Móric

"Húsz esztendőm hatalom…"

2006.11.21. 00:00

Programkereső

A 20 éves After Crying ünnepi koncertje Amikor az ember húsz éves lesz, nem arra gondol, mi volt eddig, hanem arra, hogy mi lesz ezután. A húszéves születésnap startvonal. Hatalom. Az európai civilizáció nemrég töltötte be huszadik évszázadát és lépett át a huszonegyedikbe.
03eb918a-3abe-4da1-8517-2a63362747c0

A 20. század egész Európa számára a háborúk, szenvedések, vagyis a sírás évszázada volt. Most egy más korszak következik. After Crying magyarul: sírás után. Az After Crying koncertje nem a múltról szól, hanem a jövőről. Nem az eltelt húsz év összefoglalása, hanem a következő húsz év nyitánya.

Ezen a különlegesnek ígérkező estén a nyolctagú After Crying a Danubia Szimfonikus Zenekarral kiegészülve lép fel. A két – első látszatra eltérő zenei környezetben mozgó – zenekar évek óta kapcsolatban áll egymással, különböző koncerteken és felvételeken működtek közre. A Danubia Szimfonikus Zenekar fiatal, lelkes művészei mindig is nyitottak voltak az After Crying izgalmas zenei világának közös előadására. A már hagyományosan kötelező művek mellett új hangszerelési, dramaturgiai elemeket és néhány vadonatúj zenei meglepetést tartogat az este.

Az After Crying 1986-ban alakult. Az idén huszadik évében lévő After Crying zenekar munkássága egyedülálló a hazai palettán, s a nemzetközi mezőnyben is ritkaságszámba megy. Klasszikusan képzett alkotóinak művészi célkitűzése, hogy olyan alkotásokat hozzanak létre, amelyek a mai zenei köznyelv elemeit használják, tehát sokak számára érthetőek, és képesek komoly témákról mély tartalmat magas művészi igénnyel megfogalmazni. Egyfajta „korszerű komolyzene” ez, amely egyszerre kíván saját kora közönségének és az örökkévalóságnak szólni. A hangszerpark koncertváltozatban a klasszikus hangszerektől (cselló, trombita, zongora) a rockzene standard hangszerein keresztül a modern elektronikai eszközök használatáig terjed.

Stúdiólemezeiken az akusztikus kamarafelállástól, szólódaraboktól a 21. századi szimfonikus hangszerelésen keresztül az elektronikus megszólalásokig a klasszikus és modern kompozíciós és hangszerelési eljárások rengeteg fajtáját tartalmazza a paletta. Mindezeket szerves dramaturgiai egységbe foglalja a zenekar, amelyben a dalformától a hosszú instrumentális kompozíciókig minden forma a neki legmegfelelőbb tartalommal párosul.

Pályafutása alatt a zenekar tizenegy albumot jelentetett meg, amelyeket a külföldi szaksajtó igen nagy elismeréssel fogadott. Számos nemzetközi díj jelzi az együttes alkotói és előadói elismertségét is.

Az After Crying szimfonikus koncertjei (2000. Caracas, Zeneakadémia, 2001. Millenáris, 2004. Miskolc) az alkotóműhely klasszikus fogantatású törekvéseinek egyfajta beteljesülését jelentik, miközben többek között a 2004-ben elnyert könnyűzenei eMeRTon-díj bizonyítja, hogy választott kommunikációs formában, a mai zene nyelvezetének használatában is mesteri színvonalat ért el a zenekar.

(2006. november 30. 19:30. Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem: Az After Crying koncertje; tagjai:Bátky-Valentin Zoltán (ének), Egervári Gábor (fuvola, narráció, szövegek és gondolatok, koncerthang), Görgényi Tamás (műv. vez., szövegíró), Lengyel Zoltán (zongora, billentyűs hangszerek, vokál), Madai Zsolt (dob, ütőhangszerek, vibrafon), Pejtsik Péter (zeneszerzés, hangszerelés, cselló, basszusgitár), Torma Ferenc (gitár, szintetizátor, zeneszerzés), Winkler Balázs (zeneszerzés, hangszerelés, trombita, billentyűs hangszerek); km.: Danubia Szimfonikus Zenekar)