Jácint

Taymor itt, Taymor ott

2010.11.24. 19:40

Programkereső

Julie Taymort sokan szeretjük. Ez a poszt róla szól - annál is inkább, mert lassak keződnek a Pókember-preview-k New Yorkban, és az amerikai mozikban elindul A vihar vetítése.

Julie Taymor rendező és látványtervező. Van, aki Az Oroszlánkirály Broadway- és West End-változatáért rajongja, van, aki az Oedipus Rexet nem tudja feledni és van, aki a Fridát tette be ezerzszer a DVD-lejátszóba. Az biztos, hogy amihez hozzányúl, ott a látvány elsöprő erejű, és az is valószínű, hogy bábot használ.

Ennek a gyökere a hetvenes évekig nyúlnak vissza - Taymor egyébként 1952-ben született -, egy seattle-i workshophoz, ahol megismerkedett a vajangtechnikával, illetve egy indonéz maszkos tánccal, a topenggel. Korábban Párizsban Jacques Lecoqnál sajátította el a pantomim alapjait, később Awaji szigetén tanulmányozta a bunrakut, és Japánba is ellátogatott tanulási céllal. Az egyetemen mitológiai és folkór témában írta szakdolgozatát, aztán élt Indonéziában, ahol egy nemzetközi színészcsapat vezetője volt.

Első színházi munkáiban a bábokért, a jelmezekért és a látványért felelt, első rendezéseit a nyolcvanas években követte el. Az 1986-os Vihar (rövidített változat, kifejezetten fiatalok számára az American Shakespeare Festival keretében), az 1992-es Stravinsky-rendezés, az Oedipus Rex (Saito Kinen Festival, vezényelt Seiji Ozawa; japán Emmy-díjjal jutalmazva), A varázsfuvola (1993, Firenze, Zubin Mehta vezényelt; később a rövidített változtot a Metropolitanben is elkészítette) és a Salome (1994, Szentpétervár, Valerij Gergijev dirigálásával) referenciálisnak számítottak színházi körökben, az áttörést azonban az 1997-ben színre vitt Disney-musical, Az Oroszlánkirály hozta meg neki. A jelmezekért és a rendezésért egyaránt Tony-díjat zsebelt be, utóbbi kategóriában ő volt az első nyertes nő, az 1999-es West End-premiert követően Olivier-díjat, a londoni kritikusok és az Evening Standard napilap díját is megkapta. (Aki Londonban jár, ne kerülje el a Lyceum Theatre-t!)

Az utóbbi tíz évben Taymor filmesként is komoly sikereket ért el: a Titus és a többszörös Oscar-díjas Frida a prózai vonalat erősítik, az Across the Universe (magyarul: Csak a szerelem kell) pedig Beatles-dalokból összeállított jukebox musical.

2007-ben jöttek az első hírek arról, hogy őt választották rendezőnek Glen Berger, Bono és Edge Spider-Man - Turn Off The Dark című, hatvanmillió dollárba kerülő musicaljéhez, amelynek premierje többszöri időpont-módosítás után január 11-én lesz. (Szokatlanul hosszú ideig, 11 hétig próbáltak, köszönhetően a speciális effekteknek és a levegőben zajló rizikós mutatványoknak.)

Egy évvel később kezdte forgatni A vihart, a hollywoodi stúdiókat is sújtó gazdasági válság miatt azonban úgy látszott, dobozban marad az alkotás, amelynek főszerepét, a nőiesített Prosperót Helen Mirren játssza. A szerencse azonban mellé(nk) állt, így a New York-i és Los Angeles-i mozik december 10-én elkezdik játszani a Shakespeare-dráma filmváltozatát. (Ezen a linken 17 kép van A viharból, amelyben Helen Mirren mellett Alfred Molina, Chris Cooper, Alan Cumming, Felicity Jones és Russell Brand játszanak.)