Salamon

Hagyományos módszer = új felé törekvés

2012.04.24. 11:57

Programkereső

Az A38 költészet napi programjai sorában mutatkozott be Tóth Evelin vadonatúj kvartettje, a Méthode Traditionelle. KRITIKA

A névről sokan a Champagne-ban kifejlesztett hagyományos pezsgőkészítési eljárásra asszociálhatnak - amit amúgy egy hazai pezsgőgyártó cég ki is használt, és egy pohárra vendégül látta a közönséget -, de szélesebb értelmezése ennél szimbolikusabb: a gyökerekhez való visszanyúlásra utal, ami a zenében természetesen a népzenei hagyományt jelenti. Persze ne gondoljuk, hogy ennyiben ki is merül Tóth Evelin legfrissebb formációjának zenei világa. Ennél sokkal többről van szó, olyan különlegesen érdekes keveredésről - ha úgy tetszik, cuvée-ről -, amiben Evelin ezerarcúsága mindhárom zenész rendkívüli hangulatformáló erejével elegyedik. 

Tóth Evelin és a Méthode Traditionelle
Tóth Evelin és a Méthode Traditionelle

Lantos Zoltánt és Szalai Pétert számtalanszor hallhattuk már együtt játszani, ők tulajdonképpen az indiai klasszikus zene legautentikusabb hazai képviselői. Természetesen mindketten nyitottak az egyéb műfajok irányába - legyen az jazz, folk, vagy akár kortárs zene -, de játékuk érthetően erősen át van itatva a nagy múltra visszatekintő hindusztáni hagyománnyal. Szalai Péter egyszerűen zseniális, és nem csak tablán, hanem cajonon is rendkívüli ötletességgel, és ha kell, visszafogottsággal játszik. Lantos Zoltánról hasonló mondható el, jellegzetes hegedűjátékát indiai hangszere mellett az effektek és a loopok ízléses használata teszi egyedülállóvá. 

Elektromos orgonán a hazai hammondosok éllovasa, Premecz Mátyás játszott. Legnagyobb meglepetésemre a tőle megszokott bluesos-jazzes akkordok és futamok helyett tökéletesen Evelin világába illeszkedő, végtelenül invenciózus és kreatív játékot hallhattunk tőle, melyből rögtön kiderült, hogy a hangszerében rejlő lehetőségeket tökéletesen ismeri és használja (persze némi effektezésre is szükség volt ehhez). Ilyen érdekes orgonajátékot az országban csak Fassang Lászlótól hallottam, és bízom benne, hogy Premecz Mátyás több hasonlóan újító-kísérleti projektben részt vesz majd.

A hegedű, a tabla és a hammond együttesen egy soha nem hallott világba varázsolt minket. (Ez akkor is így volt, ha tudvalevő, hogy az indiai zenében a harmónium hangja némileg hasonlít az orgonáéhoz, vagyis a megszólalás nem teljesen példa nélküli.) Ehhez az önmagában is egyedi világhoz csatlakozott be Evelin ugyancsak egyéni és rendkívül karizmatikus hangja. Meg kell mondanom, kevés ennyire sokszínű és érdekes hangot ismerek itthon. A boszorkányság, a huncutság, a játékosság mind fontos szerepet kapnak a szinte színészi képességeket megvillantó színpadi jelenlétében. Egyszerre megfér benne Meredith Monk fehér mágiája, Björk naiv törékenysége, Chavela Vargas férfias szenvedélyessége és Laurie Anderson fekete humora. 

A saját szerzemények mellett eljátszottak néhány nem mindennapi feldolgozást is, például az In a sentimentimal mood jazzsztenderdet, vagy Björktől a Big time sensuality című slágert. A koncert felvételét egyébként a BMC Records hamarosan lemezen is kiadja, így azok is táplálkozhatnak e különleges zenei csemegéből, akik lemaradtak a koncertről.