Zalán

A film, ami új megvilágításba helyezheti a cirkuszt

2017.02.02. 12:26

Programkereső

Halász Glória Mi ez a cirkusz? című dokumentumfilmjével arra vállalkozik, hogy egyszerre mutassa be az újcirkusz műfaját, a Recirquel társulat munkáját, a fiatal artisták személyes történeteit és azt a diadalmenetet, amivel a társulat rövid időn belül világszinten is megalapozta ismertségét.

Amerikában és Nyugat-Európában sorra zárnak be a legnagyobb múltra visszatekintő hagyományos cirkuszok, de közben életre kel, sőt virágzik egy másik műfaj, az újcirkusz. Itt nincsenek állatszámok, sem gnóm emberek, van viszont emberfeletti teljesítmény és színházi élmény.

Ezt a filmben a társulatvezető Vági Bence mondja el, másrészt a hat arista szájából hangzanak el olyan mondatok, amik alapján összeáll egy kép erről a nem is annyira fiatal műfajról. „Volt olyan, hogy beleégett a ruha a bőrömbe", „Majdnem kilógott a csontom”, „A kötélen már a járás is fájdalmat okoz” - ilyen hatásos beszámolókkal indul a film, amitől rögtön belefeszül székébe a popcornt ropogtató néző. Míg azonban bőven kapunk ízelítőt a fizikai igénybevételről és a próbák hangulatából, nem sok olyan képet látunk a színpadi előadásokból, amik vizuálisan is megmagyaráznák, mi az az újcirkusz. Így azok számára, akik nem láttak még Recirquel-előadást, mindenképpen ajánlatos megnézni egyet a film megtekintése előtt.

A film sokkal inkább műfajával tud rávilágítani, miben különbözik az újcirkusz a hagyományostól.

A színházzal, az emberi érzelmek terepével szemben a cirkusz mindig az emberfeletti fizikai teljesítmény helyszíne, ami egyúttal mindig személytelenít is. Az újcirkusz viszont beiktat olyan színházi elemeket a történetmesélés, dramaturgia, zene, narráció stb. szintjén, amik közvetlenül az emóciókra hatnak.

Hasonló metódussal alakítja át Halász Glória a dokumentumfilmes formát: a kulisszák mögötti élet külső szemszögből történő, tényszerű ábrázolása helyett

igyekszik a fiatal artisták lelkivilágát is kiteríteni elénk.

Ezt megtehetné pusztán jól elkapott élethelyzetekkel, de tovább megy és megrendezett, „mágikus realista” köntösbe sűríti ezeket a belső történéseket. Ezek pozitív és negatív értelemben is kihívást jelentenek az operatőrök számára, hiszen egy 50 méter magas daruról leereszkedő levegőakrobata nagyon hálás téma képileg, de egy Tim Burton-i, mesebeli cirkuszvilág hangulatát már nem olyan egyszerű animáció és komolyabb filmes trükkök nélkül előidézni. Ezek a fikciós jelenetek viszont valóban személyesek, hiszen a szereplők ötletei alapján alakultak ki – mint az a Halász Glóriával készült interjúkból kiderül.

Bennem mégis felmerült egy kis kétség ezeket látva: nem oltja-e ki a dokumentumfilm szikárságát az ilyen erős stilizálás? Helyenként a cirkuszi világ efféle továbbszínezése inkább elvesz, mintsem hozzátesz a téma erejéhez. Ráadásul sokszor nézőként nehézkes a valóságból az elemelt fikcióba való belehelyezkedés. A legmeghatóbb pillanatai a filmnek így számomra inkább azok a pillanatok, amiket az „élet rendezett”. Ezek közül is kiemelkedik Biricz Ákos története, aki tanyasi életet képzel magának pálinkafőzdével és ennek az életstílusnak az egyszerűségét hasonlítja a cirkusz puszta fizikalitásához, vagy a fiatal és gyönyörű kötéltáncos Veress Zsanett és 90 éves mestere, Simon Árpád bensőséges kapcsolatát ábrázoló jelenetek.

Az idős artista élete valószínűleg önmagában is egy egész estés filmre való izgalmat tartogat

- ebből itt csak néhány kocka villan fel, de azokban a generációk és a múlt-jelen-jövő feszültséggel teli találkozásának lehetünk tanúi. De ugyanennyire izgalmasak azok a vallomások, amikor a szereplők szüleikkel való kapcsolatukról beszélnek: nemcsak a féltés, de a közöny, vagy a kényszerűség, kényszerítettség tapasztalata is megjelenik ezekben.

A film szerkesztése jó ritmust ad a filmnek: miközben lineárisan haladunk előre az időben a Meztelen Bohóc című előadás próbafolyamatában az előkészületektől a bemutatóig, a hat artista egyenként is bemutatkozik riporthelyzetben és a már említett mágikus-realista belső kisfilmekben. Emellett pedig a klasszik hollywoodi szüzsé ívét is követi a film, avagy láthatjuk, ahogy a sok megfeszített munka után beérik a nemzetközi siker.