Kelemen, Klementina

Animációs filmekről és a tavalyi Oscar-filmekről szólt 2016 a mozikban

Visszatekintés az idei év legjobb filmjeire

2016.12.31. 08:36

Programkereső

A legutóbbi Oscar Legjobb film-győztese, és még jó pár díjazott film ott van a legkiemelkedőbb alkotások között, amiket idén mutattak be nálunk a mozikban. Remek animációs filmekben, szívmelengető vígjátékokban sem volt hiány, de 2016 ismételten megmutatta azt is, hogy Hollywoodon kívül is van élet.

A magyar mozipiac sajátosságaiból adódóan az év végi best of-listák itthon mindig felemás képet festenek. Általában akad egy-két, az adott évben készült film, ami feltehetőleg a következő Oscar-szezon éllovasai közé tartozik majd, de túl későn érkeznek a hazai mozikba (Kaliforniai álom, A fegyvertelen katona),

a lista nagy része viszont tavalyi filmekből áll

- előző évben debütáló, de az idei Oscaron vitézkedő mozik, amik épp csak pár hónapot késtek a hazai bemutatókkal.

Michael Keaton a Spotlight - Egy nyomozás részletei c. filmben
Michael Keaton a Spotlight - Egy nyomozás részletei c. filmben
Fotó: Intercom / port.hu

Az év legjobb, itthon bemutatott filmje is ilyen: a Spotlight - Egy nyomozás részletei nagy csatában, de lenyomta az Oscaron Di Caprio szenvedés-pornóját (az itthon szintén idén bemutatott A visszatérőt) a legfőbb kategóriában, és a forgatókönyvéért is kapott egy díjat. Még kétszer ennyit érdemelt volna - színészei  brillíroznak (az talán már csak finnyáskodás, hogy Liev Scheiber nem kapott jelölést, míg a kissé halványabb Rachel McAdams igen) és

első perctől magával ragad, hogy a film végi feliratokkal  megdöbbenésünkkel együtt magunkra hagyjon 2 óra elteltével.
A szoba
A szoba
Fotó: Intercom / port.hu

Szintén tavalyi díjszezon-maradék, de az idei legjobbak közé tartozik Tarantino többrétegű western-eposza, az Aljas nyolcas, az év legjobb alakításait és legtorokszorítóbb jeleneteit szállító A szoba, a tüneményes érzékiséget maximumra járató, és abból a legjobbat kihozó Brooklyn. A limitált tavalyi bemutató után januárban végre a nagyközönség is láthatta a Saul fiát, ami így technikailag mégis 2015-ös film, ezért hiányzik a legtöbb mostani listáról. Joggal szerepelhet viszont előkelő helyen a legjobbak között a Saul talán legnagyobb Oscar-ellenfele, a Mustang: öt lánytestvér felnövéstörténete, akiket elkerülhetetlen módon igyekeznek betörni a rájuk nehezedő családi elvárások.  A díjátadó ceremónián halványabban szerepeltek a gazdasági világválságot groteszk komédiába csomagoló A nagy dobás, és a Rocky legendáriumot folytató Creed- Apollo fia, de így is ott a helyük a legjobb idei bemutatók között.

Néhány év múlva a tragikus sztár-halálok és tragikomikus politikatörténeti események mellett 2016-ra valószínűleg az animációs filmek éveként emlékszünk majd vissza.

A Zootropolis - Állati nagy balhé a legjobb Pixar- és Disney-hagyományokat elegyíti, lebilincselő történetet, remek poénokat és emlékezetes figurákat szállítva - valószínűleg tarolni is fog a díjátadókon. Ennek egyedül azért nem örülhetünk, mert olyan, szintén zseniális animációs filmek fényét halványítja el, mint a meglepően komor, egyedi technikával készült Kubo és a varázshúrok. Ott van még A kis kedvencek titkos élete, melynek sztorija első blikkre egy az egyben másolja a Toy Story-t - de szerencsére van benne annyi humor és kraft, hogy mégis eredeti tud maradni. Animációs fesztiválon már itthon is láthattuk, de a mozikba csak jövőre érkezik a megszokott Studio Ghibli-minőséget szállító (interjúnk a rendezővel ITT) és a nemcsak animációs, hanem a legjobb külföldi film kategóriában is eséllyel induló Életem cukkiniként. A jelek szerint nem okozott csalódást a Disney-hercegnők legújabb generációját bevezető Vaiana, és a Szenilla nyomában is csak azért marad el elődjétől, a Nemo nyomában-tól, mert azt nehéz is lenne túlszárnyalnia. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a felnőttmessék képviseletében az elvont egzisztencializmust kajapornóval vegyítő Virslipartit is bemutatták moziban.

A blockbusterek menetrendszerűen felemás évet zártak 2016-ban.

A legnagyobb bevételt és a legnagyobb csalódást is képregényfilmek szállították. Előbbire az egyen-fröccsöntött Marvel-filmekre rálicitáló Amerika kapitány: Polgárháború a jó példa, utóbbira pedig a betliző DC képregényfilmek (Batman vs. Superman, Suicide Squad). Ha egyedi szuperhőst és saját ligájában elsőrangú vígjátékot akartunk látni, csak a Deadpool-ra kellett beülnünk. Ha minőségi remake-re vágytunk, ott volt a közönségkedvenc A dzsungel könyve, ha pedig a látvány mellé szeretjük, ha egy kis midcult-gondolatiság is jár (lásd: Eredet), akkor csak az Érkezésre kellett jegyet váltanunk, aminek szintén ott a helye az év legjobbjai között.

Könnyed vígjátékból multiplex-mozit lehet rekeszteni, így a fő feladat inkább a jobb filmek kimazsolázgatása.

A Florence - A tökéletlen hang például azt a fajta könnyed szórakozást nyújtja, ami felett szokás legyinteni csak azért, mert nincs benne semmi forradalmi. Pedig az erőlködés nélküli remeklést, a stílusos egyszerűséget is meg kell becsülni, azt, amikor egy vígjátékban minden egyben van, és ezért tud működni. A Florence-ben ráadásul annak a ritka eseménynek is tanúi lehetünk, amikor valaki jobb a vásznon, mint Meryl Streep - a meglepetést pedig csak fokozza, hogy az illető ezúttal Hugh Grant. Hasonlóan szívmelengető remeklés az Eddie, a sas, a Sing street-ben pedig mindezek mellé még remek zenékkel tarkított coming of age-sztori is társul.

A bakancslistás dramedy nehéz műfaj, nem csoda hogy sokan idegenkednek tőle.

A legkúlabb nappal viszont címe ellenére is érdemes próbát tenni, mert igazi zongoraversenyt játszik az érzelmeinkkel.  Az 'erre nem számítottunk', azaz a meglepő, de jól sikerült kategória nyertese idén a Bridget Jones babát vár. Sokat várhattunk tőle, ám csalódnunk kellett Woody Allen Café Society-jében.

Café Society
Café Society
Fotó: port.hu

A román újhullám lassan kifáradni látszik - a kezdeti zseniális filmek után sorozatban készültek a teljes ugyanolyan, egyre szürkébb kisrealista mozik, amik mindig ugyanarról szóltak: kisember kontra korrupt hatalom.Ebből a mókuskerékből két román film is sikerrel lépett ki idén.

Mindkettő bájos naivizmussal ütközteti a kézikamerás drámát.
Ernelláék Farkaséknál
Ernelláék Farkaséknál

Az egyik A kincs egy aranyásós Robin Hood-történet, a másik, az Érettségi egy apa sztorija, aki még mielőtt elmerül környezete mocsarában, utolsó levegővételével igyekszik lányát kimenteni a közegből. Stílusában hasonló, de nagyon  is hazai az év legjobb magyar filmje, az Ernelláék Farkaséknál. Még mindig a realista drámánál maradva ott van a legjobbak között Atom Egoyan időskori holokauszt bosszúdrámája, az Emlékezz! is, egy zseniális Christopher Plummerrel a főszerepben.

Toni Erdmann
Toni Erdmann

Játékidejüket és vállalásukat tekintve is az idei legnagyobbak között van a Toni Erdmann és  A szobalány. Előbbi cirka 3 órában meséli el, hogy a felnövésnek is vannak határai, és hogy sok más dolog mellett élni is meg kell tanulnunk. Utóbbi a szenvedélyt és erotikát veszi górcső alá egy csavaros koreai szélhámostörténetbe burkolva. A Toni Erdmann eséllyel versenyzik majd a legjobb külföldi film Oscarjáért - ha van igazság, A szobalánnyal a technikai kategóriákban versenyezhet majd. Az idegennyelvű filmeknél azért nem, mert Dél-Korea nem Park Chan-wook filmjét jelölte.

Nehezen hihető, de igaz: koreai film soha nem kapott még Oscar-díjat.

Oroszország szerencsére nem a fájdalmasan közepes Gagarint nevezte idén - bent is vannak bővített jelöltlistában.

Éjszakai ragadozók
Éjszakai ragadozók
Fotó: port.hu

A sötétebb műfajok közül ott a helye a best of listákon a westernt a horrorral vegyítő Csontok és skalpoknak, a found footage-elődöt folytató, kamara-thrillerből scifivé váltó Cloverfield Lane 10-nek, és 2016 legjobb vérbeli horrorfilmjének, a Vaksötétnek, amelyben egy vak veterán játszik macska-egér játékot néhány piti betörővel.  Az idei év legjobb filmjével kezdtük, zárjuk hát az összegzést az azt szorosan követő második helyezettel: ez a kapcsolat drámát vérfagyasztó Texas-thrillerrel vegyítő Éjszakai ragadozók, amit divattervezőnek, Tom Fordnak köszönhetünk.

2016 legfontosabb klasszikus zenei eseményei

Az év végén mindenki összegzést tart, nincs ez másképp a Fidelión sem. Most a klasszikus zenei élet legfontosabbnak vélt külföldi híreit gyűjtöttük egybe.

Olvasson tovább>>>