Lukács

Ki volt a Birdnek becézett világhírű szaxofonos?

Programkereső

A bebopról, avagy mitől pöccentek be az élvonalbeli jazz-zenészek? - jazztörténeti sztorizások Pallai Péter és Kerekes György tollából.

1944 vége felé, de még inkább a rákövetkező évben a New York-i 52. utca apró jazzklubjaiban és néhány rétegzenére szakosodott lemezvállalat 78-as fordulatszámú korongjain teljesen újszerű, fura muzsikát hallhatott az ember. Ez az új stílus nemigen volt már táncolható. Fütyülni vagy dúdolni is kevesen tudták az első hallásra disszonáns témákat, az azokat követő rögtönzéseket pedig már végképp nem. Sokszor nyaktörő tempóban játszott, virtuóz technikát igénylő, szenvedélyes, zaklatott zene volt ez, melynek még a ritmusa sem hallatszott mindig egyenletesnek. A dallamos, táncolható szvingmuzsikához szokott közönség jó részét idegesítette az egész. Sőt, nem egy élvonalbeli jazz-zenész elég élesen kikelt az új stílus ellen. (...)

Charlie Parker
Charlie Parker

Az útkereső fiatal zenészek számára azonban a Birdnek becézett altszaxofonos, Charlie Parker és a trombitás Dizzy Gillespie volt maga az Isten. A trombitás Miles Davis 1944-ben, 18 éves korában hallotta őket először élőben. Sy Oliverrel ellentétben ő így látta Parkert: „Bird olyan nagy és invenciózus rögtönző volt, hogy teljesen kifordította magukból a dalokat. Ha nem ismerted a zenét, egyszerűen nem tudtad követni, hogy hol a búsban tart Bird az improvizációval. Bean (Coleman Hawkins), Don Byas és Lucky Thompson mind ugyanabban a stílusban játszott. Amikor jött a szólórész, improvizáltak. De mindvégig kihallatszott a melódia a rögtönzés közben is. Amikor viszont Bird játszott, teljesen más szabályok érvényesültek, teljesen másról volt szó, és amit játszott, az is minden alkalommal más volt. A mesterek között ő volt a mester."

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Hogy érzékelhessük a változást, érdemes először meghallgatni a késői harmincas, korai negyvenes évek népszerű tánc-számát a „Cherokee"-t  az akkoriban igen felkapott Charlie Barnet zenekarral:

Majd vizsgáljuk meg, mit hozott ki ugyanennek a szerzeménynek a harmóniáiból „Ko-Ko" cím alatt Charlie Parker: