Jolán

Fél kézzel gitározni? Lehetséges!

2016.09.27. 09:47 Módosítva: 2016-09-27 09:47:31

Programkereső

A chilei származású gitáros, Andrés Godoy a példa erre, aki annak ellenére, hogy 14 évesen egy baleset következtében elvesztette egész jobb karját, kitartott a hangszer mellett, és kifejlesztett egy speciális játéktechnikát, amivel rendkívüli virtuozitással játszik egy kézzel a gitáron. Október 6-án a Muzikumban lép fel az V. Fingerstyle Night fesztiválon. Őt kérdeztük izgalmas pályájáról és a Tatap technikáról.

- Mi volt az első gondolatod 14 évesen, amikor elvesztetted a karodat? Mi volt a fő inspiráció, ami miatt kitartottál a hangszeres zene és egyáltalán a gitár mellett? Nagyon sok hangszer van, amin könnyebb lett volna egy karral játszani.

- Azt gondoltam, ilyen feltételek mellett  soha nem fogok tudni gitározni, vagy bármely más hangszeren játszani. Ugyanakkor már egészen kis koromtól fogva éreztem, hogy van egy furcsa beütésem: talán ez az őrület járulhatott hozzá, hogy elengedtem mindenféle előzetes feltevésemet és elkezdtem felfedezni a hangszert. Elvesztettem a karomat, tehát logikusan az következett ebből, hogy lehetetlen folytatnom a gitározást.

De a nagyszüleim mindig azt mondták nekem: soha ne add fel, amiben hiszel.

- Hogyan fejlesztetted ki sajátos, Tatapnak nevezett technikádat a gitáron? Volt ebben segítséged, vagy többnyire magadtól kellett felfedezned a saját utadat?

- Ez egy hosszú, bukásokkal, frusztrációval és kemény munkával kikövezett út volt. 

Azokban az években próbálkoztam segítséget kérni néhány tanártól, de nem volt válaszuk arra, hogyan lehet kinyerni bármiféle értelmes hangot a gitárból egy kézzel. Nem maradt más lehetőségem, mint tesztelni, tesztelni, tesztelni és fáradhatatlanul próbálgatni a különböző lehetőségeket. Egészen addig, amíg szép lassan rátaláltam az utamra.

- Hogyan működik a Tatap technika? 

- Az ujjak kombinációjában rejlik a titok. Tulajdonképpen a harmadik és negyedik ujj (a gyűrűs és a kisujj) helyettesítik a jobb kéz munkáját. Ezzel pengetek és ezzel hozom a ritmikai alapot és néhány kísérő harmóniát. Ehhez járulnak hozzá a különböző hangképzési technikák: kaparom, ütősszerűen pengetem meg a húrokat, így jöhet létre olyan hangzás, amivel sokszor még magamat is meg tudom lepni.

- El tudod képzelni, hogyan működne ez a technika két kézzel? Volt olyan szándékod, hogy megtaníts erre másokat is?

-  2007-ben nyitottam először külföld felé, amikor elhatároztam, hogy megmutatom a technikámat Chile határain túl is. Hatalmas szerencsémre rengeteg lehetőségem kínálkozott erre különböző fesztiválmeghívásokkal Európa-szerte és az USA-ban is. A fingerstyle techikán belül pedig rengeteg briliáns gitáros van, aki a Tataphoz hasonló technikával játszik a hangszeren.

- Kik és milyen zenei stílusok hatottak rád?

- Akiket először említenék, azok Michael Hedges, Robert Fripp, Ralph Towner, Egberto Gismonti, Violeta Parra és Atahualpa Yupanqui. A zeném rengeteg hatásból áll össze, mivel soha nem korlátoztam az ízlésemet egyetlen stílusra. Így a kompozícióimban megtalálhatóak a rock, a fúziós zene és a különböző népzenék elemei is. De azt mondhatom, hogy a szerzeményeim utóbbi 15 évben leginkább a dél-amerikai és chilei ritmikából és dallamvilágból építkeznek.

- Fontos számodra, hogy aki hallgatja a zenédet, tudja, hogy egy kézzel játszol?

- Nem, az egyetlen fontos dolog, hogy aki hallgatja a zenémet, arra gondoljon, milyen jól játszik ez a zenész a hangszerén. Elengedhetetlen dolog, hogy a közönség, hallgatóság élvezze a zenét, ellazuljon és tudjon kapcsolódni a kompozíciókhoz. Természetesen vannak, akik épp azért kíváncsiak a szerzeményeimre, mert szokatlan módon egy kézzel játszom, de

ideális esetben a közönség a harmadik darabnál már elfelejt arra koncentrálni, hogy aki játszik, hány kézzel játszik épp.

A színpadról szoktam figyelni, ahogy sokan a nézők közülük becsukják a szemüket és elkezdenek azzal foglalkozni, amit hallanak, nem pedig azzal amit látnak.

- Motivációs előadásokat is tartasz szerte a világban. Mi az a fő gondolat, amit szeretnél közvetíteni a hallgatóságodnak?

- Az, hogy ha szeretsz valamit, soha ne add fel. Adódhat bármilyen buktató vagy kísértés, nem szabad letérned a saját utadról.

- Nemcsak gitáros, de producer is vagy, ami azért szokatlan, mert ebben a helyzetben te segítesz másokat, holott alapvetően arra gondolnánk, hogy fél kézzel te szorulnál segítségre. Mit gondolsz erről a "fordított helyzetről"? 

Mindannyiunknak van mit adnia a másiknak és egyidejűleg tudnunk kell elfogadni is a segítséget.

Csak nyitottnak kell lenni arra, hogy megértsük, az élet sokkal több komponensből áll össze, mint azt elsőre, az emberi perspektívából el tudjuk képzelni. Chilében a civil munkám főleg az új generáció és a fiatal tehetségek felkarolására irányul. Én nem is tudom értelmezni az életet a társadalmi, szociális kapcsolatok nélkül. A nagyapám és az apám munkásosztálybeli dolgozók voltak és vezetőként mindketten a velük egyenrangú társaik jogaiért harcoltak. A munkámban próbálok bekapcsolódni az egymás segítéséből származó energiaáramlásba.

- Mit fogsz játszani Budapesten? Ismersz magyar zenészeket, akár gitárosokat?

- Főleg a saját szerzeményeimet fogom játszani, például a Sputnik, Hija-jo, Pájaro Sol, Angeles y Mosquitoes című számokat. Magyarországnak sok karizmatikus zenésze van minden stílusban, említhetném Bartókot, Tommy Ramone-t, Lisztet, Szabó Sándort és néhány rock bandát is, mint például a Quimbyt, na meg persze ott van a káprázatos gitáros, Tom Lumen, akinek igazán nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy első alkalommal Budapesten játszhatok.

Andrés Godoy 10 éves korában kezdett el gitározni, majd 14 évesen egy baleset következtében elveszítette a jobb kezét. A gitár és a zene szeretetének köszönhetően nem hagyta abba a zenélést, és kifejlesztett egy sajátos, egykezes technikát, amelyet "Tatap"-nak nevezett el.  Andrés szerte a világban koncertezik és tart motivációs előadásokat. 2016-os európai koncertkörútja során októberben Ausztriában (Bécs és Linz), Németországban (Passau, Wörms, Kiel és Berlin) és Magyarországon (Budapest) ad koncertet. Hazánkban első ízben mutatkozhat be az V. Budapest Fingerstyle Night alkalmával.