Gyöngyi

Összművészet gyufásskatulyában

2009.01.12. 00:00

Programkereső

A zenepedagógus, a zeneszerző és az előadóművész szerepben egyaránt aktív Márkus Tibor legújabb kompozíciójával szinte összefoglaló keresztmetszetét adja sokoldalúságának. A Bábszínház című opusz azonban nem ettől igazán jelentős darab, hanem attól, hogy gyerekeknek szól, gyerekek is zenélnek benne felnőttekkel, és az egész mű a gyerekek kedvéért lebontja a generációk közti falakat – akár Vitéz László a krampuszok önbizalmát.
44ed7ea6-16f5-410d-b96a-7058d90acc1b

Márkus Tibor neve nem szerepel minden héten a fővárosi jazzklubok kínálatában, ám személye a műfaj azon szürke eminenciásai közé tartozik, akik nélkül a jazz kevésbé lenne aktív hazánkban. A Magyar Jazzszövetség elnöke, a Jazztanszék tanára, ország- és fővárosszerte több jazzklub, iskola és zenei tábor alapítója vagy előadója, sőt aktív tanárként részt vett több határon túli jazztáborban is. Az oktatás különösen jelentős origója Márkus tevékenységének – saját bevallása szerint kiemelt fontosságúnak tartja a fiatalok kreativitásának fejlesztését. Mi lehet a kreativitásnak hatékonyabb rugója a jazznél, amely az alkotói folyamatot egyetlen esszenciális pillanatba sűríti össze? Így aztán a pedagógiai szándék alighanem fontos motivációja az alkotóművész Márkus Tibor legújabb munkájának is, a Bábszínháznak, amelynek koncerttermi bemutatójára kerül sor a Művészetek Palotájában.

A Bábszínház című, nagy formátumú szvit három különböző zenekari csoportra írott concerto grosso, amelyben a klasszikus zene, a jazz és a rock elemei organikus egységet alkotnak. A szvit egyes tételei a három zenekari csoport által képviselt stílusok jellegzetességeit, illetve azok fúzióját, egymásra gyakorolt hatását tükrözik. Így az egyes tételek – amelyeken keresztül egy bábszínházi előadás szereplői körvonalazódnak – klasszikus, jazz és rock hatásokat idéznek, majd korstílusok fokozatos párbeszéde bontakozik ki. A szereplőgárda éppolyan változatos, akárcsak a régi commedia dell’arte bohózatok jellemkarakterei, aminek következtében a szerző igencsak nagyvonalú hangszeres apparátust vonultat fel a darab megszólaltatásához. Akárcsak Leopold Mozart Játék-szimfóniájában, itt is szerepet kapnak olyan szólamok, amelyeket gyerekek adnak elő, ám külön kihívást jelent, hogy a Bábszínházban profi jazzművészek kíséretében kell helytállniuk az ifjú hangszereseknek. A klasszicizáló tételeket persze szabadon szárnyaló jazzimprovizációk követik, amelyekben megint csak a magyar jazz több generációja találkozik egymással.

Márkus Tibor zongoraművész-zeneszerző a nyolcvanas évek végén tűnt fel a hazai jazzéletben. Szombathelyen, majd Budapesten végezte tanulmányait, és 1993-ban hozta létre Equinox elnevezésű saját zenekarát, amellyel azóta is folyamatosan koncertezik, és lemezeket készít. Emellett a budapesti Zeneakadémia jazz tanszékének tanára, a szombathelyi Lamantin Improvizációs Tábor alapítója és művészeti vezetője, és az 1990-ben alapított társadalmi szervezet, a Magyar Jazz Szövetség elnöke. "Mindnyájan egy bábszínház részesei vagyunk. De nem mindegy, hogy mi irányítjuk a bábukat, mi vagyunk a bábuk, vagy csak egyszerűen a közönség soraiból szemléljük az előadást" – fogalmazza meg a darabhoz kapcsolódó ars poeticáját Márkus Tibor.

(2009. január 19. 19:30 Művészetek Palotája – Fesztivál Színház (Budapest) - Márkus Tibor: Bábszínház (hangversenytermi bemutató); km.: Márkus Tibor (zongora, szintetizátor), Elek István (szaxofon), Orbán Róza (fagott, szaxofon), Barabás Lőrinc (trombita), Almási Attila (harsona), Lakatos Ágnes, Urbán Orsolya (ének), Mits Márton (furulya, szaxofon), Mohai Tamás (gitár), Berényi Zsuzsa, András Tamás (hegedű), Haraszti Erika, Márkus Dávid, Nagy Réka, Berényi Eszter (cselló), Csuhaj Barna Tibor (bőgő), Máthé László (basszusgitár), Delov Jávor (dob), Jeszenszky György (dob, üstdob, ütőhangszerek), Péli Sipos Viktória, Varga Attila (tánc), Kecskés András (pantomim) - Hétfő Esti Jazz a Cadillac-kel)