kicsit a munkáidról?

- Amikor három éve Londonba érkeztem, belevetettem magam az itteni kulturális életbe. Kezdettől fogva számos helyen önkénteskedtem, egyebek között a Battersea Arts Centerben, különféle szinházi/zenei fesztiválokon, tavaly az inTRANSIT, idén például a LIFT fesztiválon, valamint a Riverside-on. A Design Múzeum volt az első olyan művészeti intézmény, ahol vállalati szponzorációval foglalkoztam, és ahol a szakon tanultakat közvetlenül tudtam hasznosítani. Jelenleg egy olyan szervezetnél dolgozom fundraiserként, amely fiatal művészeknek segít. Mindenféle művészeti ág (színház, tánc, fotó, design, zene) területen vannak projektjeink. Együtt dolgozunk számos színházzal (Young Vic, National Theatre), fotóügynökséggel, az Edinburgh Fesztivállal. A kezdő fotósok tanácsot kaphatnak az egyik legjobb fotóügynökségtől (Magnum), hogy hogyan állítsák össze a portfoliójukat, CV-jüket, leendő színészek megtudhatják, hogyan viselkedjenek egy meghallgatáson. Kezdő művészeti vállalkozásoknak egyfajta startup központként is működünk, irodahelységet és adminisztrációs segítséget nyújtunk. Az én feladatom konkrétan anyagi támogatás szerzése más alapítványoktól. Nagyrészt projekteket dolgozunk ki a munkatársakkal, és azokat pályázat formájában benyújtjuk az egyes alapítványokhoz. Érdemes tudni, hogy az angliai pályázatok teljesen más módon zajlanak, mint a hazaiak, és nagyon sok múlik az adott alapítvánnyal való kapcsolaton.

- Sokszor hallani, hogy a budapesti kulturális élet világszínvonalú, ugyanakkor nagyon sok tekintetben, így például a kultúrafinanszírozás területén alapvetően különbözik a "nyugati" modellektől. Az Arts & Business menedzsment szak ismertetője ugyanakkor azt írja: "a kulturális marketing szakterület nemzetközi tapasztalatait és trendjeit követve korszerű szemléletmódot kíván megteremteni a hazai kulturális intézményrendszer modernizációja érdekében. A képzés e haladó európai szemléletmód átadásával igyekszik felhívni a figyelmet olyan kiemelt célcsoportokra, mint például a gyermek és ifjúsági korosztály, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok." Hogy néz ki az angliai kulturális marketing testközelből?

- Anglia a fundraising fellegvára. Ezerféle kisebb-nagyobb alapítvány működik, és a kulturális intézmények, mivel kevés kivételtől eltekintve alapvetően nem állami fenntartásúak, nagyon komoly fundraising tevékenységet folytatnak. A fundraising itt külön szakma, számtalan specializációval. Van az úgynevezett alapítványi/non profit fundraising, amit én is csinálok, ami tulajdonképpen pályázatokra épül. Ugyanakkor a fundraising specializálódhat magánszemélyek kis adományaira vagy vállalatokra, esetleg gazdag magánszemélyek nagyösszegű adományaira. Minden egyes terület speciális megközelítést, specifikus ismereteket és tevékenységeket igényel. Az angliai fundraiserek speciális piaci, társasági ismeretekkel esetleg személyes kapcsolati hálóval rendelkeznek, amit csak itt lehet megszerezni. A sikeres támogatásszerzéshez olyan, az adott alapítványról való részletes ismeretekre van szükség, amit csak közös munka során lehet elsajátítani, ezért a támogatókkal való személyes kapcsolattartás alapvető jelentőségű. A kollégáim jobbára tehát ebben vannak előttem, hisz ők itt kezdték a karrierjüket, itt építették ki a szakmai kapcsolatrendszerüket.

Arts & Business 2012
Arts & Business 2012

- Még egy idézet, ezúttal tőled: "Közgazdászként és a kultúra iránt elkötelezett emberként nagyon örülök, hogy egy olyan hiánypótló képzésen vehettem részt, amely ötvözi az eddigi munkámhoz kapcsolódó ismereteket, valamint bepillantást nyújt egy színes és izgalmas világba. Jövendőbeli Arts & Business menedzserként meggyőződésem, hogy a kulturális szférában is szükség van jó értelemben vett, profi menedzserekre." - olvashatók a szakot elvégző hallgatók ajánlói között soraid. Tényleg megállja kint a helyét az itthon megszerzett elméleti tudás és gyakorlati tapasztalat?

- A szakon szerzett ismeretek mindenképp hasznosnak bizonyultak, és elég sokoldalúan készítettek fel a különféle támogatásszerzési munkakörökre. A vállalati szponzorációs példák, esettanulmányok, valamint a pályázatírási ismeretek Angliában vagy bárhol a világon sikerrel hasznosíthatóak, természetesen adaptálva az adott ország sajátosságaihoz. A BKF Arts&Business képzésén megszerezhető ismeretek leginkább az alapítványi, azaz pályázati alapú és a vállalati szponzorációhoz nyújtanak kiváló alapot - már csak azért is, mert képzésbe bevont szakemberek maguk is számos nemzetközi projektben vesznek részt, és ez garancia arra, hogy piacképes ismereteket adjanak át a hallgatóknak. 

- Magad közgazdász diplomával a zsebedben iratkoztál be az Arts&Business kurzusra. Miért érdemes egy piacképes diploma megszerzése után még egy szakirányú továbbképzést is elvégezni? Esetleg már eleve azért jelentkeztél a BKF képzésére, mert tudtad, hogy előnyt fog jelenteni egy nemzetközi állásinterjún?

- Mindig is kutattam valami olyan út után, amiben ötvöződik a művészetek iránti vágyam, ugyanakkor hasznosíthatom azt a sok elméleti és praktikus tudást, amit mint közgazdász összegyűjtöttem. Ez a régi vágyam és a lehetőség szerencsésen talált egymásra, mikor megpillantottam a szak hirdetését - persze akkor még álmomban sem gondoltam volna, hogy végül Londonba sodor az élet!

 A 2012 őszén induló három féléves Arts & Business szakirányú továbbképzésre október 9-ig még lehet jelentkezni. Részletek, felvételi követlemények, beiratkozás és a képzéssel kapcsolatos minden fontos információ megtalálható a BKF honlapján.