Jusztina

Edvin Marton átlépte a határokat

2003.02.27. 00:00

Programkereső

Strings 'n' Beats címmel, a napokban jelent meg az Edvin Marton néven koncertező magyar hegedűművész, Csűry Lajos új lemeze, mely a klasszikus zene és a dzsessz hagyományait progresszív technohangzásokkal ötvözi. A Németországban, Svájcban, Ausztriában és Magyarországon terjesztett, sikeresnek ígérkező lemez zártkörű bemutatóját a Citadellán tartották, jórészt nyugat-európai újságírók jelenlétében.

 
 
 

Az igen értékes és szép hangú, 1698-ban készült Stradivari mesterhangszeren játszó Edvin Marton Kárpátalján született, magyar családban - valódi neve Csűry Lajos. A hetvenes évek legvégén kezdett hegedülni, majd 1983-tól a moszkvai Csajkovszkij központi zeneiskolában tanult. 1986 novemberében már a Moszkvai Szimfonikusokkal koncertezett, s rendkívüli tehetségként tartották számon, amikor áttelepült Magyarországra. A kilencvenes évek elején már a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta a tanulást, majd 1994-ben egy ösztöndíjnak köszönhetően a világ talán leghíresebb zeneoktatási intézményében, a New York-i Juilliard Schoolban képezhette magát. Klasszikus zenei pályáján mérföldkő volt a 1995-ös, a patinás Carnegie Hallban adott koncertje. Első lemeze - Pablo de Sarasate virtuóz hegedűműveiből - 1996-ban jelent meg a Hungarotonnál.
A kilencvenes évek második felében több nemzetközi versenyt nyert (a többi között Rómában és Montrealban), de fellépett a Berlini Szimfonikusokkal, illetve a washingtoni Kennedy Centerben is. 1998-ban a magát - részben jogosan - a világ legnagyobb független lemezkiadójának nevező Chandos Records gondozásában jelent meg egy albuma, melyen az orosz zeneszerző, Julius Konyus Hegedűversenyét játszotta. Ebben az időben azonban már más tervek foglalkoztatták. "Úgy éreztem, a hagyományos komolyzene területén szinte mindent elértem. Sokat koncerteztem külföldön, neves zenekarokhoz hívtak szólistának, de én valami másra vágytam, nem arra, hogy huszadszor is eljátszszam a Mendelssohn-hegedűversenyt. Leginkább az foglalkoztatott, hogy miként lehetne a saját egyéniségemet is belevinni abba a zenébe, amit játszom" - mesélte a Magyar Hírlap kérdésére Edvin Marton.
A gondolatot tett követte, és svájci menedzsere, Andreas Camenzind segítségével létrehozott egy olyan show-műsort, amelyben - Magic Stradivarius címmel - a klasszikus zene és a virtuóz hegedűiskola hagyományait modernebb, ha úgy tetszik, könnyűzenei hangzással ötvözte. Luzernben és más svájci városokban tartott fellépései után, 2000 telén már ezzel a repertoárral aratott sikert a bécsi Konzerthausban, s hamarosan szerződtette a multinacionális BMG hanglemezkiadó. 2001 októberétől háromnegyed éven át dolgozott az új lemezen, amely végül a napokban jelent meg. Címe - Strings 'n' Beats - a vonós hangszer és az elektronikus zenei alap kettősségére utal. Edvin büszkén említi, hogy a klasszikus és népzenei feldolgozások (köztük a Tavaszi szél vizet áraszt átirata) mellett a CD-n saját kompozíciói is helyet kaptak, s ezzel sikerült megvalósítania régi tervét, hogy ne csak reprodukálja mások alkotásait, hanem saját egyéniségét is megmutathassa a zenében.
A Citadella egyik klubjában tartott zártkörű lemezbemutatóra jó néhány külföldi újságíró is eljött: főként a német nyelvterületről, hiszen a Strings 'n' Beats egyelőre négy országban - Németország, Svájc, Ausztria, Magyarország - jelent meg. Ha azonban sikeres lesz, várható, hogy a BMG hálózatán keresztül világszerte terjesztik majd.