Olivér

Jazznap 2017

Paródiát is csak pontosan, szépen...

Humor a jazzben II.

2017.04.22. 16:16

Programkereső

Ez alkalommal a progresszív jazz apostolaként ismert zenekarvezető, Stan Kenton repertoárjából húzunk elő egy eléggé atipikus felvételt. A jazznap.hu cikke.

Kenton, aki a negyvenes-ötvenes években kortársai közül a legmesszebb ment el a modern klasszikus zene és a jazz ötvözése irányában, nem nélkülözte a humorérzéket.

Stan Kenton (London, 1973)
Stan Kenton (London, 1973)

Legemlékezetesebb, és a jazztábort leginkább megosztó kísérlete Bob Graetinger négy-tételes, 17 perces, atonális és minden improvizációt nélkülöző kompozíciójának, a City of Glass-nak (Üvegváros) a bemutatása és turnékon való előadása volt. Évekkel később megkérdezték tőle, a visszapillantás tükrében hogy értékeli ezt a nagy port felvert darabot. Kenton így válaszolt:

Meg kell mondanom, ez vagy a legnagyobb muzsika volt, amit a zenekar valaha is játszott, vagy a legnagyobb halom ...., és mindmáig nem tudom melyik”.

1951-ben a Kenton zenekar még nagyjából ugyanazzal a fantasztikus felállással vette fel a Blues in Burlesque című teljesen improvizált blues paródiát, amely egy évvel korábban a City of Glass-t játszotta. A szaxofonkórusban olyan sztárok ültek, mint Art Pepper, Bud Shank vagy Bob Cooper, trombitán a virtuóz Maynard Ferguson és Conte Candoli is hallható volt, a harsonások közt találjuk Bill Russot és a dobos a nyugati part legnagyobbja, Shelly Manne volt.

Végül a darab, hála Shelly Manne énekhangjának és igen humoros szövegének, roppant kedves paródiára sikeredett.

Ami a szólókat illeti, a zongorát maga Kenton játszotta, a gitáros Ralph Blaze volt és a trombitás Maynard Ferguson.

Ünnepelje ingyenes koncertekkel a jazzt április 30-án!