Emma

Száll a kakas fészkére

2012.10.12. 07:05

Programkereső

A Design Hét Budapest keretében október 4. és 6. között lezajlott Kiskakas Animációs Filmnapok programja nézett hátra (John Halas és Macskássy Gyula retrospektív), nézett előre (demoscene szubkultúra), szakmázott, szórakoztatott és elhozta a legjobb európai iskolákat is. A Toldi Moziban a párizsi Gobelins l'école de l'image előadásán és vetítésén jártunk. VIDEÓKKAL

A skála a fejekben az aranybánya Shrektől a tökély gyurmafilm Mary and Maxen át az Oscar-díjas A légyig terjedhet. Az animáció széles műfajában tényleg vígan csaponghat a kreatív elme párhuzamos dimenzióktól kezdve a nem létező valóságokig - persze ha a kedves alkotó mögött megfelelő stúdiók, források és képzések állnak. Gondolhatnánk. A autonóm művész versus nyereségorientált piac klasszikus szembenállásában viszont az animáció műfajban is megerősödtek az új média nyújtotta lehetőségek és a netalapú, közösségi forgalmazásban gondolkodó modellek. A Kiskakas egyik fő célja éppen a műfaj-újító munkák bemutatása, a szervezett beszélgetések és viták is kiemelten foglalkoztak az alternatív alkotói formákkal (ilyen például a digitális művészeti alkotásokat tömörítő demoscene).

Kiskakas Animációs Filmnapok 2012, Toldi Mozi (Design Hét Budapest) - forrás: Facebook
Kiskakas Animációs Filmnapok 2012, Toldi Mozi (Design Hét Budapest) - forrás: Facebook

Animációval foglalkozó szakemberként és művészként tehát miénk lehet a netes világ, de a Dream Works-nél, a Pixarnál vagy a Walt Disney-nél dolgozni sem lehet éppen rossz. A Párizsi Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Gobelins l'école de l'image Európa egyik vezető intézménye, ahol a diákok az alapoktól a (nyilván) legkorszerűbb technológiákig elsajátíthatják a szakmát - és kemény kiképzést kapnak a piac körülményeiről is. A Gobelins-ben 35 éve alakult meg az animáció szak, alapvetően az iparművészetre, a nyomtatott és digitális médiára szakosodott az intézmény. Az animációs oktatást évekig vezető Eric Riewer a Toldi Moziban tartott előadásában megfogalmazta az egyik legalapvetőbb elemét a sikeres diákmunkának: legyen egyszerű és legyen rövid. Ne képzeljük azt, hogy bárki megnézne egy tízperces DVD-t. Riewer most a nemzetközi kapcsolatokért felel, neki köszönhetőek az iskola amerikai és távol-keleti kapcsolatai.

A kicsit amúgy az Up! öreg bácsijának egy fokkal fiatalabb kiadására hasonlító fickó előadóként sem semmi: a hallgatóságának jó része a prezentáció után fejét vesztve iratkozna be a Gobelins-be. A hároméves, szakmai gyakorlatot is magába foglaló karakter animációval és animációs filmkészítéssel foglalkozó képzésre nem lehet viszont bárhogyan bekerülni. A célcsoportba maximum 25 éves, nagyon komoly rajztudással és erős általános művészeti műveltséggel rendelkező fiatalok tartoznak. Az alapozó órákon a diákok többek között perspektívát, anatómiát vagy animáció történetet tanulnak, később pedig jöhet például a storyboard készítés. Egy egész külön óracsoport foglalkozik a profivá válás lépéseivel is, aminek ugyanúgy része lehet egy nyelvi kurzus vagy egy konferencián való részvétel, mint a vezető stúdiók előadásainak meghallgatása.

A diákokat a tanáraik mellett a jövőbeli munkaadók is osztályozzák: hiába nagy művész valaki, ha három percben nem tud elmesélni egy történetet, nem tud csapatban dolgozni vagy nem tud a közönség számára élvezetet nyújtó alkotásokban gondolkodni, a Gobelins nem fogja díjazni a tehetségét. Riewer nem a levegőbe beszél, amikor az ipar feltételeinek megfelelő oktatást népszerűsíti: az előadás során többször is látunk olyan a felvételeken tanuló fiatalokat, akik azóta például már a Pixarnál dolgoznak. A Gobelins berkeiből származik a 2009-ben animációs Oscarra jelölt Octapodi vagy Pierre Coffin is, aki hollywoodi felkérésre készült, a filmtörténetet sárga minyonokkal megajándékozó 2010-es Gru társrendezője.

A francia iskola a Kiskakas számára összeállított Best of vetítésén tényleg nem lehet mondani, hogy hosszúak lettek volna a munkák, a történetek sokféleségétől pedig nevetésből elborzadásba pár másodperces különbségekkel is lazán lehetett váltani. Volt obszcén ősember, álmodozó kisfiú, fejeket evő szörnyeget, vonzó Piroska, majommal harcoló robotturista, nyúl-szerű pop istenség, arctalan metropolisz és sok behatárolhatatlan vizuális agymenés. A három nap során a Gobelins iskola mellett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakának legfrissebb diploma- és vizsgafilmjeit, az orosz School Studio Shar diákjainak munkáit, az izraeli Bezalel Academy válogatását és az ASF (Animation Sans Frontières), négy iskolát összefogó oktatási programjának filmjeit is meg lehetett nézni.

 

Animációban nem vagyunk rosszak. Csak az őszi időszakban három javaslatunk is van, ha az Én kicsi pónimtól eltérő izgalmakra lennének kíváncsiak: október 25. és 28. között Budaörsön rendezik a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, november 16. és 22. között lesz újra a rövidfilmes Eushorts, november 21-től pedig elindul a Bécsben és Budapesten párhuzamosan futó Anilogue Nemzteközi Animációs Filmfesztivál is.