Géza

Agresszív a gyermeke? Írassa be zeneiskolába!

2016.09.22. 14:23

Programkereső

Egy új német kutatás bebizonyította, hogy azok a gyerekek, akik zenei képzésben részesülnek, sokkal jobban tudják kezelni a bennük szunnyadó agressziót, mint azok a társaik, akik nem tanulnak hangszeren játszani - derült ki a Pacific Standard cikkéből.

Sokat cikkeztünk már a zene terapikus hatásáról, de eddig főként a fiziológiai és mentális gyógyhatásáról írtunk. Most azonban egy német kutatásból az is kiderült, milyen hatással bír a zenetanulás a személyiségfejlődés egy bizonyos területére, az agresszió kezelésére. 

Ingo Roden, az oldenburgi Carl von Ossietzky Egyetem pszichológusa vezette azt a kutatást, amelynek keretében 34, hét és nyolc éves gyermeket figyeltek tizennyolc hónapon keresztül. A gyerekeket véletlenszerűen, Németország hat különböző iskolájából választották ki és két csoportra osztották őket: tizennégyen közülük egy extra 45 perces hangszeres órát kaptak a meglévő alapszintű zenei tananyag mellé, míg a többi húsz iskolás gyermek órarendjébe egy ugyanilyen hosszúságú extra természetismeret órát iktattak be.

A „kísérlet” elején és végén mindkét csoport tagjaival egy olyan videójátékot játszattak, amelyben egy fantom ellenféllel versenyben a képernyőn feltűnő labdát kellett eltalálni. Ha a játékos hamarabb nyomta meg a gombot és találta el a labdát, mint az automata ellenfél, akkor a kör végén 50 pontot kapott, de a játszó gyermek bármikor levonhatott ellenfelétől 0-100 pontot. Ebben a játékban tehát nem volt  tényleges versenyhelyzet, mivel már a kör elején szabályozhatta a gyerek, hogy hogyan álljon a meccs. Hogy a kutatók meghatározzák a gyerekek provokált agresszív viselkedési faktorát, feljegyezték, hogy hányszor élt a játékos a pontlevonás lehetőségével.

A 18 hónapig tartó kísérlet konklúziója, hogy azoknál a gyerekeknél, akik több hangszeres órán vettek részt, nem volt észlelhető változás az agresszióra való hajlam szempontjából, azonban azok esetében, akik zeneórák helyett természetismeretet hallgattak, növekedés volt tapasztalható ugyanebből az aspektusból.

Érdekes, hogy fiziológiai szempontból viszont nem volt kimutatható különbség a két csoport tagjai között, tehát a pulzus, a szívverés és a kortizol szint nagyjából azonos szinten mozgott az izgalom hatására. Ez azt sugallja, hogy a zenei képzésben részesült gyerekek ugyanakkora stresszt éltek át, mint társaik, mégis jobban vissza tudták fogni indulataikat.

vasary tamas

Vásáry Tamás szerint szükség van a mindennapos éneklésre

A Kossuth-díjas zongoraművész és karmester Balog Zoltán emberi erőforrások miniszter felkérésére lett a tagja az iskolai énektanítás megújításra javaslatot tevő munkacsoportnak. Olvasd el erről szóló cikkünket ide kattintva!