Jácint

“Ezt a lemezt nem szeptember 11. ihlette” – Haden/Brecker: American Dreams

2002.10.24. 00:00

Programkereső

Haden, aki immár negyven éve van a pályán – az 1950-es évek végén az Ornette Coleman Quartet tagja volt, majd a Liberation Music Orchestrát vezette Carla Bleyjel, s később megalapította saját Quartet West formációját –, új lemezt jelentetett meg a Verve labelnél.
90f861e1-170d-4a22-a448-0f29f6bfaafa

A bőgős, zenekarvezető és komponista Charlie Haden tisztelői tudják, hogy minden lemeze több zeneszámok gyűjteményénél, sokkal inkább tiszteletének kifejezései olyan témák iránt, melyekhez személyes élmények fűzik. Akár Missouriban található gyökerei, akár a fekete film korszaka, akár közkedvelt örökzöld dallamok, spirituálék vagy latin bolerók képezik vonzalma tárgyát, a végeredmény mindig megható tiszteletadás az inspiráció forrásának. Haden új lemeze, az American Dreams, melyen a rendkívüli elismertségnek örvendő Michael Brecker szaxofonos, valamint a kiváló Brad Mehldau zongorista és az egyre töbek által favorizált Brian Blade dobos mellett egy 34-tagú zenekar is megszólal, ezt a hadeni hagyományt követi. Az album magasztos hangvételű vallomás az amerikai nemzet álmairól és a benne rejlő örök ígéretről.

“Ezt a lemezt nem szeptember 11. ihlette, hanem azt fejezi ki, mit jelent számomra ez az ország, mely álmainkből és alkotni akarásunkból épült fel”, magyarázza Haden. “Azoknak ajánlom, akik egy olyan társadalomról álmodnak, melyben az együttérzés, a kreatív intelligencia és az élet értéke, gyermekeink és jövőnk iránti tisztelet kézzel fogható valóság.

A kezdő szám Haden szerzeménye, mely egy népdalon alapul, a többi pedig hozzá hasonló érzelmű muzsikustársaitól származik: elhangzik egyebek közt Pat Metheny és Lyle Mays Travles című kompozíciója, Keith Jarrett-től a No Lonely Nights és a Prism, a Ron’s Place Mehldautól és a Bird Food Haden régi barátjától, és egykori zenekarvezetőjétől, az avantgarde egyik atyjától, Ornette Colemantól.