Móric

75 éves a Hammond-orgona mezítlábas királynője

2013.07.03. 11:57

Programkereső

Rhoda Scott amerikai jazzmuzsikus, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistája július 3-án ünnepli 75. születésnapját.

Apja fekete metodista lelkész volt, anyját kiskorában elvesztette, ettől kezdve hat testvérével együtt apja nevelte. A család sokat költözött, Scott később ennek tulajdonította képességét, hogy könnyedén tudott alkalmazkodni a lekülönbözőbb kulturális közegekhez.

Rhoda Scott
Rhoda Scott

Az afro-amerikai keresztény környezet, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt a lányra, aki a gyülekezet kórusában énekelt. Hétéves volt, amikor a templomban új orgonát avattak fel, és Scott beleszeretett a hangszer hangjába. Apja hosszas könyörgés után engedélyezte, hogy a misék után a billentyűk mögé ülhessen. Hamarosan minden szabadidejét az orgonánál töltötte, bárhol járt, hazaérkezve lábbelijét ledobva azonnal a hangszerhez futott. A cipő nélküli orgonálás szokását később is megtartotta, sőt ez vált védjegyévé, a sajtóban gyakran emlegetik "a mezítlábas grófnőként".

Időközben zongorázni is megtanult, az egyik kórustag hívására zongoristaként csatlakozott egy jazzegyütteshez. Hétvégeken egy harlemi klubban zenélt, és gyorsan kiderült, hogy különösen jó érzéke van a dzsesszhez. Az orgona iránti rajongása azonban megmaradt, így megegyezett az együttessel, hogy átválthasson kedvenc hangszerére. Kapott egy Hammond-orgonát, ezzel zenélt a Lee Smith's Satellites nevű csapattal 1960-ig. 1962-ben saját triót alapított, és diplomát szerzett zeneelméletből a Manhattan School of Music-ben. Tehetségére felfigyelt a híres jazz zenész Count Basie, aki felkérte, szerepeljen az egyik koncertjén a gitárvirtuóz George Bensonnal együtt. A sikeres fellépés végén Basie meghívta harlemi klubjába, ahol megfordult a jazz világának krémje, Louis Armstrongtól Ella Fitzgeraldon át Ray Charles-ig, így ismerte meg a New York-i közönség.

A klub vendége volt Eddie Barclay francia producer, lemezmogul is, aki beleszeretett Rhoda Scott játékába és mérhetetlenül szórakoztatónak találta, hogy mezítláb játszik. Az ő hívására érkezett Scott 1967-ben Franciaországba, hogy a zenepedagógus Nadia Boulanger-nál képezze magát, akinek tanítványa volt többek között Quincy Jones, az argentin tangózenész Astor Piazzolla és a filmzene-komponista Michel Legrand. Párizsban megismerkedett az énekes-színész Raoul Saint-Yves-vel, akivel hamarosan összeházasodtak, Scott ezután Franciaországban telepedett le, ahol rendkívül népszerű lett, és nagyobb sikereket aratott, mint az Egyesült Államokban.

Saját bevallása szerint minden érdekli, ami zene, legyen az jazz, soul, szving, blues, funk, folk. Imádja a kihívásokat, ami a zene területén a folyamatos kísérletezést, a szabad improvizációkat jelenti számára. Néhány éve három tehetséges francia női zenésszel dzsesszkvartettet alapított, repertoárjukon amerikai és európai népzenék szerepelnek. Nemrég hazatért szülővárosába, New Jersey-be, ahol sikeres gospelkoncertjei voltak.

Rhoda Scott nagyon szereti Magyarországot és nálunk is szeretik őt. Magyar vonzalma azzal kezdődött, hogy diplomamunkáját a Kodály-módszerről és Bartók Béla népdalgyűjtéséről írta. Először a hetvenes években lépett fel az Erkel Színházban, akkora sikerrel, hogy rövidesen újra meghívták. Máig élete egyik legnagyobb show-jának tartja a Kisstadionban tartott koncertjét, amelyen tizenhétezres közönség előtt játszott. Magyarországi sikereit örökítette meg a Rhoda Scott Budapesten című albuma 1975-ben. Legutóbb 2011-ben, majd 2012-ben Varnus Xavérral közösen lépett fel az Orgonák csatája elnevezésű turnén, 2011 decemberében karácsonyi gospeleket adott elő egy énekesnő és egy kórus kíséretében a RaM Colosseumban.

A tanulásra mindig nyitott Rhoda Scott újra egyetemre jár, két éve tanul a Rutgers Egyetemen jazztörténetet. Különösen a Hammond-orgonák története és a zenére gyakorolt hatása érdekli, hiszen az orgona a Hammond-orgonák megjelenése előtt kizárólag templomi hangszer volt. Ma már egyedül él normandiai nyaralójában a tenger közelében, ahol szívesen sétál, nézelődik, így töltekezik következő fellépéséig.