Vilmos

Digitális formában jelenik meg Subicz Gábor szerzői lemeze

2017.05.18. 15:48

Programkereső

Sokan a PASO-ból, az Erik Sumo Bandből és más pop zenekarokban való közreműködése által ismerik Subicz Gábort, aki immár tizenegy éve a Modern Art Orchestra oszlopos tagja trombitásként és zeneszerzőként is. Május 19-én digitális formában jelenik meg a The Mind's Ear című lemez, amin a Modern Art Orchestra az ő szerzeményeit szólaltatja meg. A lemezmegjelenés kapcsán Subiz Gábor szerző és a MAO vezetője, Fekete-Kovács Kornél meséltek.

Subicz Gábor: "A zene nyelvére fordítom le a látottakat"

- Az életed kívülről egy nagy kalandozásnak tűnik korok és zenei stílusok között. Hol helyezkedik el ebben - benned - ez a mostani lemez?

- Nagyon fontos állomás az életemben, elsőként jelenik meg olyan album, amit teljes egészében én írtam és nagyon nagy öröm és megtiszteltetés, hogy ez a fantasztikus zenekar, a MAO játssza a darabjaimat. A Modern Art Orchestra amúgy is a zenészségem fő 'élettere', úgyhogy kézenfekvő volt, hogy lesz előbb-utóbb egy ilyen lemez, és rendkívül boldog vagyok, hogy létrejött. Nagyon remélem, hogy ez egy hosszú sorozat első darabja!

- Ha csak egyetlen mondatnyi helyed lenne, hogyan mutatnád be a The Mind's Ear lemezt egy ismeretlennek?

- Egy különleges, jazz big band soundtrip furcsa formákkal és ismerős, de ritkán hallott ritmusokkal Európa egyik legjobb zenekarától.

- Tapasztalt zeneszerzőként mit gondolsz, mennyire speciális, miben más egy jazz big band számára zenét írni, mint mondjuk egy quartet vagy egy quintet formációra? 

- A big band a hangzása miatt speciális, semmivel össze nem téveszthető, hatalmas energiájú, ugyanakkor rendkívül kendőzetlen és intim formátum. Rengetegféleképpen meg tud szólalni, tudja hozni például a féktelen, nyers tánczenét és cizellált artisztikus formákat is. Engem általában az olyan zenék érdekelnek hallgatóként és szerzőként is, ahol nem egyértelmű, hogy melyik skatulyába kerül az adott darab. Ezért kerülhet egymás mellé kortárs szabad improvizáció és döngölős monoton reggae, szívfacsaró zongoraszólók és izzadt funk csapatás, ahogy Kabos mondta a Hippolytban: ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit.

- Hogy látod, mennyire tendencia-szerű vagy inkább különleges ez a fajta átjárás idők és stílusok között ma Magyarországon és a világon?

- Manapság bajosan lehet tendenciákról beszélni, mert minden egyszerre zajlik, egymástól függetlenül, egymást keresztezve. Minden egyszerre van, az egész egy óriási massza, nincs korszellem, nincsenek jellemző dolgok. Az, hogy az ember a múltból merít, de azt átformálja jelen idejűvé, a retró az nem mai találmány, több száz, több ezer éve használjuk. Itthon nagyon kevés big band van, úgyhogy minden ilyen lemez ritkaságnak számít.

Viszont aktív zenehallgatóként nem tudnék olyan big band jazz lemezt mondani a világirodalomból, ami a The Mind's Ear-hez hasonlítható.

Sok ismerős hatást lehet azonosítani benne, de tényleg nem tudnám azt mondani, hogy olyan, mint a Maria Schneider Orchestra, vagy mint a Kashmere Stage Band, mert nem olyan. Mára a Modern Art Orchestra megtalálta a saját hangját, és rendkívül boldog vagyok, hogy zenészként és szerzőként én is részt vehetek ebben a fantasztikus kalandban.

A The Mind's Ear lemezborítója
A The Mind's Ear lemezborítója

- Milyen kép lapul a cím mögött?

- A zeneszerzés vagy hangszerelés folyamata nálam nagyon hasonlít egyfajta rajzoláshoz, festéshez; formák, színek, textúrák világa mindkettő.

Azt hiszem, leginkább az közös ebben a két művészi kifejezésmódban, hogy előre el kell képzelni az egészet, mielőtt az ember nekilát meghúzni az első vonalakat. Ez néha nem több, mint firkálás, de ha becsukom a szemem, látnom vagy hallanom kell előre, hogy mit akarok. Kell, hogy legyen egy előkép. Ez a kép persze néha homályos, de pont ez benne a kihívás: ahogy mondják, zenét szerezni nem más, mint rosszul emlékezni valamire, amit már hallottunk.

Gyakran képek, furcsa terek vagy felületek jelennek meg a fejemben, mielőtt a zene nyelvére lefordítom a látottakat.

És bár az érzékelés módja nagyon sokban különbözik, az érzés ami egy vizuális élmény vagy egy építészeti tér nyomán keletkezik az emberben, gyakran nagyon hasonló, mint amit zenehallgatás közben élünk át. Pontosan ezért írtam ezt a lemezt, ez érdekelt, hogy hogyan lehet emberként megélni ezt a kapcsolódási pontot aközött amit látunk és amit hallunk.

Subicz Gáborral készült legutóbbi interjúnkat ide kattintva olvashatja!

Fekete-Kovács Kornél: "A big band hangzás sokakat megérintett már"

 

- Tizenkét éve működik a MAO, ami nem csupán a zenész tagok fantasztikus játékának, de számukra és még sokak számára mint alkotók, mint zeneszerzők számára is biztos hátteret nyújt. Hogyan folyik ez a típusú munka?

- Nagyon egyszerű a recept: adott egy kreatív alkotó, aki a zenei tehetsége mellett felvértezi magát egy nagyon magas fokú szakmai tudással - másként fogalmazva megtanulja azt, hogy miként tudja a gondolatait más muzsikusok számára egyértelmű módon kommunikálni (nevezzük ezt szakmaiságnak). Ezután eljön közénk és mi a Modern Art Orchestra muzsikusai időnkből, tehetségünkből és tudásunkból megpróbáljuk őt segíteni abban, hogy az elképzelései a lehető legautentikusabb formában szólalhassanak meg. Javaslatainkkal, kreatív ötleteinkkel sok esetben magunk is részeseivé válunk annak a csapatmunkának, amely eredményeként a mű a végleges formáját ölti magára.

- Ki szerez, ki szerezhet zenét a Modern Art Orchestrának?

- Alapvetően bárki írhat nekünk és ezzel a lehetőséggel nagyon sokan éltek is már az elmúlt tizenkét évben. Még csak azt sem mondanám, hogy ennek bármilyen előfeltétele volna, annyi csupán a megkötés, hogy ne egyből egy szerzői esttel vagy lemezzel induljon az együttműködés. Fiatal, vagy számunkra ismeretlen szerzőknél javasolt, hogy kóstolgassuk, ismerjük meg egymást, lépésről lépésre kerüljünk egyre közelebb ahhoz, hogy egy önálló esemény vagy album megalkotásának súlyát tegyük egymásra.

- Milyennek látod Subicz Gábor zeneszerzői munkásságát, hogyan mutatnád be őt egy idegennek?

- Gábor nagyon ígéretes szerző.

Munkáiban a legmagasabb fokú tanúbizonyságát adja annak, hogy az út, amin jár pontosan az az út, amit a Modern Art Orchestra megalakításakor akkori zeneszerző társaimmal célul tűztünk ki. Szerzeményei és átdolgozásai nagyszerűen lavíroznak a különböző stílusok között, hangszerelései ötletesek. Ahogyan munkáin keresztül a zenekarral kommunikál, az magas szintű, professzionális hozzáállást tükröz a zenéhez.

- A The Mind's Ear lemez kapcsán mi volt a tapasztalatod, volt benne kihívás a zenekar számára?

- Természetesen, hiszen a MAO tagjainak számára minden feladat egy újabb kihívás, egy újabb lehetőség a fejlődésre, tanulásra. Mindannyian hálásak vagyunk az életnek, hogy ebben a zenekarban hétről hétre újabb es újabb ilyen megmászható hegyekkel találjuk szemben magunkat.

Nagyon sokat készültünk erre a felvételre és azt gondolom, hogy ennek eredménye nagyon is tetten érhető az albumot hallgatva.

- A stílusok átjárhatóságával való játék mennyire a zenekar sajátja?

- A zenekar életében nagyon sok és nagyon sokféle zeneszerző munkáit játszhattuk már. A De Phazz zenekartól elkezdve, Frank Zappa szerzeményein át, egészen Eötvös Péterig mindenféle muzsikával találkozhattunk már. Belülről szemlélve a lemez egyébként nem annyira eklektikus, mint amennyire esetleg egy külső fül számára vélhetően az lehet. Számunkra ezek a darabok mind magukon hordozzák Gábor stiláris jegyeit.

- Mi a zenekar jövőbeli terve?

- Gábor tevékenységéhez hasonlóan többen vannak a zenekar körül, akik igen magas szinten komponálnak jazz nagyzenekarra.

A big band hangzás sokakat megérintett már.

Kreatív muzsikusként jelen lenni egy ilyen zenekarban szinte egyenlő azzal, hogy az ember írni kezd, hogy gondolatait, zenei ötleteit finomítva, csiszolva hétről hétre vagy évről-évre egyre cizelláltabb darabokat tegyen a zenekari kottaállványokra. Oláh Szabolcs, Cseke Gábor es Ávéd János szintén szerzői lemezzel készülnek a közeljövőben, illetve nekem is összegyűlt egy albumra való szerzeményem, amely rövidesen napvilágot lát majd. Szirtes Edina 'Mókus' kívülről szemlélte a zenekar működését, miközben megérintette az a kihívás, hogy mit is jelent egy ilyen formációra komponálni. A MAO-nak írott szerzői lemezének befejezésén dolgozik éppen. Készülünk továbbá egy, a kortárs klasszikus zenei repertoárunkat összefoglaló albummal, valamint a legújabb produkciónk, a Bartók: Tizenöt magyar parasztdal átdolgozásának munkáját is lekerekítjük. Ezzel júniusban hazánk képviseletében egyedüliként utazunk majd a lengyelországi Krakkóba egy zenei rendezvényre.