Emma

A francia Miles Davis

2014.12.18. 09:50

Programkereső

Eric Truffaz majdnem húsz éve írta alá az első lemezszerződését a francia EMI lemezcégnél.

A svájci születésű, jó ideje Párizsban élő trombitás jellegzetes játéka, borongós, éjszakai jazze, nem sokban hasonlít Miles Davis zenéjére, de mégis - talán hogy mintegy szimptómáját lássuk ebben annak, hogy mily kevés az igazán karakteres mai jazz zenész - szokták a magazinok a francia Miles Davisnek is nevezni (amúgy is: Davisnek annyi korszaka volt, annyifelé stílusa, hogy szinte bérmelyik mai trombitásra rámondható, a követője). A jazz egyik fővárosa, Chicago, New York mellett, a jazz fénykorában Párizs volt. Bertrand Tavernier-nek van egy szép megemlékező filmje erről az időszakról, a Jazz Párizsban - a főszereplője Dexter Gordon, de játszik benne a jazzrajongó Martin Scorsese is. Akkor játszódik, amikor még az eladott lemezek jelentős része jazz vagy komolyzene volt. (Ennek az aranykornak Elvis Presley megjelenése vetett véget: körülbelül az ő berobbanása óta, az eladott lemezek többsége, 95 százaléka, könnyűzene).

Truffaz-t hazájában, máshol Európában, olyan zenésznek tartják, akinek kompozíciói valahol a jazz és a könnyűzene határán állnak. Truffaz sokszor dolgozik könnyűzenét játszókkal, lemezeinek egyik legfontosabb szereplője volt egy időben Marcello Giuliani gitáros és Sly Johnson raper. Hip-hop és drum and bass partikon is megtalálni, nemcsak neves koncerttermekben. Legtöbb lemezének különleges ízét az elektronika, az elektronikus basszus-menet adja. Hangmintákkal is dolgozik, így legutolsó, és egyébként egyik legjobb lemezén, a Being Human Beingen is.

Truffaz december 21-én Harcsa Veronikáékkal lép fel a Müpában. Mondani sem kell talán, miért fontos e találkozás, miért volt szinte elkerülhetetlen: Harcsa Veronika ugyanazon a területen mozog (főként a Bin Jip formációval), könnyű és jazz határmezsgyéjén, ugyanolyan biztonsággal, mint Truffaz.