Ilona

Gershwin, Barber, Bernstein

2003.02.24. 00:00

Programkereső

Mi, európaiak sokszor zavarban vagyunk, hogy miként értékeljük, hová soroljuk az amerikai klasszikus zenét. Hiszen az Egyesült Államok hatalmas olvasztótégelyében nehéz megmondani, hogy egy-egy kimagasló jelentőségű alkotói életműnek vagy előadóművészi produkciónak hol is húzódnak a valódi kulturális-etnikai gyökerei.
0a189374-2843-4545-b790-41a1301a8dcb

Egy újonnan kiadott - bár a '80-as években készült koncertfelvételeket tartalmazó - válogatáslemez számomra most egyértelműen bizonyította, amit Gershwin, Copland, Ives, Cage, Bernstein és mások oeuvre-jének ismeretében azért eddig is sejthettünk: a XX. század közepe óta igenis létezik autonóm amerikai zeneszerzés, amely ugyan sokat köszönhet az európai tradíciónak, de bizonyos szempontból túl is lépett rajta. Túllépett, mert nem terhelték évszázados béklyók, konvenciók, szabad lehetett és vakmerő.

Az említett lemez a Deutsche Grammophon Entrée című sorozatában jelent meg, s Gershwin, Bernstein, illetve Samuel Barber kompozíciói hallhatók rajta. A szimfonikus könnyűzene emblematikus darabját, Gershwin Kék rapszódiáját a karmesteri, zeneszerzôi és „népművelői" pályája mellett zongoristaként is kiváló Leonard Bernstein játssza; úgy, hogy hangszere mellől maga dirigálja a Los Angeles-i Filharmonikusokat.

Ugyancsak ő vezényli Samuel Barber Adagióját, illetve saját kompozícióit: a Candide-nyitányt, az On The Town című három táncepizódot és a West Side Storyból készült szimfonikus táncokat, valamint a végén a legendás Americát, ugyancsak a West Side Storyból. Amit hallunk, mindvégig színtiszta örömzene: árad belőle az életkedv, az amerikaiakra oly jellemzô öntudat és büszkeség. Bachi, brahmsi, bartóki mélységeket persze hiába keresünk a produkcióban (nem is ez volt a szerzői és szerkesztői szándék), a felhőtlen szórakozást viszont biztosan megtaláljuk