Friderika

Világzene, kilenc nyelven

2016.09.27. 09:29

Programkereső

Egyedülállóan sokoldalú művésznek ad helyet október 5-én a Zeneakadémia. Karolina Cicha kilenc nyelven, és legalább ennyi hangszerrel a kezében adja elő többszörösen díjazott lemezének anyagát.

Karolina Cicha valódi kakukktojás a Zeneakadémia őszi fellépői között. Kakukktojás, hiszen a hagyományosan klasszikus képzettségű zenészeknek teret adó Akadémia művészeivel szemben Cicha végzettségét tekintve az irodalomtudományok doktora, a szó hagyományos értelmében pedig soha nem tanult hangszeren játszani. A nép- és könnyűzenei gyökerekből egyaránt táplálkozó énektechnikáját saját maga dolgozta ki, autodidaktaként emellett – az énekes-dalszerzői hagyományokhoz híven – magabiztosan szólaltatja meg a legkülönbözőbb hangszereket, nemegyszer egyidejűleg.

Dalaira leginkább csak kényszerűségből aggatható rá a világzenei címke: bár legerősebben a folkzene hatott rá, 2009-ben az év egyik legjobb rockzenei előadójának kijáró elismerést kapta meg hazájában, emellett pedig gyakran kísérletezik az elektronikus műfajokkal is. Példaképei között ott szerepel a nem kevésbé sokoldalú lengyel énekesnő, a szocialista blokkban a hatvanas években hírnevet szerző Ewa Demarczyk, akihez hasonlóan Cicha is gyakran fordul meg színházi produkciókban: legutóbb Elektra és Iphigeneia szerepét öltötte magára a Gardzienice Színházi Csoport előadásában, amelyet az amerikai írónő, Susan Sontag egy helyen nemes egyszerűséggel csak a világ egyik legfontosabb működő színházi társulatának nevezett.

Podlaisében szerzett tapasztalatait 2013-ban fogalmazta meg a Wieloma Językami , vagyis a Kilenc nyelv című konceptalbumán. A lemezen szereplő dalok a régió jellegzetes nyelvein szólalnak meg, így például lengyelül, belaruszul, ukránul, oroszul, litvánul, tatárul, romaniul, jiddisül, valamint – valódi különlegességként – eszperantóul. Cicha filológusi múltjához híven különös gondot fordított az egyes nyelvek tökéletes kiejtésére, ám még ennél is fontosabb az, ahogyan a lehető legnagyobb természetességgel állította egymás mellé Kelet-Európa sokszor egymással kibékíthetetlen nációinak kultúráját. Az album tizenkét dala mintha csak a zene országhatárokat és évszázados konfliktusokat felülíró hatalmát hirdetné.

A Kilenc nyelv album másik közreműködője Bart Pałyga, aki Karolina Cichához hasonlóan multiinstrumentalistaként áll majd a Zeneakadémia színpadára októberben. Két fő hangszere, a cselló és saját énekhangja mellett olyan egzotikus nevű hangszerek mestere, mint a sarangi, a morin khuur, a gadulka, a kemencse vagy épp a saz. Közös játékuk egyszerre ígéri a Zeneakadémia őszi koncertkínálatának egyik legizgalmasabb, és minden bizonnyal legrendhagyóbb estjét a Solti Teremben.

2016. Október 5. 19.00 – Zeneakadémia, Solti Terem