Emma

Az élmény, és akik mögötte állnak

2015.09.11. 13:57 Módosítva: 2015-09-11 13:57:39

Programkereső

Idén szeptemberben indítja ismét útjára a Budapesti Metropolitan Főiskola (a volt BKF) egyik népszerű képzését, a Kreatív event menedzsment szakot. A két féléven át tartó képzésről a szak egyik tantárgyfelelősét, a Müpa produkciós igazgatóját, Korentsy Endrét kérdeztük.

Miben különbözik egy rendezvényszervező munkája egy kreatív event menedzserétől?

- A képzés során szerettünk volna egy átfogó képet adni a rendezvényszervezés fajtáiról és ágairól, olyan speciális igényekhez, partnerekhez és körülményekhez igazítva a tanrendet, amelyek valamelyest túlmutatnak a hagyományos a rendezvényszervezői kompetenciákon. Nem egyszerűen egy rendezvény megszervezésének technikai hátterét szeretnénk megtanítani a hallgatóinknak, hanem egy olyan, sokkal finomabb, részletekig hatoló rendszerszerű gondolkodást, ami kiterjed az események látványtól kezdve egészen a felszolgált ételek ízvilágáig. Egy nagyon széles spektrumot járunk be, ahol egyformán fontos hangsúlyt kap egy esemény jogi, és adott esetben művészeti háttere is.

- Te hogyan kerültél a rendezvényszervezés közelébe?

- Amikor iskolába jártam, nem nagyon voltak még ilyen típusú képzések, sőt, nagyon sokáig a szakma létezéséről sem tudtam. Alapvetően jogi területről érkeztem, de a szakmában eltöltött egy év után kezdtem rájönni, hogy ez nem az én utam. Ekkor kerültem egy rendezvényszervező céghez, ahol az állásinterjún derült ki, hogy valójában ezt a szakmát nekem találták ki! Mindig is szerettem szervezkedni, és közben mindig próbáltam nagyon odafigyelni a részletekre. A történethez az is hozzátartozik, hogy a művészet, a zene központi szerepet játszott az életemben: zongoráztam, kórusban énekeltem, néptáncoltam, gyerekszínészkedtem, így amikor közel 10 ügynökségeknél lehúzott év után szembejött a lehetőség, hogy a Müpában dolgozzak produkciós igazgatóként, kapva kaptam a lehetőségen. Igazából ennél tökéletesebb helyet az én hátteremmel elképzelni sem tudok: egyszerre kamatoztathatom a jogi, a szervezői, vezetői és a művészeti tapasztalataimat.

- Tanítható egyáltalán ez a szakma?

- Azt gondolom, hogy erre a területre alapvetően születni kell, bizonyos személyiségjegyek nélkül egyszerűen nem lehet érvényesülni a szakmában. Gondoljunk csak bele, hogy a munkánk nem más, mint egy jövőbeli esemény nagyon precíz végiggondolása. Ha valaki nem tud rendszerben gondolkodni, nem pontos, nem lát előre bizonyos rizikófaktorokat, akkor az alkalmatlan a pályára. Másfelől nagyon jó kommunikációs készséggel kell bírni. Sokszor a szemünkre hányják, hogy semmit nem csinálunk, hiszen nem mi zenélünk, nem készítjük a díszleteket és a pogácsákat sem mi sütjük. Azt azonban elfelejtik, hogy mi vagyunk azok, akiknek egyformán szót kell érteniük a művészektől kezdve a technikusokon át a takarítókig mindenkivel, és a munkájukat is mi hangoljuk össze.

Mi arra tudjuk megtanítani a hallgatóinkat, hogy a már meglévő skilljeiket hogyan tudják az ügy szolgálatába állítani, segítünk nekik elmélyedni egy adott területen, és eloszlatjuk a szakmával kapcsolatos tévhiteket. Nagyon sokan gondolják úgy, hogy a rendezvényszervezők 0-24-ben a vidám kreatív emberek, akik le-föl szaladgálnak egy eseményen. A valóság ezzel szemben az, hogy a munka nagy része egy laptop előtt ülve, fülünkön telefonnal zajlik, miközben táblázatokat töltünk ki és szerződéseket nézünk át. De bármilyen száraznak is hangzik ez, a végeredmény mindig kárpótolja az embert.

- Mennyire lesz gyakorlatközpontú a képzés?

- Ahogy azt fentebb mondtam, a rendezvényszervezői pálya csak bizonyos fokig tanítható – az azonban nagyon fontos, hogy az elsajátítható ismereteket csak terepen lehet elsajátítani. Igyekeztük úgy összeállítani a tanrendet, hogy a hallgatók a lehető legtöbb területről szerezhessenek tapasztalatokat, és e logika mentén válogattuk ki az oktatókat is: kizárólag gyakorló szakemberek fognak tanítani – így például Szomolányi Janina, a Müpa Fesztiválirodájának vezetője, aki a Tavaszi Fesztiválról, és a CAFe Budapestről fog mesélni, továbbá Szentpéteri András, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség ügyvezetője –, akik valós, életszerű problémákon keresztül szemléltetik majd a szakma mindennapi kihívásait. Én a művészeti rendezvények nevű tantárgyat fogom oktatni, ahol szó lesz kiállítás rendezésről, művészeti menedzsmentről, turné szervezésről, kulturális intézmények és fesztiválok működéséről, vagy éppen arról, hogy miként kell létrehozni nulláról egy produkciót. És persze szeretném, ha Müpa következő évadából is ki tudnánk emelni néhány eseményt, és azokat közelebbről is meg tudnánk vizsgálni.

- Hány rendezvényszervezőt bír el a piac? Nem túl telített ez a szakma?

- Van egy egyre jobban megfigyelhető tendencia most a kommunikációs szakmában, ami elsősorban az élményekre fekteti a hangsúly – ez a városkommunikációtól kezdve, a turizmuson át, az üzleti világig mindenhol egyformán jellemző. A dolog hátterében az áll, hogy a fogyasztói társadalom elkezdte felismerni: a tárgyak elromlanak, elkopnak, elvesznek vagy egyszerűen csak kimennek a divatból. Ezzel szemben az élményeket nem lehet elvenni – az élmények mögött pedig többnyire rendezvényszervezők állnak.

Felkeltettük az érdeklődését? További információkat és a jelentkezési lapot ide kattintva ide kattintva találja meg.