Bence

A zene mint elsődleges forrás

2006.08.07. 00:00

Programkereső

A humán tantárgyak iskolai oktatása új színnel bővülhet, ha az amerikai Pittsburgh Egyetem professzorának ötletét, a zene elsődleges forrásként való használatát beemelik a tantervbe.
9ad96a9f-54c6-4f47-8577-ab39790d4d20

Deane Root professzor ötletét az amerikai történelem iskolai oktatására formálta, de alkalmazható az irodalom, a társadalomismeret és más humán tárgyak tanításában, és természetesen más kulturális háttérrel is. A kiindulópont igen egyszerű: a diákok figyelmét a tankönyvek színes illusztrációinál talán még hatékonyabban lehet felkelteni zenével.

A zenetörténet így a tananyagban szorosan összekapcsolódhat az adott ország történelmével, ha az osztályteremben a zene nem „tapétaként” szolgál, hanem a dallam és a szöveg információértékére is figyelmet fordítanak. Az amerikai rabszolgatartó társadalom illusztrációjára alkalmazható számos spirituálé, az 1860-as évek bevándorlóellenes érzületére a „No Irish Need Apply” (Írek ne jelentkezzenek) című dal, a hidegháború hangulatára Sting „Russians” című dala, de a tematikus gyűjteménybe bekerültek Bob Dylan, James Brown, Woody Guthrie és Irving Berlin szerzeményei is.

A tapasztalatok azt mutatják, mivel a tinédzsereknek természetes közeg a zene, így sokkal közelebb kerülnek hozzájuk a vitatott témák. Root középiskolai tanárok számára fejleszt zenei háttéranyagot, Voices Across Time című projektje ezt a módszert mutatja be.