Olivér

Éneklő férfiak hangszerrel

2008.05.10. 00:00

Programkereső

Az énekelt zene mindig is kuriózumnak számított szinte valamennyi műfajban, minden korszakban, és szinte valamennyi részén a Földnek. Nem csoda, hiszen rengeteg zenében a hangszerek az emberi énekhang imitálása nyomán alakultak ki.
872ee655-6c73-4f43-9cb7-59ee50b74b7f

Így aztán, minden zene prototípusa, az emberi hang megőrizte vezető státuszát az évezredek során, és a mai napig igen ritka, hogy énekkel kísérjenek egy hangszert. De vajon milyen az, amikor egy énekes egyben hangszeres zenész is?

Louis Armstrong óta szinte biztos, hogy a jazz zenének jót tesz, ha a témavezető énekelve is képes elővezetni a témát, hogy aztán hangszeren artikulálja annak variációit. Satchmót számos zenei szaklap választotta minden idők legjobb jazz-vokalistáinak tízes listájába. Pedig Satch hangi adottságai alapján inkább mondható remek stílusérzékkel megáldott zenésznek, semmint profi énekművésznek, aki széles spektrumon tudna bánni orgánumával. Satch azonban nem csak remek muzsikus volt, de pontos önismerettel is rendelkezett, amelynek segítségével felismerte, hogy karaktere milyen műfaj milyen jellegű megszólalásához illik igazán. Nincs ez másképp sok más hangszeres vokalistával sem: hiába volt Ray Charles remek szólista a zongorán, inkább értékeli blues- vagy soulénekesnek az utókor, semmint a jazz elkötelezett képviselőjének.

Chet Bakert viszont hangszeres stílusa és behízelgő énekorgánuma egyaránt predesztinálta kimagasló jazzes karrierjére, amely révén az amerikai trombitás-énekes az elsők között volt, aki a tengeren túlról érkezve képes volt karriert, sőt kultuszt építeni Európában is. Érdekes, hogy irányzatának egyik legközelebbi mai követője és elkötelezettje, Till Brönner dán születésű művész. Brönner szárnykürtön és trombitán egyaránt remekül játszik, és a soksávos felvételi technika és színpadi effektek segítségével kialakított akkordjátékkal találta meg később egyedi stílusát. Énekhangja a smooth jazz rádiók egyik kedvence, hiszen dallamos zenéi az igényes pop felső határát verik, szólói pedig a legjobb jazzprodukciókban is megállják a helyüket.

Winand Gábor a magyar jazz egyik élvonalbeli vokalistája, aki figyelemre méltó szaxofon- és fuvolajátékos is. Pályája több évtizedre nyúlik vissza, és ez idő alatt rengeteg, szerteágazó stílusú produkcióban kipróbálta hangját. Érdekes, hogy sok énekes van, akik orgánumukat szinte kaméleonként képesek változtatni, és így számos stílushoz, műfajhoz szívesen alkalmazkodnak. Winand hangja annyira hátborzongatóan egyedi és homogén, hogy a kezdettől világos volt: ő készteti alkalmazkodásra kísérőit. Általa az emberi ének visszanyeri régi, arisztokrata státuszát. Winand hangja megérne hosszabb elemzést, amely e sorok szerzőjének tudomása szerint még várat magára. Hangszereit, a szaxofont és a fuvolát korábban előszeretettel alkalmazta számos formációban énekének kiegészítéseként, így a Bosambóban vagy az ESP-ben. Ma leggyakrabban Elsa Valle zenekarával fúj, hangszálait azonban sohasem pihenteti, ha színpadon van, legyen szó Balázs Elemér vagy Vukán György zenekarairól, hogy csak néhányat említsünk számos megjelenése közül.

Bár szubjektív véleményt nem illik írni esszében, mégis fontos leszögezni, hogy Winand alighanem Gadó Gábor zenéjében találta meg azt a környezetet, amely nem csak kiszolgálója, hanem aktív szellemi partnere is stílusának. Témaéneklésében, scattelésében, de egész intonációs technikájában van egyfajta szakrális, de emiatt korántsem túlsúlyos jelleg; egy olyan légies, földön túli felhang, amely rettentő jótékonyan hat Gadó spirituális útkeresésben feloldódó muzsikájára – és viszont.

Winand bár fölényes és magabiztos improvizáló, mégsem csupán jazz-zenészt tisztelhet benne a közönség – ez talán már a fenti pár soros elemzésből is világossá válhat. Koncertjének közönsége emlékezetes zenei élményre és katartikus szellemi kalandra egyaránt számíthat.

(2008. május 12. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Hétfő Esti Jazz a Cadillackel - Winand Gábor, Elsa Valle, Szakcsi Lakatos Béla és barátaik koncertje; km: Winand Gábor, Elsa Valle (ének), Szakcsi Lakatos Béla (zongora), Borbély Mihály (szoprán- és altszaxofon), Lukács Miklós (cimbalom), Szalai Péter (tabla)