Kelemen, Klementina

Újranyílt az Ablakos I.

2013.04.28. 07:22

Programkereső

Újra vannak kiemelkedő fiatal jazz-előadóink, akik állami támogatással fejlődhetnek tovább pályájukon: idén Fenyvesi Márton, Lachegyi Máté és Tzumó Árpád kapják a Lakatos Ablakos Desző-ösztöndíjat – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

Nagy örömmel számolok be róla, hogy újraindult a Lakatos Ablakos Dezső-ösztöndíj, amelyet ugyan a Filharmónia Budapest Nonprofit Kft. kezel, de a büdzsé az Emberi Erőforrások Minisztériumánál van. Érdeklődésemre a Filharmónia hivatalosan is közölte, hogy 2013-ban Fenyvesi, Lachegyi és Tzumó kapták meg 6+6 hónapra az ösztöndíjat. 2011-ben Borbély Miklós (szaxofon), Fábián Juli (ének) és Pintér Péter (zongora) részesültek ösztöndíjban. Tavaly ebben a rovatban kétrészes cikkben érveltem amellett, hogy ez az intézmény a nemzeti kultúra fontos része - de úgy tűnik, hogy a pénzügyi válság vagy valami más ok miatt 2012-ben nem folyósítottak senkinek Ablakost.

Fenyvesi Márton
Fenyvesi Márton

Biztos nem az új zsűrin múlt, amelynek Márkus Tibor és Binder Károly is tagjai, ők eddig is minden követ megmozgattak; az LFZE Jazz Tanszék, illetve a Bartók Konzi tanáraiként az elvárhatón messze túl segítették tanítványaikat és általában a fiatal zenészeket. A Fischer Annie-ösztöndíjhoz hasonlóan az ösztöndíjjal járó kellemes kötelesség, hogy a díjazottnak ingyen koncerteket kell adnia - ezzel általában mindenki jól jár. Abban a bizonyos cikkben jó múltkorában hoztam néhány példát arra vonatkozóan, hogy a korábbi zsűrik döntései szinte mindig kiállták a nemzetközi mezőny próbáját - vagyis, hogy hány ösztöndíjas kapott külföldön, "idegen" környezetben komoly elismeréseket, aratott versenygyőzelmeket, kapott előkelő rangsorolásokat.

A Fidelióban már többször méltatott Fenyvesi Márton gitáros, aki másodszor ösztöndíjas, egyenesen azzal a fantasztikus lehetőséggel büszkélkedett, amikor interjút készítettem vele, hogy tavaly szeptember óta ő az egyetlen és első magyar résztvevője a European Jazz Masters nemzetközi programnak. A programot a magyar közönség előtt is jól ismert brit trombitás fenomén, a londoni, a berlini és a koppenhágai jazzakadémiák professzora, Gerard Presencer kezdeményezte. "Ez viszont egy oktatási program, ami nem jár ösztöndíjjal" - mondja kérdésemre Fenyvesi, aki órákat vesz Dániában, Németországban és Norvégiában, de a két tanéves program keretében hosszabb időt tölt el Hollandiában és Franciaországban is. "Testközelből látom az évfolyamtársaimon, hogy olyan mobilitással állnak hozzá pályájuk elindításához, amivel még soha nem találkoztam. Most döbbentem meg igazán, hogy mennyire nem voltam eddig mobilis, és hogy mit jelent a nemzetköziség a jazzben."

CNSM Trio Session (Philip Maniez, Fenyvesi Márton, Gael Petrina)
CNSM Trio Session (Philip Maniez, Fenyvesi Márton, Gael Petrina)

A programban ugyanis a résztvevők csak egy-egy rövidebb időszakra jönnek össze egy helyen és egy időben, azután ott és annál tanulnak, inaskodnak, ismerkednek, ahol akarnak. Fenyvesi európai társai közül többen New York-ban használják ki ezt a lehetőséget, hogy az órákat bármilyen - persze valamilyen szinten elismert - tanárral aláírathatják. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Ablakos-ösztöndíjból Fenyvesinek Franciaországban csak az albérlet töredék részére futja, igyekszik mellette pénzt is keresni, de azért az elsődleges számára az, hogy tapasztalatot, kapcsolatokat, lehetőségeket szerezzen, megismerje a fontos európai jazz-helyszíneket és utakat. Bár csak 26 éves, sokan a még nála is fiatalabb pályatársak közül meglepően éretten, felkészülten ugranak bele ebbe a mélyvízbe. Mindenesetre ebben a hónapban debütált francia triójával, amelyben Gael Petrina és Philip Maniez társaságában játssza saját darabjait párizsi l'Improvist és a JazzAct jazzklubokban.

A magyar tehetség a European Jazz Masters programnak már a felvételijén szembesült egy másik, kisebb kultúrsokkal. A felvételi bizottság elsősorban a saját szerzeményekre és kompozíciókra koncentrált, az egyéniséget, az eredetiséget kutatták a jelentkezőkben. "Pontosan tisztában vannak azzal, hogy a jelenkori zenei sokszínűségben a tradíciók kismillió úton-módon szűrődhetnek át az improvizáló muzsikusokon, az érdekelte őket tehát, én miben érzem jól magam, én hogyan látom a világot, én hogyan tudom magam a már elsajátított tradicionális tudáson túl meghatározni, megfogalmazni." Koppenhágában, Észak- és Nyugat-Európában többféle formában jelen van, máig hat az amerikai jazz tradíció első vonala, melyet általában minden improvizáló muzsikus anyanyelvi szinten beszél és transzformál saját képére, saját kultúrájának tükrében.

Az mindenesetre elég biztosnak látszik, hogy a fesztiválszezonban Kapolcson és a többi fontos nyári helyszínen találkozunk majd Fenyvesivel, aki az év elején szerzőként is eléggé elkápráztatta a Budapest Jazz Club közönségét, amikor a Modern Art Orchestra játszotta, Karosi Júlia és Kovács Linda pedig énekelte a számait.

A másik két ösztöndíjasról jövő héten lesz szó.