Menyhért, Mirjam

Jazzkedden Mulató

2011.03.29. 10:00

Programkereső

A műfaj egyik legszínvonalasabb koncertsorozata, a Jazz Kedd harmadik évadját kezdte tavasszal. A sorozat rendhagyó módon nem egy jazzklub keretein belül működik, hanem mostanig a Kőleves vendéglőben, idén viszont már az egészen közeli Mika Tivadar Mulatóban. Munkatársunk a klub egyik vezetőjével, Elek Imolával és Bacsó Kristóf szaxofonossal, a sorozat művészeti vezetőjével beszélgetett.

A Mulató homlokzata
A Mulató homlokzata

Fidelio: Jól tudom, hogy a Jazz Kedd ötlete Bacsó Kristóftól és bőgős kollégájától, Szandai Matyástól ered?

Elek Imola: Részben igen, de ezt megelőzően nekem már volt egy jazz klubom, amit teljesen amatőr módon működtettem. Ennek kapcsán keresett meg Kristóf egy sorozat ötletével.

Fidelio: Ez akkoriban volt, amikor megnyílt a Kőleves?

Elek Imola: Igen, elkezdtem koncerteket szervezni, jazzt és más műfajú zenéket is. 2005 decemberében nyitottunk meg és a következő év januárjától már léptek fel jazz-zenészek.

Bacsó Kristóf: Mi három éve játszottunk ott először, 2008. őszén meg már el is indult a sorozat. Az egyik indító rugó az volt, hogy megtetszett a helyszín, de amúgy is kerestünk egy helyet, ahol a saját dolgainkkal rendszeresen meg tudunk mutatkozni. Havi rendszerességgel lépett fel az én zenekarom, majd fél év elmúltával az Imolával teljes egyetértésben rájöttünk, hogy ez nem a legmegfelelőbb forma, jobb lenne, ha mások is játszanának, színesebbé téve így a programot.

Ekkor ültünk le Matyival hárman és összeszedtük azokat a zenekarokat, akik az általunk is képviselt vonalhoz közel állnak. Az elsődleges kitétel az volt, hogy saját kompozíciókat szólaltasson meg az adott zenekar. Nem jam session-szerű koncerteket szerettünk volna.

Elek Imola: Igen, bár azt mindig szerettük volna ha egyszer egy évben az összes fellépő el tud jönni egy karácsonyi jam session-re, de ez eddig még sajnos nem valósult meg.

Bacsó Kristóf: Az új hely szerintem erre alkalmasabb lesz.

Elek Imola: Valóban itt több a hely, jobban el lehet férni.

A Mika Tivadar mulató
A Mika Tivadar mulató

Fidelio: Nevezzük meg az új helyet, a Mika Tivadar Mulatóról van szó.

Elek Imola: Igen a Kőleveshez hasonlóan ezt is én és a társam, Kápolnai Gábor üzemeltetjük. A jazzklub átkerült ide, lévén a hangtechnika professzionális és az egyéb adottságok is inkább alkalmassá teszik arra, hogy élőzene lehessen. A Kőlevesben nem tervezünk programokat a jövőben, vendéglőként fog üzemelni. Ha sok gondot nem is okozott a múltban a vendéglátás és a koncertprogram összeegyeztetése, azért  előfordult, hogy a két dolog nem segítette egymást.

Fidelio: Én azt tapasztaltam, hogy ilyen helyzetekben a pincérek részéről tapasztalható ellenállás, hiszen a koncertre érkezők bizonyos értelemben elfoglalják a helyet a fogyasztani vágyók elől.

Elek Imola: Idáig tágan értelmezett módon üzemelt a Kőleves vendéglő, tehát ehhez hozzá voltak szokva. De valóban volt olyan pultos, aki egész egyszerűen nem volt hajlandó a jazz koncertek alatt beállni a pultba, ilyenkor általában én ugrottam be helyette. Most szerencsés a helyzet, mert találtunk valakit, aki nagyon szereti a jazzt, Luca ki nem hagyna egy koncertet sem. Szeptember óta már a Kőlevesben is ő volt a háziasszonya a Jazz Keddeknek. Gyönyörű fotókat is készít, az összes többi feladat ellátása mellett. Nagyon jókor alakult így, hiszen a Mika Tivadarban bővíteni szeretnénk a jazz koncerteket és a kedd mellett a szerda, a csütörtök, de akár a szombat este is szóba jöhet, mint koncert nap.

Bacsó Kristóf a Mika Tivadarban
Bacsó Kristóf a Mika Tivadarban

Fidelio: Nem lesz nehéz a magasra tett mércét megőrizni annak ellenére, hogy többszörösére nő a programok mennyisége? Az új napokon lesz valamilyen tematika?

Elek Imola: Idáig adott volt, hogy milyen lehetőségekkel rendelkezünk. Támogatás segítségével tudtuk megrendezni a koncerteket és kellett húznunk egy határt, hogy a támogatott klubba hány fellépőt tudunk meghívni. Most alakul csak ki, hogy a Mika Tivadarban az új körülmények között milyen egyensúly alakul majd ki a többi programhoz képest. Elképzelhetőnek tartom, hogy legyen egy Jazz Csütörtök is, mindenképen valamilyen tematika mentén érdemes gondolkodni.

Fidelio: Ha jól tudom, folyamatosan pályáztok.

Bacsó Kristóf: Az NKA-hoz most adtunk be először pályázatot, idáig az Artisjus és az Előadói Jogvédő Alap támogatta a sorozatot, koncertekre lebontva szerény összeggel, a Kőleves vendéglő mellett természetesen, hiszen a teljes jegybevételt a zenészek részére ajánlottuk fel.

Fidelio: Mi a véleményetek, érdemes jegyet szedni?

Elek Imola: A jelen helyzetben muszáj, mert nem tudunk annyit hozzátenni saját forrásból a pályázati pénzekhez, hogy megvalósuljanak a koncertek.

Bacsó Kristóf: Szerintem fontos az a szemlélet is, ami a közönség hozzájárulását feltételezi egy jó program megvalósulásához. Arányban kell legyen a nézők hozzájárulása a támogatásokkal, még akkor is, ha egy rétegműfajról beszélünk. Van diákjegy, ezért a fiatalabbak is megengedhetik maguknak, hogy lejöjjenek meghallgatni egy koncertet.

Fidelio: Hogy juttatjátok el a koncertekről az információkat a hallgatósághoz?

Elek Imola: Az ismert műsorújságokon és a közösségi oldalakon keresztül. Nagyon szeretnénk, ha a zenekarok is elkövetnének mindent, hogy a saját közönségükhöz eljusson a fellépés híre. Sajnos nem mindenki teszi ezt meg, ami meg is látszik a látogatottságon.

Fidelio: Elég általános szemlélet a zenészek körében, hogy az ő feladatuk kizárólag az, hogy a lehető legfelkészültebben játszanak a koncerten.

Bacsó Kristóf: Igen és ez régebben működött is így, ma viszont komoly versenyhelyzet van. Nem a zenekarok egymás közötti viszonyára, vagy a koncertekre, hanem általában a kulturális programok mennyiségére gondolok. Minden este túlkínálat van, miközben szűkül az a réteg, akinek igénye és lehetősége van kultúrát fogyasztani. Én is szívesebben gyakorolok, de kénytelen vagyok bizonyos dolgokat megtenni azért, hogy szélesebb körhöz jusson el a zenénk.

Elek Imola: Ez egy nehéz helyzet, igazából az lenne a normális ha egy jazz zenésznek nem kellene másra energiát fordítania, mint ami az alkotó folyamattal összefügg.

Fidelio: A Mika Tivadar igen népszerű helynek számít a mai budapesti éjszakában. Péntek és szombat este mindig rengetegen vannak. Jelent számotokra valamilyen kockázatot ha ezekre a napokra tesztek jazz koncertet?

Elek Imola: Nem, egyáltalán nem. Ha valakit megfog a koncert, akkor végighallgatja ha nem, akkor fölmegy a másik szintre, ahol a mulató rész van.

Bacsó Kristóf: Szerencsés ez az elrendezés, hiszen a klubrész elkülönül, így egyáltalán nem zavarja a zenét hallgatni kívánókat a beszélgetés és fordítva, senkit sem feszélyeznek a koncertet meghallgatni vágyók.

Fidelio: Mik a terveitek közeli és a távolabbi jövőre nézve?

Elek Imola: Nagy változás mindenképpen, hogy nem egy vendéglőben, hanem egy erre alkalmasabb teremben rendezzük a jazz koncerteket. Ez a koncertek minőségében és így valószínűleg a nézőszám növekedésében is meg fog mutatkozni. Ami a koncepciót illeti, ott nem tervezünk nagy változtatásokat, viszont fontos, hogy ezentúl nem csak kedden, hanem a hét minden napján lesz színvonalas program, jazz is rendszeresen.

Bacsó Kristóf: Amin lehetne még javítani, az a promóció. Mindkettőnknek szívügye ez a dolog, de rengeteg más kötelezettségünk is van, így a koncertek propagálásán látszik meg leginkább a ráfordított idő hiánya. Remélem, hogy a jövőben tudunk majd ezen a téren fejlődni.