Hedvig

Archie Shepp ismét Budapesten

2003.03.07. 00:00

Programkereső

Már a logó is szellemes. A kék-fehér-piros téglalapba könnyeden tekergőző betűkkel azt írták: FranciArt. A „Franci” és az „rt” között Eiffel-torony formázza az A betűt. A „Francia kulturális évad 2003” emblémája is jelzi: a francia művészek magyarországi bemutatkozásai fajsúlyosságuk ellenére sem tekintendők afféle gőgös és csak a kiválasztottaknak szóló üzeneteknek.

Egyszerűbben: bátran látogassuk a FranciArt eseményeit; ma és holnap este például a Fonó Budai Zeneházat érdemes felkeresni, ahol kétnapos francia–magyar dzsessztalálkozót rendeznek.

Hogy a legfontosabbal kezdjük, mások mellett fellép a Floridában született, mostanság főként Párizsban élő és dolgozó Archie Shepp, a világ egyik legtekintélyesebb dzsessz-szaxofonosa. Ő az utóbbi években többször is játszott nálunk, ám, hogy a dolog még érdekesebb legyen: ezúttal Dresch Mihály együttesével muzsikál. A magyar BMC kiadó gondozásában pontosan egy éve jelent meg a két művész közös lemeze, melyet akkoriban némi fenntartással fogadott a kritika. Mondván: csupán kivételes pillanatokban ért össze a felvételeken Dresch népzenei gyökerű (ekképpen tehát kissé kötöttebb) és Shepp, a feketék blueszenéjének gyökereiből kinőtt (így tehát bátrabban kalandozó) szaxofonjátéka. A lemez megjelenése óta több közös koncertet is adtak, így a Fonóban már minden bizonnyal a két muzsikus egymáshoz csiszolódott zenei anyagát hallhatjuk majd.

Kétségtelenül Archie Shepp és Dresch Mihály fellépése tűnik a találkozó legjelentősebb eseményének, azért emellett jó néhány különlegességet hallhatnak még az érdeklődők. Ma este nyolc órakor elsőként a Godard Trio lép színpadra. A zenekarvezető Michel Godard, aki tubán és egy serpent nevű hangszeren játszik, rendszeres vendége a nagy dzsesszfesztiváloknak, ezzel párhuzamosan játszik a francia rádió filharmonikus zenekarában és a Francia Nemzeti Zenekarban is.

A Godard Triót a már említett Archie Shepp-pel fellépő Dresch Quartet követi, majd a szaxofonos Borbély Mihály vezette Quartet B. folytatja a sort, mely a dzsesszt a Kárpát-medence és a Balkán népzenei örökségével ötvözi.

Szombaton fél nyolckor a The Winners nevű formáció kezd, a Magyar Rádió dzsessztehetség-kutató versenyének győzteseiből szerveződött fiatal együttes. Jön a Compagnie des musiques a Ouir, azaz két szaxofonos és egy ütős. Kísérleti zenéjükbe éppúgy belefér egy-egy Ellington-, mint egy-egy Frank Zappa-szerzemény; fellépésük alighanem különös élmény lesz. Bernard Lubat, a francia kortárs művészet egyik különös arca következik: dobos, zongorista, harmonikás, énekes, zeneszerző, színész, akinek szerzeményei a free dzsessztől a rapzenén át a bebopig ívelnek; előadását nehéz bármilyen skatulyába szuszakolni. Mintegy levezetésként a Balázs Elemér Group lép színpadra, ha még valakinek lesz elég figyelme, alighanem tőlük is olyan produkciót hallhat, amely önmagában is kiemelkedő.

Meglehet: a felsorolt nevek a műfaj iránt kevésbé érdeklődőknek nem sokat mondanak, annyit azonban biztosan jósolhatunk: ez a két este szikrázóan erős koncertek sorozatát hozza majd, olyan zenészekkel, akik az improvizáció szabadságával, a dzsessz zabolátlanságával egészen egyéni módon gazdálkodnak. Szó sem lesz tehát langyos, alibi muzsikálásról, gyorsan letudott, kötelező barátkozásról. A FranciArt Fonóban rendezett dzsessztalálkozó igazi kuriózumot kínál a dzsessz rajongóinak, valamint azoknak is, akik talán még sejtik, hogy a zene – noha manapság leggyakrabban üzleti vállalkozás – mégiscsak játék a javából.