Jolán

Nyári István hiperképei

2012.03.07. 09:58

Programkereső

A Virág Judit Kortárs Galéria a festőművész életművének elmúlt harminc évét áttekintő kiállítást nyitott meg március 6-án.

A Londonban élő Nyárinak évek óta nem volt Magyarországon önálló tárlata, így a kiállítás többszörösen is ünnepli az idén hatvan éves művészt. Olyan kultikus alkotások szerepelnek a galériában sok más 2011-es és 2012-es kép mellett, mint a T.M.T.H's Madonna, az In the museum before closing vagy a Killer scene.

Nyári futurisztikus víziói poszthumán időkbe repítenek, ahol kiborgok motoroznak, androidok álmodnak elektromos bárányokról, műanyag babák habfürdőznek és robot kutyák szaladgálnak új szívükkel boldogan. Giccs elemekkel is operáló kompozíciói animékből, kultikus sci-fikből és fantasykből merítenek ihletet. Mindenki számára ismerős karakterek bukkannak fel a festményeken, ezek többszörös jelentéssel bírnak: nem csak önmagukat jelölik, de azt a kulturális közeget és korszakot is, melyben születtek. Nyári képeiről mindig meg fogjuk tudni mondani, hogy mikor készültek, mert pontosan körberajzolja a 20. század végének és a 21. század legelejének televíziós, filmes, szubkulturális és underground jelenségeit. Nyári tehát a kor őszinte krónikása, aki józanul és a maga őrületében látja a világot.

A képeken megjelenő emberek is mindig fontos szerepet töltöttek be a jelentésképzésben. Az allegorikus alakok nem csak filmekből, mitologikus történetekből vett karakterek, de élete valóságos szereplői is. A művészet Sebestyén vértanúságát sokszor választotta témájául és számtalan változatban dolgozta föl a mindenkori ízlésnek megfelelően. Nyárit is inspirálta a téma, így fogta egy barátja fiának portréfotóját, amelyen a Sebestyén ábrázolások kellékét a nyilakat, a vásznat a vakrámára rögzítő takker szögekkel helyettesítette, a fájdalmas tekintetet büszke testtartásra és Zoolandertől kölcsönzött arckifejezésre cserélte, így lett a St. Sebastian makes Zoolender's icredible Magnum face című képe.

De fia, Benjamin is képei rendszeres szereplője. A Ring of Lord Benjamin című kép nem csak a Gyűrűk Ura körüli generációs mizériára is utal, de a képen megjelenik Nyári kevesebb képi elemmel dolgozó festményeinek egyik nagy trükkje is: elterelő hadműveletként rejt el a képekben apróbb, intenzívebb vizuális elemeket, amelyek "kép a képben"-ként működve teljesen más hangulatot közvetítenek, mint az egész. Talán még a látható valóságnál is precízebb képet kapunk festményein keresztül a valóságról köszönhetően a TIF-eknek, nagyfelbontású JPEG-eknek, a PS-nek és az ID-nek. A technokrata kompozíciók pontosan kidolgozott terv mentén épülnek pixelről-pixelre, a festményeken minden a legapróbb részletekig kidolgozott és felnagyított. Ennyire hűen a valóságban talán nem is lehet látni az ábrázolt tárgyat, így eredményezhetnek a szubjektív módon egymás mellé került valóságelemek még szürreálisabb képeket. Nyári képeinek tematikáit egészen az őrületig fokozza, halmoz, sűrít, felhabosít és túlspiráz.