Olivér

Devich Gergely: "Magamnak szeretnék bizonyítani"

2014.05.25. 06:58

Programkereső

A tizenöt éves Devich Gergely már számos versenygyőzelmet tudhat maga mögött, együtt játszott többek közt Kocsis Zoltánnal és Maxim Rysanovval, vezényelt már neki Fischer Iván, megtöltötte a Művészetek Palotája nagy koncerttermét, május 26-31. között pedig az ő képviseletével vesz részt hazánk az Ifjú Zenészek Eurovízióján, Kölnben. A csellistájának tehetségénél talán csak az alázata az elbűvölőbb. INTERJÚ

- Izgulsz a verseny miatt?

- Színpadra lépéskor, játék előtt van bennem izgalom, de most még nem. Lélekben már készülök a jövő heti első fordulóra, de egyelőre még az előttem álló legfontosabb feladatra, a gyakorlásra koncentrálok. Egy nagyobb koncert vagy verseny előtt két-három héttel ugyanis belövöm magamnak, hogyan lehetek csúcsformában, mire a színpadra lépek. Úgy kell ezt elképzelni, mint a sportolóknál: az időzítés nagyon fontos.

Devich Gergely
Devich Gergely

- Ezt hogy érted?

- Gyakorláskor egy időre mindig félreteszem a darabokat, hogy érjenek, aztán újra előveszem őket - nagyon sok múlik az ütemezésen. A lényeg, hogy a színpadra lépéskor már összeérjen bennem az adott darab.

- Haydn-, Liszt-, Bartók- és Saint-Saens-művekkel készülsz az Ifjú Zenészek Eurovíziós Versenyére. A műveket mi alapján választottátok ki?

- Mindenképpen fontos volt, hogy legyen magyar darab a repertoárban. Ugyanakkor arra is törekedtünk, hogy minél változatosabb, több műfajt felvonultató műsort mutassunk be: elhangzik majd egy Haydn-menüett, ami egy kis "poén-darab", Liszt Ferenc Szerelmi álmok című darabjának zongora-cselló átirata egy lassúbb, romantikus mű, Bartóktól a Román népi táncok ezzel szemben egy ízig-vérig dinamikus darab. Egyedül a döntőt illetően volt megkötve a kezünk, ide ugyanis egy ötperces, eredeti zenekari darabbal kell készülni - így esett végül a választás Saint-Saens Allegro appassionatójára.

- Gondolom, az sem volt utolsó szempont, hogy a Liszt-, illetve a Bartók-darabot már többször játszottad koncerten is.

- Ez így van. A Szerelmi álmok nagyon fontos mű az életemben: játszottam az Országos Friss Antal Gordonkaversenyen 2011-ben, egy évre rá pedig a Kaposfesten, Kocsis Zoltánnal adtam elő, de egy nemzetközi versenyen is eljátszottam már - amellett pedig, hogy benne van a kezemben, nagyon szeretem is. A Bartók-darabot szintén az országos zeneiskolai versenyen mutattam be, a Saint-Saens-művet és a Haydn-menüettet pedig régebben tanultam, koncerten viszont még nem játszottam.

- Nem is szerettél volna valami újjal készülni?

- Valamilyen szinten a biztosra szerettünk volna menni, hiszen viszonylag későn, március környékén érkezett meg a felkérés, hogy idén én képviseljem hazánkat a versenyen - nem volt sok időm, necces lett volna új darabot bevállalni. Külföldön, azokban az országokban, ahol volt nemzeti előválogatás, jóval korábban elkezdtek készülni a versenyzők, több idejük volt valami új betanulására is. Nekem hozzájuk képest más volt a felkészülésem, ez az oka annak, hogy a műsorom most nem a legnehezebb, talán nem is feltétlenül tükrözi a jelenlegi tudásomat - de nem ez a fontos. Arra törekszem, hogy a darabokat, amelyekkel készülök, jól játsszam el.

- Ha jól tudom, nagy részük nem csellóra és zongorára íródott...

- Érdekes, de így van: amit az elődöntőben játszom, az mind átirat. A menüett Haydn C-dúr hegedűszonátájának az utolsó tétele, Piatti írta át, Bartók Román népi táncai is először zongorára születtek, ahogyan Liszt Szerelmi álmok darabja is, amelyet egy Cassado-átiratban játsszuk édesanyámmal, Kovalszki Máriával, aki a zongorán kísér az első fordulóban. Egyedül a Saint-Saens-mű eredeti - igaz, ezt is először zongorakísérettel komponálta, csak azután írt zenekari kíséretet hozzá.

Devich Gergely
Devich Gergely

- Két éve, 2012-ben már felléptél a Művészetek Palotájában, van tehát tapasztalatod a tekintetben, hogy milyen egy nagy koncertteremben, hatalmas tömeg előtt zenekarral és karmesterrel játszani. Most, a döntőben viszont szabadtéri színpadon kell majd zenélned. Miben igényel ez másfajta felkészülést?

- Ez teljesen új lesz számomra. Most még csak találgatni tudok, milyenek lesznek a körülmények, amelyekhez alkalmazkodni kell. A komolyzenében mindig több forgatókönyvvel kell számolni. Az ember egyedül úgy készülhet fel, ha minél többféleképpen megtanulja a darabot: lesz mondjuk egy olyan verziója, ahol nagyobb hangon játszik, illetve egy olyan, ahol kevésbé.

- Magyarország eddig kétszer nevezett a versenybe: 1994-ben Faragó Márk zongorista, 2000-ben Rácz Ödön nagybőgős képviselte hazánkat. Mindketten bejutottak a döntőbe. Te milyen eredményre számítasz?

- Most nincs elődöntő, csak első forduló, mindenki lehetőséget kap a zenekari döntőben is, és a teljesítményt összeadja a zsűri. Nekem már az hatalmas megtiszteltetés, hogy Magyarországot képviselhetem. Az eredményt illetően nincsenek elképzeléseim, egy célom van, hogy a jelenlegi tudásomhoz mérten jó teljesítményt nyújtsak mindkét fordulóban. Elsősorban magamnak szeretnék bizonyítani, az pedig, hogy a zsűri melyik helyet ítéli meg nekem, valahol kicsit mindegy is. A jövővel amúgy is viszonylag keveset foglalkozom, inkább arra koncentrálok, hogy minél jobban megtanuljak gordonkázni, azt pedig meglátjuk, hogy a mostani munka később mire lesz elég (nevet).


Az Ifjú Zenészek Eurovíziós Versenyén tizennégy ország indít különböző hangszereken játszó húsz év alatti muzsikusokat, akik két fordulóban mérettetnek meg. Az első forduló az interneten követhető, míg a május 31-i döntőt a közmédia élőben közvetíti.