Salamon

Mestere előtt tiszteleg új lemezével Pál István Szalonna

2015.03.02. 13:59

Programkereső

Sűrű hetek vannak Pál István Szalonna, a Magyar Állami Népi Együttes kárpátaljai születésű prímása mögött. Az ismert népzenész és zenekara, a Szalonna és bandája néhány hét leforgása alatt megjelentette új lemezét, az Útravaló-t, telt házas lemezbemutató koncertet adott a Zeneakadémián és aranylemezt vett át előző, Népzene a Kárpát-medencéből című albumáért.

Pál István Szalonna és bandájának új lemeze, az Útravaló a kárpátaljai prímás mestere, a legendás Murzsa Gyula előtt tiszteleg. „Nála találkoztam először a Felső-Tiszavidék népzenéjének egyik gyöngyszemével, a szatmári muzsikával. Rendkívül nehéz egy albumon összefoglalni egy olyan ember játékmódját, aki nem csak a hegedülésben segített, amitől igazán prímássá is válhat egy hegedűs. Tanítása valóban olyan volt, mintha visszarepülnénk a régmúltba, azokba az időkbe, amikor a szülők elvitték gyermeküket a környéken élő zenészekhez, és különböző juttatások ellenében először szolgálóként, később tanítványként szerezhették meg a jövőjükhöz szükséges tudást", emlékszik Murzsa Gyulára tanítványa, Pál István Szalonna.

Pál István Szalonna
Pál István Szalonna

És az esetében csaknem az itt leírt módon is történt a tanítvánnyá avatás: édesapja, a szintén muzsikus, tangóharmonikás Pál Lajos vitte el Murzsa Gyulához tanulni. Az új lemezen hallhatóak Murzsa Gyula és Pál Lajos közös archív felvételeinek részletei is és Pál Lajos fia zenekarában is szerepel vendégként, akárcsak Szalonna húga, Pál Eszter népdalénekesnő. A zenekar további tagjai is neves népzenészek: Gombai Tamás hegedűn, Gera Attila klarinéton és tárogatón, Karacs Gyula brácsán, Ürmös Sándor cimbalmon, Doór Róbert nagybőgőn játszik a felvételeken.

Pál István Szalonna különlegessége a magyar népzenei palettán abban rejlik, hogy egyedülállóan képes ötvözni az autentikus falusi vonós népzenét és az úgynevezett kávéházi cigányzenét. Korábban ez a két hagyomány összebékíthetetlennek látszott és egyfajta kölcsönös gyanakvás jellemezte. Míg a falusi vonószene funkciója elsősorban a tánc alá való muzsikálás, addig a kávéházi bandák ettől a közegtől elszakadtak és inkább a virtuozitás, a szórakoztatás irányába fejlődtek. Az egyik eredetiségére, a másik technikai virtuozitására volt és lehetett büszke.

Pál István Szalonna hosszú idő után az első prímás, aki ezt a két örökséget integrálta zenéjében, a Magyar Állami Népi Együttes zenekarának élén éppúgy, mint saját zenekarában. Ő a két hagyományt egyaránt értékesnek tartja és sok energiát fektetett mindkettő elsajátításába. Ebben minden bizonnyal hasznát látta annak, hogy olyan zenészcsaládban nőtt fel, ahol természetes volt, hogy mindenféle zenét játszanak: klasszikust éppúgy, mint református egyházi zenét vagy Felső-Tiszavidéki népzenét. Utóbbi egyébként a magyar vonószene tájegységei közül az, amelyik talán a legtöbb ponton kapcsolódik a kávéházi irányzathoz, dúsan díszített mollos dallamaival, rafinált, de feszes akkordmeneteivel. Pál István Szalonna új lemeze, az Útravaló ezt a szemléletet tükrözi. Szalonna és Bandája a napokban a Zeneakadémián tartott nagysikerű lemezbemutató koncertet, amelyen átvette az előző, Népzene a Kárpát-medencéből című albumával kiérdemelt aranylemezt is.