Tekla

Paweł Karnowski jazzfotói Sátoraljaújhelyen

2010.08.07. 10:04

Programkereső

A Zempléni Fesztivál alkalmából Sátoraljaújhelyen, a Lavotta-Ház Galériában nyílik augusztus 9-én Pawel Karnowski jazzfotóinak kiállítása.

A Budapesten élő Paweł Karnowski évek óta járja Európa koncertjeit és fesztiváljait. Kiállításán a zene iránti odaadó figyelemből, a zene átéléséből született fekete-fehér fotókat láthatunk, a kortárs jazz fontos képviselőiről készült pillanatképeket. A koncert hangulata, a zenész feszült koncentrációja, ahogyan összenő hangszerével visszatükröződik a képeken, leolvasható az arcokról, megmutatkozik a kép kompozíciójában, akárcsak a fény kezelésében. A digitális fotózás ellenére a kiállításon alkalmazott lambda-print technikának köszönhetően a fekete-fehér fotográfia előnyei még jobban érvényesülnek.

Paweł Karnowski a Fideliót feljogosította 12 felvételének közlésére, amelyek főleg olvasóink által is ismert és kedvelt zenészeket ábrázolnak (lásd galériánkat a fotókra kattintva). Ezeknek egy része látható csak a sátoraljaújhelyi kiállításon. Híres magyar (Dresch Mihály, Lantos Zoltán) és lengyel (Tomas Stanko, Paweł Kaczmarczyk) zenészek mellett elsősorban a jazz és az etno-jazz kortárs, avantgárd vonulatának kiválóságai láthatók (Marc Ducret, Joe McPhee). Ez persze azal magyarázható, hogy Karnowski az ilyen irányultságú koncertekre jár rendszeresen, több országban is, de mivel jelenleg Magyarországon dolgozik, ezért sok - akár külföldiekről készült - kép itthon készült.

Karnowski sohasem felejti el, hogy a koncerten a zene az elsődleges, és mindig roppant kínosan ügyel arra, hogy fotózásával ne zavarja meg a zene születésének folyamatát, vagy azt, ahogyan eljut a közönséghez. Ezt az alázatot érezni lehet a képein: a jazz sokszor groteszk vagy szokatlan kimerevített pillanatainál őt jobban érdekli a pódiumi portré műfaja. Tóth Viktort ábrázoló fotója ugyan furcsa testhelyzetet mutat, de aki megfordult már a nagyszerű magyar szaxofonos koncertjén az tudja, hogy sokszor extatikus játékát gerincével is ilyen intenzíven követi-segíti. A fő motívumként szolgáló Reuben Rogers-fotó, illetve kinagyított részlete Karnowski valóban minden porterettista erényét megmutatja, már közelít a szimbolikus jelentésalkotáshoz. A kiállítást augusztus 9-én, 17 órakor Kürthy Tamás építész és Dóra Attila szaxofonos nyitja meg, látogatható augusztus 30-ig minden hétköznap.

Paweł Karnoswki honlapja: http://web.me.com/pawelk