Salamon

Diákfókusz újratöltve

2014.06.11. 16:03

Programkereső

Májusban múzeumélménnyel is gazdagodott az Erkel Színház középiskolásokat célzó OperaKaland sorozata. A kötelező olvasmányokkal felérő művek után ezúttal Mozart és Vajda János egyfelvonásosai nyújtottak izgalmas dalszínházi csemegét a fiataloknak.

A Magyar Állami Operaház az Erkel Színház újranyitását követően tavaly hirdette meg először OperaKaland névre keresztelt nagyszabású köznevelési programját, amelynek célja, hogy a középiskola bejezéséig minden magyar fiatal, lakhelyétől és anyagi helyzetétől függetlenül, legalább egyszer részesüljön a lehető legszínvonalasabb operaélményben. A dalszínházi műfajok iránti fogékonyság fejlesztésére irányuló törekvés elsősorban a 9. osztályos tanulókat célozza, akik az eddigi két sorozatban a magyar operairodalom olyan sarokköveivel találkozhattak, mint a Hunyadi László és a Háry János.

A színigazgató
A színigazgató

A kezdeményezésben ez idáig több mint négyszáz iskola csaknem hatvanezer diákja vett részt, a tapasztalatok pedig azt mutatták, hogy az idelátogató osztályok többsége hamar rákapott az opera ízére, és szívesen visszatérne más alkalmakkor is. Számukra is érdekességet nyújthatott a májusi OperaKaland két egyfelvonásosa, Mozart A színigazgató című zenés komédiája, valamint Vajda János jóval fajsúlyosabb Mario és a varázsló című Thomas Mann-adaptációja.

"Nem akarunk Bánk bán-automatává válni. - indokolta a darabválasztást Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója, utalva a pedagógusok által legtöbbször kért előadásra - A világunk sem egysíkú, az opera műfaján belül is szeretnénk minél több színt megmutatni a fiataloknak. A két produkció minden igényt kielégít: van köztük könnyed szórakozást nyújtó, és elgondolkodtató, irodalmi ihletettségű mű is."

Mozart A színigazgatója nyomán már készült egy operaházi produkció idén februárban a Zeneakadémián, most azonban Szabó Máté rendezésében és egy új koncepció mentén valósult meg az Erkel színházi változat. Bár a zeneszerző eredetileg az ifjabb Gottlob Stephanie komédiájához írt kísérőzenét, a modern operaszínpadok már mind gyakrabban csak Mozart művéhez ragaszkodnak, így a társulatalapítás buktatóit bemutató cselekményt újabb és újabb írók dolgozzák át a megrendelők igénye szerint. Az Operaház felkérése most a népszerű kabarészerző és stand-up előadó, Litkai Gergely készítette el az új szöveget, amelynek munkálatai a humorista számára is izgalmas kihívást rejtettek, hiszen először írt darabot zenés színpadra. Az elkészült mű épp A színigazgató színrevitelének körülményeibe engedett betekintést, humorforrásként gondosan építve az opera műfajával azonosított közhelyekre.

A Mario és a varázsló a tavaly novemberi premiert követően tér vissza a műsorra, amelyet akkor A kékszakállú herceg várával párban mutatott be az Erkel Színház. Míg Thomas Mann eredeti művében Cipolla cselekedeteivel az olasz fasizmus működésének mechanizmusát szimbolizálta, Galambos Péter rendezésében a hipnotizőr ördögi figurája egy televíziós hittérítő-prédikátor alteregója, közönsége pedig az OperaKaland nézői által is jól ismert mozihősökből, rajzfilm- és képregényfigurákból állt össze. A színes forgatagból fehér öltönyében tisztaságával kitűnő Marióból a manipulációval kevert szórakoztatás gyilkos indulatot provokál ki, de a megalázott fiú elkeseredett cselekedete meglepő fordulattal jár Galambos színpadi változatában. Vajda János kortársként is maradandó értékű művének új rendezése sok gondolatot ébreszthet és kérdést vethet fel középiskolás nézőiben, így a tanárok valószínűleg minden eddiginél nagyobb hasznát vették azoknak az írásos és hangos felkészítő anyagoknak, amelyeket a szervezők biztosítottak az OperaKaland komplex pedagógiai programjában részt vevő osztályoknak.

OperaKaland
OperaKaland

Újdonságként májustól a középiskolás osztályok nem csupán egy opera-előadásra juthattak el Budapesten, de kedvezményesen látogathatták a fővárosban az Emberi Erőforrások Minisztériuma által fenntartott közgyűjteményeket is. A tucatnyi intézmény között szerepelt egyebek mellett a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Néprajzi Múzeum, a Holokauszt Emlékközpont, az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Nemzeti Levéltár is, amelyek ráadásul ingyenesen bocsájtották az iskolák rendelkezésére múzeumpedagógiai programjaikat. A budapesti osztályoknak könnyebbséget jelentett, hogy a múzeumlátogatást az OperaKaland tizenkét napja során bármikor megejthették, míg a vidékről érkező diákok számára az utazást tette kedvezőbbé a MÁV által biztosított 90%-os kedvezmény, valamint a BKK ugyancsak jelentős, a csoportokét is jóval meghaladó árengedménye. Szintén jó hír az iskoláknak, hogy az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkársága támogatásával - ahol azt a helyi iskolai tanterv megengedi - az OperaKaland és a vele párhuzamos múzeumi programok tanórának minősíthetők, így a részvételt nem szükséges a tanárok és diákok szabadidejére korlátozni.

Mindezeket egybevetve talán érzékelhető, milyen élményeket rejthet magában a diákok számára egy operai kirándulás, amelyre a következő évadokban is lehetőség nyílik. Az arra fogékony iskoláknak már most érdemes tervezni az OperaKaland októberi sorozatával, amelyben Donizetti Szerelmi bájital című vígoperája klasszikus köntösben lesz látható az Erkel Színház színpadán, amit a jövő évad második felében Mozart Szöktetés a szerájból című daljátéka követ. Két év múlva pedig a pedagógusok kívánságaira tekintettel A varázsfuvola mellett a Bánk bán is szerepel majd az OperaKaland tervezett repertoárján.