Olivér

Pély Barna: "Nekem mindig a globális hangzás a fontos"

2012.03.07. 09:50

Programkereső

Hangszerelem sorozatunkban ezúttal az énekesként, gitárosként, hangszerelőként és zenekarvezetőként is sikeres Pély Barnát faggatta eszközparkjáról Párniczky András.

- A te esetedben különösen érdekes a sound kérdése, hiszen nemcsak énekesként vagy aktív zenész, de gitározol is. Az énekhang esetében valamennyivel nagyobb szerepe van a velünk született adottságoknak, mint egy hangszer megszólaltatásakor. Az elektromos gitárra különösen is jellemző, hogy a hang sok áttételen keresztül szólal meg. A te esetedben eredményezett-e ez a kettősség hozzáállásbeli különbséget?

- Igen, van különbség, de nálam elsősorban abból fakadóan, hogy énekelni már kisgyerek koromban elkezdtem. Ha valaki tizenötévesen kezd el énekelni tanulni, nem jelenti azt, hogy ne énekelt volna előtte már rengeteget. Ezzel szemben a hangszeres tanulmányokat nem előzi meg több év "gyakorlat". Ez természetesen nem tudatosan, de mégis eredményezhet egy olyan magabiztosságot, ami nagyban segíti később az énekesi előmenetelt. Szerencsés a családi hátterem, mindig biztatást kaptam a szüleimtől, és már fiatalon könnyen le tudtam utánozni azokat az énekeseket, akiket hallgattam.

 - A tanulmányaid során voltak különböző állomások, amikor kerested a saját hangod, vagy szinte azonnal az és úgy szólalt meg, ahogyan ismerhetjük? Akartál valaha tudatosan változtatni a hangszíneden? 

- Voltak változások, sőt talán még vannak is. Nagyon fontos, hogy reagáljon a külvilág visszajelzéseire és észrevegye a saját igényeit a változásra. Amikor tanítok, sokszor mondom a tanítványaimnak - akik panaszkodnak, hogy nem éreznek valamit -, hogy először nem is érezni, hanem tudni kell egy adott dolgot, és csak utána lehet érzéseket közvetíteni. Vannak kivételek, de általában fontos a tudatosság ahhoz, hogy egy előadó át tudjon adni érzéseket.

- Mindebben befolyásoltak a technikai paraméterek?

- Mindig nagyon érdekelt, hogy milyen hangzása van annak, amit felveszek vagy előadok. Én nemcsak énekes vagyok, de zongorázok, gitározok és hangszerelek is. Mindig is volt elképzelésem a zenekari hangzásról. Életidegen például, amikor elektronikus hangszerelést kell programoznom - olyankor is azt a hangzást szeretem, ami akusztikus hangszereket, például vonós szekciót is tartalmaz.

 - Ilyen értelemben te a saját hangodat nem is elsősorban magában, hanem egy hangzás részekét definiálod.

- Abszolút! Ha lenne mellettem egy olyan producer, akiben maximálisan megbízom, akkor megtehetném, hogy csak a saját szerepemre figyelek oda. De talán még abban az esetben sem tudnám vagy akarnám nem a globális hangzást figyelni. Sok minden a zenében éppen a kísérethez képest nyer értelmet vagy válik teljessé. Korunk zenéjében lassabban változnak a hangzások, mint amire a mai technika lehetőséget adna, mert az emberek igénye nem követi a változás mértékét.

- Te, aki a popszakmában is letetted a névjegyed, talán tudsz felelni arra, hogy miért igénytelen a magyar popzenészek túlnyomó többsége a saját megszólalásával kapcsolatban. Azt gondolnám, hogy ha valaki, egy sikeres populáris előadó minden bizonnyal megengedhetné magának az igényes és drága felszereléseket.

- Elképesztő az, hogy a helyzet még az elmúlt tíz évben is sokat romlott. Egy fellépés alkalmával a legutolsó dolog a zenélés. Sokkal fontosabb, hogy az előadó a lehető leggyorsabb álljon be egy koncert előtt és jöjjön le dolga végeztével, hogy ne zavarja a következő fellépőt. Az utolsó olyan korszak nemrég ért véget, amikor még zenekarok - a Zanzibár, Roy és Ádám, a Vénus, a Back To Black és mi, azaz a United - meg tudták vetni lábukat a popzenében. Utána jöttek a tehetségkutató versenyek, amik egyértelműen olyan instant projekteket hoznak létre, amiknek inkább csak ürügye az előadó. Nagyon kiemelkedőnek kell ahhoz lenni, hogy valaki hozzáértés nélkül - hiszen most tanulják csak a szakmát - létrehozzon egy színvonalas zenekart. Velünk szemben ők nem ebben nőttek fel, nem játszanak fiatal koruk óta különböző zenekarokban. Ez a tendencia most mindennél jobban befolyásolja a zenepiacot és így a zenészek szokásait, igényeit is.

- Térjünk át a megszólalásoddal kapcsolatos konkrétumokra. Milyen technikai igényed vannak a fellépéseken mint énekesnek?

- Nagy szerelmem volt évekig az Shure SM-58 énekmikrofon. Sápi Géza - akinek a próbatermében most is vagyunk - ajánlotta, hogy próbáljam ki azt az SM-57-et, amit nem énekre, hanem ütőhangszerekre és gitár erősítők elé használnak elsősorban. Ez a bizonyos mikrofon még eredeti amerikai, szemben a ma Mexikóban gyártottal. Dinamikus és nem kondenzátoros mikrofon, ami más frekvenciákat visz át, mint az 58-as, ezért rendkívül jól hangosítható befelé a színpadra és a nézőtér felé egyaránt. Arra kell figyelni, hogy közel maradjak hozzá, mert csak azt érzékeli, ha közvetlenül beleénekelek. Az SM-57 egyébként az egyik legolcsóbb professzionális mikrofon. Nekem nagyon bevált. Nemcsak gitárra, de énekre is használok effekteket, amik közül a legfontosabb egy vocoder, azaz a hang frekvenciáját befolyásoló pedál. Ez egy analóg effekt: nem processzál, tehát nem digitalizálja a mikrofonból érkező jelet. Használok még egy harmonizert is, ami a hang fölé tud rakni real time egy vagy két szólamot. Elsősorban hármashangzatokban tud egy hangnemen belül építkezni.

- Áttérve kicsit a gitárokra és a gitárhangzásra, én azt tapasztaltam nálad az évek során - négy évig osztálytársak voltunk a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán -, hogy eléggé tudatosan építed, fejleszted a felszereléseidet. Amikor most megkerestelek ennek a beszélgetésnek a kapcsán, az első, amit elújságoltál, hogy felfedezted magadnak a sztereó hangzást. John Scofield, Bill Frisell, Pat Metheny és még sorolhatnám az ismert jazzgitárosokat, akik a sztereó hangzást mindig első helyen említik, amikor a gitár hang kerül szóba...

- Sokan hisznek a heterogén konstellációban, azaz két különböző erősítőt raknak egymás mellé. Mi is kipróbáltunk több verziót itt a próbateremben és stúdióban is. Szerintem ez akkor működhet igazán, ha valaki nem használ sokféle effektet, főleg nem visszhangokat. Egy ping-pong delay esetében számomra nagyon fontos, hogy egyformán szóljon a két oldal. Ez maximálisan meg tud valósulni ezzel a két új csöves Fenderrel, amik a Bauer Sound jóvoltából kerültek hozzám. Egy TC Nova Systemet használok az erősítők elé, aminek az egyik legelőnyösebb tulajdonsága, hogy analóg előfok található benne, tehát a benne lévő torzítók nem digitálisak. A másik, amiért bevált, az, hogy nincs túl sok pedál előttem. Minden egyes számhoz le vannak programozva a hangszínek, így van időm a közönséggel kommunikálni. Ez több otthoni felkészülést kíván, de összességében sokkal nagyobb szabadságot ad a színpadon. Az egyik "titkos fegyverem" egyébként egy, a Novában található detune effekt, ami a sztereóra szétosztott gitárhangot külön-külön tudja egy leheletnyit hamissá tenni.

- Az emberi fül néhány cent eltérést lefelé vagy felfelé az adott hanghoz képest nem érzékel hamisnak?

- Így van, a hatás így az, hogy sokkal szélesebbé válik a megszólaló hang anélkül, hogy hamissá válna. Ez - ahogy említettem, nekem mindig a globális hangzás a fontos - elsősorban nem is a magában megszólaló gitárnál, hanem a zenekari soundban hallható igazán.

 - A gitárparkodat nézve azt gondolom, hogy amit látok, az az ipari sztenderd. Egy Les Paul típusú gitár, egy Telecaster és egy ES 335, ezek az elektromos gitár alapvető típusai és hangszínei.

- Nekem elsősorban a játszhatóság a fontos, ez az talán, ami a legjobban befolyásolja a választásaimat. Ezen kívül jobban kedvelem a humbucker pickupot, ezért van, hogy a Telecasterben is ilyen hangszedő van, szemben a megszokott Fender hangzással. Az új trió felállás, aminek a próbája mindjárt kezdődik (ezen a próbán készült alábbi videónk - a szerk.), igazán jó feltételeket biztosít ahhoz, hogy mind az ének, mind a gitár hangzás tekintetében a leginkább az valósuljon meg, amit én szeretnék.

 

Pély Barna 1975. november 26-án született Budapesten. Hat éves korában kezdett zenét tanulni. Hét évig hegedült és egy vonószenekarban is játszott közel három éven keresztül. Középfokú iskolai tanulmányait a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban folytatta, majd a budapesti Szent László Gimnáziumban érettségizett le. Tovább Pély Barna életrajzára

Gitárok:

- Fender Telecaster Deluxe (humbucker hangszedőkkel)
- Gibson ES 335
- Heritage H-150 (Classic '57 hangszedőkkel)

Erősítők:

- Fender Hot Road Deluxe III. ( kettő sztereóban)

Effekt énekre:

- TC Helicon VoiceTone Harmony-G
- Electro-Harmonix Voice Box

Effekt gitárra:

- TC Nova System