Emma

Mississippi-rága

2012.03.12. 16:55

Programkereső

Vishwa Mohan Bhatta, a slide gitár mestere Radzsasztánból látogat a Művészetek Palotájába március 13-án.

Az indiai zenéről a legtöbb hallgatónak az emberemlékezetbe vesző ősi hagyományok, az idegen nyelv egzotikuma (és érthetetlensége), a vallási áhítattal összefonódó zenei áldozat jut az eszébe. És ha azt mondom, hogy az indiai zene szoros cimboraságban van a blues-zal, Jimi Hendrix-szel...?

Sokan vádolják manapság hígulással az indiai zenét, amiért évezredes tradícióit hűtlenül elhagyva nyugati hangszereket tesz a magáévá. Pedig a mai indiai előadók nem tesznek mást, mint elődeik: nyitott füllel járnak a világban, és ha olyasmivel találkoznak, ami híven szolgálja a hangzás tökéletességét, akkor szemérmességüket félretéve olvasztják zenei világukba az új hatásokat. Az indiai klasszikus zene esztétikájának sarokkövei a dallam hajlékonysága, a tempó sodrása, a hangzás egyértelmű színezete. Ha akad olyan hangszer, amellyel megvalósítható mindez, mindegy, hogy a világ mely tájáról származik, előbb-utóbb indiai zene is megszólal rajta.

Desert Slide
Desert Slide

A hegedűről például úgy tartják, hogy angol gyarmati hatás nyomán került az indiai zenébe. Egyes források szerint azonban léteznek olyan leírások, szoborábrázolások, amelyek jóval korábban megörökítettek már indiai udvari muzsikusokat hegedűvel. Tény, hogy az indiai hegedű mai formája szinte teljesen megegyezik a nyugatiéval, bár a húrok hangolása eltér, alkalmazkodott a rágajátékhoz. Főként délen, a karnatikus dialektusban gyakori kísérője az énekes szólistának. Fontos művészei igazi kultusznak örvendenek Chennaiban, a dél-indiai zene központjában.

Sokkal frissebb hatás eredménye a gitártípusok megjelenése az indiai zenében. Ehhez már szükség volt a tömegkommunikációra, s vele együtt az elektromos erősítés is szemrebbenés nélkül berontott a klasszikus hagyományok védett falai közé. Ma már Indiában se idős, se fiatal nem lepődik meg azon, ha a koncertteremben indiai hangrendszerben, indiai ritmusszekció támogatásával torzított gitáron játszik valaki Jimi Hendrix-feldolgozást.

Vishwa Mohan Bhatt
Vishwa Mohan Bhatt

Az elektromos gitár mellett a slide gitár is komoly karriert futott be az indiai zenében. A hangszer felépítése, viselkedése olyan, mintha tökéletes hibridje lenne az indiai és az amerikai hangszereknek. Pedig a hajlékonyságáról ismert blues-hangszer az afrikai kontinens zenéjéből fejlődött, és aligha tudott arról, mi is zajlik az Indiai-óceán túlsó partján. A slide gitár tökéletesen alkalmas arra, hogy visszaadja az indiai dallamvezetésre oly jellemző hajlékonyságot, a mikrotónusokat és negyedhangos lebegtetéseket. Vishwa Mohan Bhatt Ravi Shankar tanítványaként kereste a tökéletes hangzást, és így fejlesztette ki tizennyolc húros gitár-szitár hibridjét. A művész a koncert során visszanyúl szűkebb hazája, Radzsasztán népzenei forrásaihoz, kiváló lehetőséget kínálva azok számára, akik jobban szeretnék megismerni ennek a varázslatos zenekultúrának a legfinomabb árnyalatait.