Orsolya

A tervező gyilkosa a musical

2003.05.31. 00:00

Programkereső

Kentaur (Erkel László) már 1998-ban megtervezte Az operaház fantomjának díszletét. A musical magyarországi premierje péntek este volt a Madách Színházban. Az első kilencven előadásra már elfogytak a jegyek. Andrew Lloyd Webber – aki vasárnap tekinti meg a produkciót – darabja miatt ugyan nem építették át a színházat, de Kentaur szerint így is sikerült megvalósítania a kilencvenkilenc százalékát annak, amit elképzelt.

A díszleten látszódhat leginkább, ha nem olyan a magyarországi "Fantom” előadás, mint az eddigiek külföldön. Bécsben láttam Webber musicaljét, szinte filmes áttûnések voltak benne, nem lógott be a díszletmunkás, ahogy nálunk szokásos, és nem recsegett-ropogott a színpad, amikor az egyik kép "átúszott” a másikba. Szirtes Tamás rendező korábban már úgy nyilatkozott a Magyar Hírlapnak, hogy sok mindent itthon nem lehet megcsinálni, de a kényszer szülhet jó megoldásokat.
Sok mindent eleve nem is akartunk megcsinálni. Az operaház fantomja hazai előadásának több előzménye is van. 1997-ben Svédországban a Miss Saigon díszletét terveztem. Ennek pedig az az előzménye, hogy Cameron Mackintosh, a musical producere látta a Szegedi Szabadtéri Színpadon a Miss Saigont, aminek szintén én terveztem a díszletét. Az is úgynevezett non replica produkció volt, vagyis eltértünk az eredeti licenctől. Ennek alapján Mackintosh felkért, hogy Dániában is készítsem el a darab díszletét, aztán került sor a svédországi munkára. Mackintosh nem sokkal a svédországi bemutató előtt – amikor már őrültek háza volt – telefonált, hogy most beszélt Webberrel, és abban maradtak, jó lenne, ha Az operaház fantomjából is lennének olyan non replica változatok, mint a Miss Saigonból. Akkor csináltam a darabhoz az első terveket. A musicalirodalom a díszlettervező gyilkosa, mert általában egy-egy mûben van vagy huszonöt különböző kép. Webbernek nagyon tetszettek a tervek, azt kérte, hogy 2000-ig, a millenniumig ne legyen bemutató, de aztán örülne neki.