Jácint

"Elkerülhetetlen az Operaház reformja”

2003.03.14. 00:00

Programkereső

Ma este hét órától, az új Budapest Sportarénában a fesztiválzenekar ad ünnepi hangversenyt Kodály, Liszt és Beethoven műveiből Fischer Iván vezényletével. Beethoven IX. szimfóniájának alt szólistája a ma már világhírű opera-énekesnő, Komlósi Ildikó lesz, aki sajnálatosan ritka vendég a hazai színpadokon.

"1986-ban, Philadelphiában megnyertem a Pavarotti-énekversenyt, s ezután egyik külföldi meghívás követte a másikat. 1993-ig voltam az Operaház társulatának belső tagja, de ekkor kiléptem, mert nem éreztem tisztességesnek, hogy továbbra is felvegyem a fizetésemet, miközben alig vagyok itthon” – meséli Komlósi Ildikó. Az elmúlt tíz évben vendégként is nagyon ritkán láthattuk, pedig azt mondja, számára voltaképpen nagyon fontos lenne, hogy a saját hazájában is "próféta” legyen, vagyis rendszeresen találkozzon a közönséggel. A Magyar Állami Operaház vezetői azonban hosszú időn keresztül egyáltalán nem hívták, ő pedig nem jelentkezett, mert távol áll az egyéniségétől, hogy "kopogtasson”.
Amikor 2001-ben Győriványi Ráth György lett az Operaház főzeneigazgatója, úgy tűnt, Komlósi Ildikó újra szorosabban kötődik majd az intézményhez. El is könyvelték, mint a tagság körében rendkívül népszerűtlen, sokat támadott Győriványi feltétlen hívét. "Győriványi Ráth Györggyel Olaszországban dolgoztam együtt, és amikor kinevezték, szinte azonnal felhívott, hogy jöjjek énekelni, elsőként Eboli hercegnő szerepét a Don Carlosban. Ma is úgy érzem, hogy Fischer Iván a Kilencedikrôl

Fischer Iván, a fesztiválzenekar zeneigazgatója Lyonban fogalmazta meg gondolatait a mai elôadással kapcsolatban. „A Kilencedik szimfóniában a tömegé a fôszerep. Az a tömeg, amely néhány évtizeddel korábban a Bastille-t megostromolta, és elsöpörte az arisztokraták uralmát, itt, Beethoven mûvében ujjongva énekel az örömrôl és a testvériségrôl. Ez a darab egyrészt zene, tiszta, gyönyörûen megkomponált zene, másrészt felhívás, felszólítás az örömre, a közös ünneplésre. Csak ritkán, kivételes alkalmakkor adjuk elô ezt a nagyszabású mûvet.
Tíz évvel ezelôtt, a jugoszláv háború idején játszottuk el utoljára a Hôsök terén, szerb, horvát és bosnyák kórusokkal együtt. Ma ismét elôadjuk Beethoven Kilencedik szimfóniáját a sportaréna megnyitó hangversenyén, amelyre számos hazai énekkar fogadta el meghívásunkat.
Ötszáz énekes csatlakozik majd az utolsó tételben a Budapesti Fesztiválzenekarhoz, hogy elénekeljék Schiller Örömódáját” – írja Fischer Iván a Magyar Hírlap olvasóinak.

Győriványinak rengeteg nagyszerű ötlete volt, és véleményem szerint elkerülhetetlen az Operaház reformja. Más kérdés, hogy a megvalósítás során bizonyára történtek hibák. Ezt én nem tudom megítélni, mert nem voltam folyamatosan itthon. Nagy örömmel fogadtam viszont, hogy a Szinetár Miklós és Petrovics Emil nevével fémjelzett régi-új vezetés is számít rám: remélem, hogy az a két Carmen-előadás, amit néhány hete énekeltem, csak a kezdet” – mondja. Az Operaház mellett rendszeresen együttműködik Fischer Ivánnal és a Budapesti Fesztiválzenekarral: a többi között ő énekelte Judit szerepét a Kékszakállú herceg vára koncertszerű előadásában, amelyet több rangos fesztiválon is bemutattak, majd a Philipsnél lemezre vettek.
Komlósi Ildikó az említett versenygyőzelem után előbb Bécsben és Frankfurtban, majd 1990-től a milánói Scalában aratott emlékezetes sikereket. A kilencvenes években aztán a Távol-Keletet, majd Észak-Amerikát is meghódította; a New York-i Metropolitanben 1998-ban debütált. Egyetlen társulatnak sem tagja, de négy-öt operaházzal folyamatos munkakapcsolatban áll, amelyek közül talán a drezdai Semperopert és a londoni Covent Gardent érzi magához a legközelebb.
Egyre többször találják meg Verdi-főszerepekkel – azt mondja, korábban ezeket nem vállalta, mert a Verdi-heroinákhoz fizikailag és lelkileg is fel kell nőni –, de szívesen énekel Mozartot, Richard Strausst és itáliai verista operákat is, például Santuzzát a Parasztbecsületben. "Nagyon unatkoznék, ha mindössze négy-öt szerepre korlátozódna a repertoárom. Folyamatosan tanulok, képzem magam, építkezem, és nagyon nyitott vagyok a kortárs zene, sőt akár az operett felé is. Izgalmas kalandnak éreztem, amikor például a trieszti operettfesztiválon Marica grófnőt énekelhettem.”
Jelenleg is jó néhány európai és amerikai meghívása van, premierekre készül, naptára 2007-ig betelt. Budapesten mégis szívesen énekelne többet. "Ha jó szerepekre kérnek fel, jó rendezőkkel és karmesterekkel dolgozhatok együtt, biztosan tudunk majd időpontot találni” – mondja.