Jenő

Visszatérés big bandben

2014.05.21. 22:41

Programkereső

Oláh Szabolcs több év elvonulás után visszatérésre készül hazánk jazz életébe. Május 23-án az Opusban tartott koncerten felcsendül majd a Sorrow of the Witness című szám is, amivel Szabolcs épp a héten nyerte meg a Magyar Jazz Szövetség VI. Jazz Zeneszerző és Hangszerelő versenyét zeneszerző kategóriában. Minderről, a terveiről és természetesen a soundjáról kérdezte őt kollégánk. HANGSZERELEM

- A visszatérésed megálmodni sem lehetne jobban, kérlek fogadd gratulációm a versenyen elért eredményhez. Ha jól tudom a zeneszerzői versenyen elindított kompozíciód bigband formációra írtad, és így is lesz majd előadva május 23-án az Opusban Jazz Klubban a Modern Art Orchestra által.

- Valóban a versenyre nagyzenekari hangszereléssel adtam már be a kompozíciót, de eredetileg nem bigbandre íródtak a számok. Amikor felmerült a gondolat, akkor kiválasztottam nyolc számot a már megírtak közül, amit meghangszereltem nagyzenekarra. Régebben is hangszereltem sokat, szeretek ezzel foglalkozni a gitározás mellett.

- Én azt figyeltem meg, hogy jellemzően mindig csak egy gitárosnak van munkája, valahogy többet nem kíván hazánk jazzélete, ha valaki kikerül ebből a körből, szinte teljesen munka nélkül marad.

- 2009-ben legalább hat-nyolc zenekarban játszottam, Fekete Kovács Kornéllal több felállással, Dés Andrissal, Szalóky Ágival, Szőke Niki triójában. Saját döntésem volt, hogy kiszálltam anno ezekből a zenekarokból, de valóban, ahogy mondod, most tényleg nem játszom túl sokat. Sokan sajnálták akkor, hogy visszavonulok, talán ezzel nehéz helyzetbe is hoztam a zenésztársakat, de egészségügyi okokból muszáj volt ezt tennem.

- Hadd kérdezzelek röviden a visszavonulásod okairól. Mi az, amit ezzel kapcsolatban megosztanál?

- Zeneileg szükségesnek tartottam, hogy megújuljak, és a magánéletem alakulása is indokolta ezt a döntést. Egészségügyi problémáim is voltak, úgyhogy ez egy elég nehéz időszak volt számomra, legalábbis az elején. Aztán átalakult egy alkotói periódussá, ami viszont igen gyümölcsöző volt.

- Amikor azt mondod, hogy gyümölcsöző volt a feltöltődési időszak, akkor inkább a gitárosként vagy zeneszerzőként érzel magadon megújulást?

- Elsősorban kompozíciós kérdésekben szerintem, de sok olyan dologra is jutott idő, amire előtte nem. Például gyakoroltam sztenderdeket, ami úgy érzem régebben hiányosságom volt, lévén elsősorban saját kompozíciókat megszólaltató zenekarokban játszottam. Foglalkoztam Tristano és Coltrane zenéjével is, olyan zenészekkel, akik nagyon sokat adtak a jazznek. Koncepcióm, hogy elsősorban nem gitárosokból inspirálódok.

- A MAO-val vannak hosszú távú terveid is, vagy csak erre az egy koncertre térsz vissza a zenekarba?

- Természetesen nem szeretném kifúrni Komjáti Áront, aki most a MAO gitárosa, és nem is beszéltünk erről még Kornéllal, de számíthat rám a zenekar a jövőben is, ha lesz folytatás.

Oláh Szabolcs
Oláh Szabolcs

- Kis országban élünk, közvetve részese voltam annak, amikor eladtad azt a gitárodat, amin hosszú évekig játszottál előtte. Nem szeretted már annyira, azért váltál meg tőle, vagy anyagi okok tették szükségessé.

- Mindkettő. Egyrészt akkoriban alig kerestem pénzt, így szükséges volt eladni, másrészt nem sokkal előtte került hozzám Juhász Gabi gitárja, amit nagyon szeretek, és amit a mai napig is használok. Egyből úgy szólt a kezemben, ahogy szerettem volna. A 335-ösnek nagyobb attactja van és többrétű hangszer, mint a Howard Roberts modell volt, ami alapvetően egy tradicionális gitár.

- Egy jobban effektezhető hangszer ezek szerint?

- Igen, bár jelenleg egy hangerő pedálon és reverb-ön kívül mást nem használok.

- Emlékszem akkoriban árultad a Hendriksen erősítődet is, azzal mi történt?

- Végül megtartottam és azon játszom. Egyszer azért készülök majd venni egy Fender Twin Reverb-öt. Koncerten, ha lehet, mindig azt kérek. Stúdióban nagyon szeretem a Hendriksent is, de élőben jobb a Twin.

- Milyen gitárhangot keresel, van egy etalon, amit szeretnél megközelíteni?

- Nagyon sokat kísérleteztem már ezzel. Főleg a pengetéssel és a húrokkal, több év kemény munka van ebben. Aztán elengedtem ezt a kérdést, amikor már úgy éreztem, túlnő rajtam. Hetente cserélgettem a húrokat például.

- Kicsit áttérve a saját zenekarodra, egy zongoristával bővült a kvartetted, mi ennek az oka?

- Régóta szerettem volna, hogy legyen harmóniai alátámasztás. Ez most Cseke Gabi személyében megvalósult.

- Nehéz kérdés, hogy mit csináljon két harmónia hangszer egyszerre, amikor egy szaxofonost, a te zenekarod esetében Ávéd Jánost kell kísérnie. Legtöbbször a gitár és a zongora akkor kerül egy formációban, ha duóznak.

- Így van, én a Jánost nem is szoktam kísérni viszont szeretek úgy játszani, ha szólnak alattam a harmóniák. Ritkán azért én is játszom harmóniákat, figyelve nyilván egymásra a zongorával. Az a koncepcióm, hogy a gitár alapvetően mintegy fúvósként jelenik meg a zenekarban, ellenszólamokat, témát játszik, és nem annyira a ritmusszekció tagja.

- John McLaughlin azt nyilatkozta, hogy őt a gitár nem harmóniai hangszerként érdekli, hanem hozzád hasonlóan, csak a dallam játék érdekli a hangszerén. Ilyesmire gondolsz? 

- Nem fogalmaztam meg még magamnak, de valóban nálam is így alakult.

- Otthon erősítővel gyakorolsz?

- Nem, fülhallgatóval. Azt a hangerőt nem tudom a szomszédok miatt otthon produkálni, mint színpadon, viszont a fülhallgató segítségével pont azt a hangképzést tudom gyakorolni, amit koncerten is használok.

- Szoktál alapokra is gyakorolni?

- Igen, pont ezzel a fejhallgatós módszerrel ez nagyon könnyen megoldható.

- Végezetül, visszatérve még a május 23-i koncerten elhangzó számokra. Hangszerelőként a tradicionális Count Basie és Duke Ellington fémjelezte vonalat követed, akik a saját hangszerükön, a zongorán alkottak, vagy a gitár harmóniák itt megjelennek a zenédben, hasonlóan Bill Frisell vagy John Scofield nagyzenekari munkáihoz?

- Írni és hangszerelni is elsősorban zongorán szoktam. Ismerem a hagyományos hangszerelési technikákat, amiktől persze azért elrugaszkodom. A gitár harmóniákat, mint színt szoktam használni, és természetesen sokszor a lead-et a témában vagy a szólókat a gitár játssza. Vegyesen alkalmazom ezeket a technikákat. Annyi lehetőség van a bigband zenében, főleg ahogy ezt a MAO kezeli. Nagyon szép és kreatív dolgokat lehet létrehozni. Ráadásul jól ismerem a zenekar tagjait, tudom, mit tudnak jól eljátszani, így rájuk gondolva tudok hangszerelni, ami nagyon fontos. Tudom, hogy a Kovács Peti például fantasztikus tubás, akinek lehet a megszokottnál trükkösebb szólamokat is írni. Keresgélem az utam, és úgy érzem nagy lépés, mérföldkő volt az életemben ez a mostani nagyzenekari hangszerelés. Megerősített abban, hogy érdemes folytatni.


Díjak:

- 2014: Jazz bigband hangszerelő és zeneszerző verseny, Budapest - zeneszerzés 1. díj

- 2008: Artisjus Zenei Alapítvány Díja a magyar zeneművek bemutatása és megismertetése érdekében végzett kimagasló tevékenységéért

- 2007: Barga Jazz International Jazz Competition, Olaszország - 1. díj az Oláh Szabolcs Quartettel

- 2006: Ablakos Lakatos Dezső Jazz előadóművészeti ösztöndíj

- 2004: Jazz bigband hangszerelő és zeneszerző verseny, Budapest - legjobb hangszerelés

- 2004: Belvárosi Lipót-Napok Jazz-combo verseny, Budapest - 1. díj az Oláh Szabolcs Quartettel

- 2000: Ifjúsági Jazzfesztivál, Budapest - legjobb szólista