Katalin

Gyöngyösi Ivett: "Minden időmet a zongora mellett töltöm"

2013.01.16. 07:07

Programkereső

A 2012-ben Junior Prima-díjjal elismert, alig 19 éves zongoraművésznő versenygyőzelmeinek számát a nála tíz évvel idősebbek is megirigyelhetnék. Ivett azonban szerényen csak gyakorol tovább - főleg kedvenceit, Chopint, Schumannt és újabban Beethovent. INTERJÚ

- A Junior Prima-díjátadó után azt nyilatkoztad, "a zenével töltöd minden idődet". Hány órát jelent ez pontosan?

- Nem számolom, de tényleg minden időmet a zongora mellett töltöm. Azt szokták mondani, a művész élete hat óra gyakorlás, hat óra adminisztráció. Szerencsére szinte mindent el lehet már intézni okostelefonon.

Gyöngyösi Ivett a 2012-es Junior Prima díjátadón
Gyöngyösi Ivett a 2012-es Junior Prima díjátadón

- Van valami olyasmi, amire a gyakorlás miatt nem marad időd?

- Az az igazság, hogy nem érzek hiányt. A zenében - és főleg, ha színpadon lehetek - mindent megtalálok. Vannak persze barátaim is, szóval egyáltalán nem "zárkózom be" a zongorába.  De ha valamire nem marad időm, az a kötelező tárgyakra való felkészülés! (nevet) Elég sok kötelezettségem van a Zeneakadémián, az órákra be kell járni, úgyhogy előfordul, hogy éjszaka is gyakorlok.

- A Ligeti-épület éjjel-nappal nyitva tartó gyakorlóiban?

- Nem, otthon. Zuglóban lakunk, családi házas környezetben, úgyhogy nem probléma a gyakorlás. Sőt, van, hogy a szomszédok kijönnek a teraszra, hogy jobban halljanak. Olyan nap nem telik el, hogy ne zongorázzak. Ha nyaralni megyünk, akkor is legföljebb két napot hagyok ki. Egyébként az a nyárban a legjobb, hogy végre van idő reggeltől estig gyakorolni. Ez az életem!

- Emlékszel még, mikor és hogyan kezdődött ez az élet?

- Hét éves koromban, amikor elkezdtem zongorázni. Rögtön az első órán beleszerettem a hangszerbe és a zenébe. Onnantól fogva naphosszat ültem a zongoránál, főleg improvizálgattam és hallás után próbálgattam eljátszani mindenfélét - jobb híján, hiszen akkor még csak a Zongoraiskola 1. kotta volt meg. Persze a saját "szerzeményekkel" azonnal felhagytam, amikor megismerkedtem a nagyobb művekkel.

- Hol? A zeneiskola első osztályaiban azért még messze nem kerülnek elő igazi nagy művek...

- Édesapám már ekkor elvitt szinte minden koncertre, amire csak el szerettem volna jutni. Előfordult, hogy a koncert után rögtön megpróbáltam lejátszani, amit hallottam.

Gyöngyösi Ivett
Gyöngyösi Ivett

- És később, már zeneakadémistaként? Egyrészt a tanárok és a tanmenet, másrészt a versenyek kötelező műsora eléggé meghatározzák, mit kell egy növendéknek megtanulnia, nem?

- Tanáraim, Dráfi Kálmán és Némethy Attila nagyon sok szabadságot adtak-adnak a darabválasztásban, amiért igazán hálás vagyok nekik. Sokat segít a fejlődésemben továbbá Vásáry Tamás, akivel együtt is dolgozhatok. Ami a kötelező műveket illeti, a pozsonyi Eurorádió-versenyre például zongoraversenyeket kellett megadni. Megjelöltem mindkét Chopin-koncertet - azokat már játszottam - és Beethoventől a G-dúrt, arra számítva, hogy valamelyik Chopint kér majd a zsűri. Mégis a Beethovent választották, és végül ezzel nyertem. Korábban nem állt közel hozzám Beethoven, de a versenyre készülve sikerült úgy elmélyednem a zenéjében és az életében, hogy utána megtanultam az összes Beethoven-koncertet. Ezért jók ezek a versenyek: új és új szerzőket ismerek meg.

- Számos versenyen szerepeltél sikerrel, de 2011-ben a jubileumi Liszt-versenyen nem indultál. Miért?

- Akkor épp egy másik versenyre készültem. De a következő alkalommal nagyon szeretnék indulni, hiszen Liszt is a kedvenc zeneszerzőim közé tartozik.

- Jól érzem, hogy azért Chopinnek van a legkülönlegesebb helye a repertoárodban?

- Igen, nekem Chopin a "leg". Gyerekkorom óta végigkísér: 11 évesen, amikor az előkészítő tagozatra felvettek, Chopint játszottam, három Chopin-versenyt is nyertem. Mindig játszom Chopint.

- Most milyen szerzőkkel, művekkel foglalkozol?

- Schumanntól a Karnevált és a Kreislerianát tanulom.

- És ami a kamarazenét illeti?

- A kamarazenét Devich János tanár úrnál tanulom - akinek szintén rengeteget köszönhetek. Idén hegedű-zongora duóban dolgozunk, főleg Schumannt és Franckot tanulunk. Jövőre pedig szeretnék egy kvintettbe bekerülni - most már a nagy zongoraversenyeken is követelmény, hogy vonósnégyessel játsszon az ember.

- Akiket eddig említettel, alapvetően romantikus szerzők. Mi a helyzet a barokkal és a kortárs zenével? Egy Couperin- vagy Kurtág-darabot is ugyanolyan szívesen tanulsz meg és adsz elő, mint egy Chopint? Vagy már most elkezdtél specializálódni a romantikus repertoárra?

- Nagyon nagy szerencsém van, mert - a kezem miatt talán? - sosem jelentett gondot, hogy bármilyen darabot megtanuljak. A tanáraim szerint mindenféle stílusú zenét el tudok játszani, de kétségtelenül Chopin a legfontosabb számomra. Pont ezért lepett meg, hogy épp egy Beethoven-művel nyertem az Eurorádió-versenyen - akkor még szinte elképzelhetetlennek tartottam, hogy más is jól menjen. Teljesen más világ, de azóta például Bachot is ugyanolyan szívesen játszom. Az igényesen megírt kortárs zenét is meg lehet szeretni, ha sokat játssza az ember, de Prokofjevnél, Sosztakovicsnál, Poulenc-nál tovább még nem merészkedtem. A náluk modernebbek egyelőre nem fogtak meg.

Gyöngyösi Ivett a 2012-es Junior Prima díjátadón
Gyöngyösi Ivett a 2012-es Junior Prima díjátadón

- Kiket tartasz példaképeidnek?

- Nagyon inspirál például Rubinstein Chopin-játéka. De ha a példaképemet kérdezik, Fischer Annie-t szoktam mondani. Dráfi Kálmán - kevés tanítványainak egyike - fantasztikus dolgokat mesél róla, és nagyon örülök, hogy rajta keresztül ilyen közel lehetek Annie nénihez. A játékának a szívből jövő őszinteségét, de mint a kevés női zongoristák egyikét is csodálom.

- Érzel különbséget zongoraművészek és zongoraművésznők között?

- Úgy vettem észre, hogy a közönség másképp kezeli a férfiakat és a nőket. Talán pont ezért "imponál" Fischer Annie vagy például Maria Callas. Mindketten férfias zenészek voltak.

- És mások? Martha Argerich is elég férfiasan zongorázik például...

- Igen, Argerich is, de még inkább Clara Schumann. Róla sokat olvastam, és nagy örömömre Lipcsében játszhattam is a Schumann-házban egy fesztiválon. Még Clara ruháját is felpróbálhattam. Ő is nagyon inspirál engem.

- Játszod a darabjait is?

- Nem, még nem játszottam Clara Schumanntól. De biztosan fogok!

- Megfordult-e már a fejedben, hogy "körülnézz" a világban? Van-e olyan egyetem vagy professzor, aki miatt egy kurzus vagy akár egy egész félév erejéig itthagynád a Zeneakadémiát?

- Szerencsére eddig is már nagyon sok kurzusra eljuthattam, Lipcsében a Juilliard egyik tanárával, Hollandiában Paul Badura-Skodával dolgozhattam együtt. És nagyon elégedett vagyok, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre járhatok! Elég sok zeneakadémián jártam már, de hogy minden zongorateremben két Steinway-hangszer legyen - azért ez elég ritka.

- Néhány fölvételed van csak a youtube-on, és még nincs lemezed. Nem tartod fontosnak, hogy már most megismerjen a nagyközönség?

- Lemezem még nincs, de bármikor össze tudnék állítani egy műsort - Chopin összes etűdjét és összes keringőjét vagy Schumanntól a Kinderszenent és a Karnevált választanám, de esetleg el tudnék képzelni egy Beethoven szonáta-lemezt is. Lehet, hogy a Junior Príma díjat érdemes lenne erre fordítani... Vannak egyébként nagyon jól sikerült felvételeim, az Eurorádió-versenyen játszott Beethoven-koncert életem egyik legjobb felvétele. De egyáltalán nem mindig kapom meg ezeket, vagy ha mégis, sajnos többnyire alá kell írni egy szerződést, hogy nem tölthetem fel őket a Youtube-ra. Külön videót nem nagyon van időm csinálni, pedig érdemes lenne, mert volt már olyan, hogy valamelyik feltöltött koncertrészlet alapján kaptam újabb felkérést.

- Hogy néznek ki a következő hónapjaid?

- Az eddigi felkérések elsősorban a versenyekből jöttek, Bécsbe a Cziffra-verseny után hívtak vissza, Hamburgba az ottani Steinway-versenyt követően. Magyarországon legközelebb január 31-én az Izraeli Nagykövetkségen fogok játszani, de meghívást kaptam Vásárosnaménybe, közreműködök egy könyvbemutatón a Francia Intézetben, és Amerikába is meghívtak nyárra egy fesztiválra. Ami a jövőt illeti, szeretnék minél többet játszani zenekarral. Ősszel a Művészetek Palotájában a Zuglói Filharmonikusokkal léphettem fel - fantasztikus élmény volt, rengeteg erőt ad a zenekar, és a közönség lelekesedése is arra bíztatott, hogy érdemes ebben az irányban továbbmennem.


Gyöngyösi Ivett
Gyöngyösi Ivett

Gyöngyösi Ivett hétéves korában kezdett el zongorázni szülővárosában, Vásárosnaményben Antalovszky Erzsébet növendékeként. Négy évvel később felvették a Zeneakadémia Kivételes Tehetségek Képzőjébe, majd 2011-ben a zongora tanszakra, ahol Dráfi Kálmán és Némethy Attila tanítványa. Kamarazenét Devich Jánostól tanul. Számos zongoraverseny győztese: 10 évesen 1. díjat nyert az Országos Ferenczy György Zongoraversenyen Budapesten, valamint két alkalommal nyerte el az első díjat és a fődíjat a Budapesti Nemzetközi Chopin Zongoraversenyen. Ivett életrajzának további részleteit ide kattintva találhatják meg.