Előd

Cigány dzsessz - minden mennyiségben

2006.01.04. 00:00

Programkereső

Idén is izgalmas és változatos programmal gazdagítja a hazai dzsesszéletet a főleg cigányzenészek produkcióinak bemutatására szakosodott Sambosi koncertszervező társaság.

Bosnyák Ilona, a Sambosi BT “mindenese” a NOL érdeklődésére elmondta, hogy a szezont március 13-án, a Zeneakadémia kistermében kezdik az Oláh Kálmán Sextett “Hommage a’ Bartók Béla” című koncertjével, amelynek vendége lesz a Németországban élő Tony Lakatos szaxofonművész.

Az új Oláh Kálmán Sextet stílusára leginkább a contemporary dzsessz elnevezés illik, amelyben nagymértékben dominál a 20. századi kompozíciós zene, elsősorban a bartóki hangzásvilág. A sextett tulajdonképpen 1995 óta működik, de azóta különböző stílusváltozásokon ment keresztül, így a zenekar hangszeres összeállítása is többször átalakult. A mostani formáció egy éve működik ebben az összeállításban, és a március 13-i koncert lesz az együttes első nagyszabású budapesti bemutatkozása – magyarázta Bosnyák Ilona.

A koncert első részében - Bartók Béla születésének 125. évfordulója alkalmából – kifejezetten a nagy magyar zeneszerző által inspirált, illetve az ő tiszteletére íródott darabokat mutatják be. Oláh Kálmán évek óta tanulmányozza Bartók zenéjét, és legfontosabb zenei törekvéseinek egyike, hogy a Bartók által létrehozott modern zenei elemeket nemcsak a komponálásban, hanem a dzsesszimprovizációban is alkalmazza.

Már a 95-ben megjelent "Night Silence" (Éjszakai csend) c. modern mainstream albumon hallható "Polimodális Blues” c. Oláh Kálmán-szerzeményben megmutatkozott Bartók hatása, pontosabban a bartóki polimodális dallamkoncepció, mely szintén jelen van Oláh Kálmán mai improvizációiban. Oláh Kálmán a magyar népzenét is kifejezetten a bartóki harmóniavilágon keresztül közelíti meg, a sextett repertoárjában, a saját kompozíciók mellett szerepel néhány nem túl közismert magyar népdalfeldolgozás is.

Az est vendégszólistája Tony Lakatos, Oláh Kálmánnal már több ízben fellépett Budapesten. Tavaly novemberben megjelent koncert-DVD felvétele a Művészetek Palotájában készült, Adam Nussbaum, és Ron McClure közreműködésével, a Sambosi Bt. gondozásában. A koncert második felében bemutatásra kerül néhány saját darab erről a DVD-felvételről is, ezúttal sextett, ill. septett formációban.

(Oláh Kálmán – zongora, Borbély Mihály - szaxofonok, tárogató, furulyák, Bacsó Kristóf - altszaxofon, Schreck Ferenc – harsona, Szandai Mátyás – nagybőgő, Balázs Elemér – dob, vendég: Tony Lakatos – szaxofon.)

Kezd körvonalazódni a Sambosi további programja is. Márciusban újra itthon turnézik Tony Lakatos; ezúttal a Gipsy Colours (Cigány színek) c. új lemezének anyagával áll a közönség elé, a nem végleges tervek szerint Gödöllőn (március 14.), Sopronban (március 15.) Kaposváron (március 16.), a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia kistermében (március 18.), Debrecenben (március 19.) és Egerben (március 20.)

A lemezt Tony Lakatos jegyzi; közreműködik: Szakcsi Lakatos Béla (zongorán), Orbán György (bőgő), Pecek Lakatos András (dob), Szalóki Ágnes (ének), Rostás Csaba (szájbőgő).

A produkcióban szereplő minden zenész régi magyar cigánycsaládból származik. Ezek a családok, ahol a zenének tiszteletreméltó, több száz éves hagyománya van, szerte a világon népszerűsítették a cigányzenét. A felvételeken szereplő generáció azonban nagymértékben a dzsessz-improvizációnak szentelte magát. A “Cigányszínek”-kel szeretnék hídként összekapcsolni és így önálló egészként bemutatni ezt a kétféle zenei világot, amelyek egyébként nem állnak nagyon távol egymástól.

Április 5-én a Zeneakadémia nagytermében Snétberger Ferenc szólógitárkoncertjére várják a dzsessz barátait.

A Berlinben élő Snétbergert nem igazán kell bemutatni a hazai közönségnek. Igazi kozmopolita zenész ő, mondja róla Bosnyák Ilona, és már sorolja is a legfontosabb tudnivalókat: a gitárvirtuóz 1957-ben született Észak-Magyarországon egy zenészcsalád legkisebb fiaként. A zene művészetét édesapjától sajátította el: hallgatta őt, és együtt zenélt vele. Snétberger szerint apja volt a környék legjobb gitárosa, játékának egyéni hangzása, nagyon személyes stílusa volt. Bár Ferenc kora gyermekkorától kezdve vágyott rá, hogy gitározhasson, édesapja nem ösztönözte. Csak 13 éves korában kezdhetett zeneiskolába járni, ahol klasszikus gitárt tanult, s felfedezte Johann Sebastian Bach iránti csodálatát, amelyet máig érez.

Sokéves munka és a nevével fémjelzett számos album után személyes játékstílusa hagyományos zenei kategóriákba nehezen besorolható stíluseleggyé forrott. Ahogy egy gitárszaklap fogalmazott: “Amit játszik, az dzsessz, klasszikus zene és brazil. Snétberger csodás művészete a jelen és a múlt beszélgetése – valódi szintézis.” Játékában ölelkezik a cigány dallamvilág, mely Snétberger gyökereit jelenti, a spanyol flamenco, a klasszikus stílus és a dzsessz. Snétberger zenei utazásra viszi hallgatóit: megmutatja nekik ezeket a zenei világokat, különleges, nem mindennapi élményekkel ajándékozza meg őket. Eszköze az improvizáció. Minden, amit játszik, improvizáció, és mindennek célja van. A “Balance” (“Egyensúly”), a Berlini Filharmónián felvett albuma, egy ilyen különleges alkalmat örökít meg.

“Népem emlékére” Snétberger gitárra és nagyzenekarra írt első kompozíciójának címe.

Pályafutását folyamatos megújulás jellemzi. Bizonyítja ezt az új Snétberger Trió (Arild Andersen, bőgő és Paolo Vinaccia, ütőhangszerek) megalakulása.

Az új trió tavaly februárban az oslói Rainbow Studióban vette fel “Nomads” (Nomádok) című, 2005 szeptemberében az Enja Records gondozásában megjelent albumát készült.

A hagyományokat folytatva a Sambosi Bt. idén is megrendezi a Nyáresti Jazzkoncertek c. sorozatát a Pesti Vármegyeháza Díszudvarán, július 20. és augusztus 17. között. Ennek keretében a többi között az osztrák és szlovák zenészekből álló No Limit Gipsy Jazz Quartet, a Pecek Lakatos Trió, a Szőke Nikoletta Kvartett, Tony Lakatos, a Szakcsi Trió, a Pozsár Eszter Trans-formation, Szalóki Ágnes zenekara, az Oláh Kálmán zongoratrió és Kathy Horváth Lajos hegedűművész lép a színpadra.