Lukács

A fotós, aki mindig rossz helyen áll

2017.04.08. 10:09

Programkereső

Kiállítás nyílt Török Ferenc filmjének, az 1945-nek a standfotóiból. Szilágyi Lenke képei egyszerre mutatják be a filmet és az azon dolgozók munkáját.

"Minden filmkockájának múzeumban lenne a helye!" - szokták mondani egy maréknyi, kivételesen művészien fényképezett mozira. Az egyik ilyen film például Kubrick 2001: Űrodüsszeiája, ami már csak azért is különleges példa, mert színes film. Leggyakrabban ugyanis a fekete-fehér alkotásokra jellemző a részletekbe menő megkomponáltság, a hangulatokkal, a fény-árnyék viszonyokkal való játék.

Ragályi Elemér az egyik legismertebb kameraművész (ismertebb nevén: operatőr) Magyarországon, olyan filmeket fényképezett mint a Magasiskola, a Dögkeselyű, a Régi idők focija - vagy Török Ferenc új filmje, az 1945. Az április 20-án mozikba kerülő alkotás túl van már sikeres fesztiválvetítéseken, a Berlinale Panorama-programjában a harmadik helyet érte el a közönségszavazáson, a Miami Filmfesztiválon ugyancsak a közönség a legjobbnak választotta a narratív kategóriában. A film egy vidéki falu egyetlen napját meséli el 1945 augusztusában.

Török Ferenc mozijának apropóján a Katapult Film kulturális rendezvénysorozatot hirdetett, melynek első állomásán március 31-én megnyitották Szilágyi Lenke  standfotóiból álló kiállítását a Budapest Music Centerben. A standfotós az, aki a megörökíti a forgatást - egyszerre próbálja elkapni a lefilmezett jelenetek legszebb pillanatait, és magának a munkának a momentumait.

A standfotós az, aki mindig rossz helyen áll

- kezdte kiállításnyitó beszédét Ragályi Elemér. "Ő ugyanis igyekszik a legjobb szögből fotózni az eseményeket - csakhogy ugyanerre törekszik az operatőr is, így folyton egymás útjában állnak. Az elkészült képek pedig általában vagy az operatőrnek, vagy a rendezőnek tetszenek, az hogy mindkettőnek megfeleljenek, csak statisztikailag elhanyagolható mennyiségben fordul elő" - folytatta Ragályi.

Szilágyi Lenke kiállított képei tehát egészen sajátos fotók - egyszerre mutatják be az operatőr, Ragályi művészetét, és Szilágyi saját érdemeit, milyen remekül képes elkapni a forgatás máshol nem látható pillanatait. Ez a kettő pedig szépen kiegészíti egymást. A képek már önmagukban erős hangulatot képviselnek, olyan szigorú esztétikai érzékkel komponálták meg őket, hogy ha nem tudnánk, milyen film az 1945, a fotók alapján akkor is pontosan el tudnánk helyezni műfajilag-hangulatilag, sőt, történetileg is. Engem a képek A fehér szalagra emlékeztettek - Haneke filmje témában is rokon, az operatőr Christian Bergert pedig Oscarra is jelölték a felejthetetlen képeiért. A kiállítás más fotóin betekinthetünk az 1945 pontos beállításai mögé is, hiszen Ragályi és a rendező Török Ferenc is feltűnik munka közben a fotókon.

Szilágyi Lenke fotókiállítása április 15-ig látható a Budapest Music Centerben.