Ilona

Mindenki mindenkivel

2008.10.27. 00:00

Programkereső

Az Erik Sumo Band stílusa My Space-profiljuk szerint indie/swing/pop. Ha ez túl tág határokat jelölne ki a zenei palettán, akkor íme orientáló jelleggel néhány műfaji sarokpont: van benne westernhős-trombita, reggae, kis jazz, soul, görög buzuki-zene, francia álsanzon, sok bolond hang és balkáni hangulat. Talán nem véletlen legtömörebb öndefiníciójuk: szürreális pop, amolyan világutazós.

Az eklektika oka a zenekar hét tagjának elő- és jelenlegi, ám Erik Sumo Banden kívüli életében keresendő. A billentyűs hangszereken játszó és vokalistaként szereplő alapító-(ál)névadó zeneszerző Tövisházi Ambrus, aki az Amorf Ördögök lett ismert Zagartól az Easy Life Naturalig készített remixeket, DJ-zett a Tilos Rádióban, tagja volt Keyser és Shuriken mellett a Crate Soul Brothersnek, komponált alkalmazott zenét Gárdos Péter Az igazi Mikulás című mozijához, tévéműsornak, telefontársaságnak, kábelszolgáltatónak, producere-tagja az egykori Amorf Ördög-színésznő, Péterfy Bori szólóprojektjének, a részben Amorf-alapokra épülő Péterfy Bori & Love Bandnek, dolgozott-dolgozik Lovasi András Kiscsillag nevű formációjával (az Erik Sumo Band repertoárján ott a Kiscsillag Csillag vagy fecskéje), a Pannonia All Stars Ska Orchestra (PASO) első albumán és a Monchichi Potenciál lemezén is.

A négy éve alakult Erik Sumo Band jelenlegi felállása a 2005-ös Sziget Fesztiválra datálható. Ott, léptek fel először azzal a két énekesnővel, akik első hallásra a tűz és a víz. A fura-karcos, saját együtteseiben (Egy Kiss Erzsi Zene, Kiss Erzsi Panchan) nem létező tájak népzenéjét megidéző, zsigerileg értelmezhető világnyelvi halandzsaszövegeket éneklő Kiss Erzsi, és a Fábián Juli helyére érkezett, a 2007-es Budapest Fringe-győzelem után nemcsak a hazai, de az európai, sőt japán jazz-szcénában is egyre inkább ismertté váló visszafogott, mézhangú, a Korai Öröm, a PASO, a Colorstar, a Freestyle Chamber Orchestra, a Budapest Jazz Orchestra koncertjein rendszeresen vendégeskedő, kortárs táncelőadásokban közreműködő, és természetesen saját kvartettjével is koncertező Harcsa Veronika (kis képzavarral) úgy egészítik ki egymást, mintha a női attribútum jinje és jangja lennének.

9303b7bc-7c4b-4599-bc24-1209e7b676b3

Azok sem ismeretlenek a kis magyar popéletben, akik mögöttük játszanak, sőt ha elkezdjük összeszedni, kit hol fordult meg, az egyes halmazok több közös metszetet alkotnak. A doboknál ülő Farkas Zoltán játszott a Colorstarban és a Pál Utcai Fiúkban, Drapos Gergely ott volt már az Amorf Ördögökben, Pápai István szintén ördögösködött, Kiss Erzsinek állandó zenésztársa, de közreműködik producer-zeneszerzőként Gál Csaba Boogie blues utáni funk alapokra épülő Cry Baby-jében. Az Erik Sumo Band basszusgitárosa Balahoczky István, aki a jazz-, népzenei, rock- és pophatásokat mutató Vidámparkból, majd az abból alakuló, táncosabb zenét produkáló Colorstarból ismerős, dolgozott Hajdu Szabolcs Tamara című filmjének mesés-szürreális zenéjén, Goda Gábor Társulatában, az Artusban, és ő is ott van a Cry Baby-ben. Mészáros Ádám 2006-tól gitározott az Amorf Ördögökben, neve szerepel a trip-hopban utazó Monchichi Potenciál és a Ninjahelikopter tagjai közt, de fellép Ágoston Bélával is. Az pedig, hogy az Erik Sumo Band koncertjei vizuális élménynek sem utolsók, Jakócs Dorottyának és Hoványi Gábornak köszönhetők.

A 2005-ben jelent meg első albumuk, a My Rocky Mountain a stuttgarti Pulver Recordsnál, és nemrég elkészült a második, a Years in the Forest. E kettőt mutatják be a Müpában vendégekkel, Kiss Erzsi zenekarával és Ágoston Bélával kiegészülve. Az előbbihez tartozó kapcsolódási pont a fentiek alapján nyilvánvaló, míg utóbbi Mészáros Ádám révén kerül a képbe, amelynek rajzolása úgy tűnik, soha nem fejeződik be, hiszen amint előjön egy zenekarnév, úgy bukkan fel legalább két-három név, akik aztán újabb társulásokkal kötik össze a cikk tárgyát.

(2008. október 31. 20:00 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Az Erik Sumo Band koncertje)