Lukács

Abba és Mozart egy estén

2012.09.28. 13:04

Programkereső

Mozart, a Metallica, az Abba, Peter Gabriel, a Queen, a Beatles, Beethoven, a Massive Attack... hogy mi a közös bennük? Dalaikat, szerzeményeiket újraértelmezte a Sárik Péter Trió, méghozzá a közönség kérésére. A Jazz Kívánságműsor koncertjeiből lemez is született, amelyet október 5-én mutatnak be a Művészetek Palotájában. A dalok és a lemez születéséről, a koncertről Sárik Péterrel beszélgettünk.

Az ötlet tulajdonképpen zseniálisan egyszerű. Átdolgozások gyakran születnek, az is megesik, hogy a dalok közben műfajt váltanak, és arra is akadt már példa, hogy a közönség kívánságát teljesítse egy-egy előadó. Az viszont még senkinek nem jutott eszébe, hogy mindezeket kombinálja - kivéve a saját szerzeményekkel már külföldi sikereket is arató Sárik Péter Triót, amelynek tagjai, a névadó zongorista mellett Berdisz Tamás (dob) és Frey György (basszusgitár) majd' két éve vállalkoztak először erre az egyáltalán nem könnyű feladatra.

Sárik Péter Trió
Sárik Péter Trió

"2010-ben a Budapest Jazz Klubban indítottunk egy havonta jelentkező klubot, és azt szerettük volna, hogy egyre többen látogassanak el a koncertekre. Gondolkodtunk, hogyan tudnánk ezt megvalósítani, és egyszer csak jött az ötlet, hogy teljesítsük a közönség kívánságait, persze a saját stílusunkban" - mondja Sárik Péter. Az ötletet tett követte, és ma már hét teljes estés programot állítottak össze. A kívánságokkal teli e-mailek folyamatosan özönlenek, gyakorlatilag nincs olyan műfaj, amelyből ne kértek volna már dalokat. "A szerelmes, fájdalmas balladák a legnépszerűbbek. Sírva vígad a magyar! Ezért szoktuk kérni, hogy több dalt kívánjanak egyszerre, mert egy csupa lassú dalból álló koncert, azt hiszem, mindenkit megviselne - mondja a zongorista, hozzátéve, hogy természetesen vannak olyan szerzemények, műfajok is, amelyek nem alkalmasak arra, hogy jazzesítsék őket. Például egyes nagyon modern zenéket az effektek uralnak, nincs bennük dallam, harmónia is legfeljebb egy - az ilyen szerzeményeket nem egyszerű saját képre formálni, bár ez többnyire csak akkor derül ki, amikor elkezdenek dolgozni egy-egy dallal. A legmeglepőbb kérés egy baráti tréfa volt, meséli: "A barátaim akartak megtréfálni, és fals e-mail címekről ugyanazt a Metallica-dalt kérték, a One-t, mintha véletlenül mindenki ezt akarná hallani. Lebuktak, aztán megállapodtunk, hogy eljátsszuk, de cserébe az egész iroda eljön a koncertre. Így lett, és az aznap este ez volt a legsikeresebb kívánság".

Egy-egy este programjának összeállítása hatalmas munka, ahogy a trió névadója mondja: „olyan kapitális, tökéletes kompozíciókat, mint például Bartók Allegro Barbarója, nehéz maivá formálni". Ha egyszer elkészül az átdolgozás, azt persze már a magukénak érzik, bár a dal természetesen sose lesz teljesen az övék, inkább, ahogy mondják, csak remélni tudják, hogy hozzátettek magukból valamit, és ezáltal még több ember szeretheti meg. A legnehezebb dolguk két lassú popdallal (Abba: The winner takes it all, Peter Gabriel: Don't give up), illetve Mozart Requiemjének Lacrimosa-tételével volt. Előbbieknél nagyon kellett vigyázniuk, hogy ne váljanak érzelgőssé, utóbbinál pedig patikamérlegen kellett vizsgálni minden egyes hangot, hogy ne távolodjanak nagyon messzire az eredetitől, ne legyen "túl" jazzes a darab. A sok-sok munka és lelkesedés ellenére nem lehettek biztosak abban, hogy ekkora sikerük lesz. "Persze, reméltem, és hála az Égnek így is lett. A Sárik Péter Trió egyik legfontosabb jellemzője, hogy magalakulásunk óta nagyon fontosnak tartjuk a közönségünkkel való kapcsolattartást, és ezt a figyelmet ők meg is hálálják. Tulajdonképpen a Jazzkívánságműsor ötlete is abból a szándékból jött, hogy minél több embert elcsábítsunk a koncertjeinkre. Ebből a gondolatból aztán misszió lett: azt vettük észre, hogy tömegeket nyertünk a jazznek, sokan a kedvenc dalaik által barátkoztak meg ezzel a fantasztikus műfajjal".

Tulajdonképpen az új lemezt is a közönségnek köszönhetik. "A kívánságkoncertek után rengetegszer kérdezték tőlünk, hogy mikor hallhatják újra ezeket a dalokat, majd miután közöltük velük, hogy többet nem, hisz a következő koncerten már az új kéréseket teljesítjük, rengeteg csalódott, fancsali ábrázatot láttam. Ezek voltak a legkedvesebb visszajelzések... és ezek hatására döntöttünk úgy, hogy a saját szerzeményeink helyett a teljesült kívánságokat rögzítjük a harmadik lemezünkre".

Sárik Péter Trió
Sárik Péter Trió

A CD, a Trió harmadik kiadványa el is készült, a legizgalmasabb kérések, illetve a legkarakteresebb, legjobban sikerült dalok kerültek fel rá. "A legtöbb esetben egyezett a véleményünk a közönséggel, hisz a legnagyobb sikereket a mi kedvenceink aratták. A lemez anyaga annyiban különbözik egy átlagos Jazzkívánságműsor koncertanyagtól, hogy a So what című dal kivételével nem lesz benne jazz standard. Amúgy ezt is megbolondítottuk: összekevertük a Sex Machine-nal James Browntól" - mondja Sárik Péter, hozzátéve, hogy az előző lemez, a Pieces grafikákkal kombinált könyvecskéjéhez képest most szerényebb lesz a kiadvány: bár a borító most is szép, nem lesz benne semmi "extra". Igazodva az ismert gazdasági körülményekhez inkább igyekeznek nagyon kedvező áron adni a lemezt, hogy minél több emberhez eljuthasson. De a minőségből nem engednek: a mai legmodernebb technikával rögzítik a lemezt, ő megint csak egy fantasztikus Steinway D-modellen fog játszani, és ami fontos, hogy az anyag letölthető lesz a CD-nél sokkal jobb minőségben is.

A Művészetek Palotájában október 5-én tartandó lemezbemutató koncertre már régóta készülnek, jó ideje tervezgetik, mi legyen műsoron, hogyan szólaljanak meg a dalok. "Sok változat volt, de végül úgy döntöttünk, hogy nem lesz vendégünk, trióban játsszuk le az egész koncertet. Immár ötödik éve létezik a zenekar, ismerjük egymás minden rezdülését a színpadon, így hármasban tudunk a legfelszabadultabban muzsikálni".