László

Szereti Bartókot és a Balatont

2003.06.02. 00:00

Programkereső

A hétvégén befejeződött a Magyar Rádió bőgősök és basszusgitárosok számára meghirdetett dzsesszversenye. A zsûri díszelnöke mindkét hangszer elismert virtuóza, az amerikai John Patitucci volt, aki szombat este, a verseny gálakoncertjén két másik világsztár – a gitáros Pat Metheny és a dobos Jack deJohnette – társaságában lépett színpadra a Budapest Kongresszusi Központban. Patitucci ezúttal nem villámlátogatásra jött: lemezt is készít Budapesten, így volt ideje válaszolni a Magyar Hírlap kérdéseire.

A negyvenhárom éves, olasz gyökerekkel rendelkező, de már az Egyesült Államokban született Patitucci meglepően sokat tud a magyar zenéről. Ôszinte csodálattal beszél Bartók Béla muzsikájáról, különösen a vonósnégyesekről és a 44 hegedûduóról, amelyeket – nagybőgő-átiratban – maga is játszott már. "A kelet-európai népzene dallam- és ritmuskincse legalább olyan fontos és izgalmas, mint a sokkal felkapottabb Kuba vagy Dél-Amerika zenéje” – mondja. Magyarországi emlékei közül felidézi, hogy amikor Nagykanizsára mentek fellépni, milyen szépnek látta a Balatont, illetve hogy "a legtöbb tehetséges magyar zenészt Lakatosnak hívják.” Ismeri és nagyra tartja Pege Aladárt is – különösen azért, mert Pege a klasszikus zenét és a dzsesszt évtizedek óta egyenrangú mûfajként kezeli. Patitucci örül, hogy – hosszas szervezés után – létrejöhet az a lemezfelvétel, amelyen ő és a dobos Jack deJohnette négy, felváltva játszó magyar zongoristával – Szakcsi Lakatos Bélával, Oláh Kálmánnal, valamint Szakcsi két fiával, Bélával és Róberttel – alkot triót.

Pecek és Plutó a versenyek gyôztese

A Magyar Rádió által meghirdetett dzsesszversenyt a nagybôgôsök mezônyében a tizenhárom éves Pecek Lakatos Krisztián nyerte meg, a második helyen Orbán György, a harmadikon a Bécsben tanuló Darvas Gyula, a negyediken Horváth Plutó József végzett. A basszusgitárosok versenyében az Oláh Cumó Árpád triójából ismert Horváth Plutó József gyôzött, megelôzve az Erdélybôl érkezett Joó Sándor Sebestyént, illetve Kovács Zoltánt.

John Patituccinak a közelmúltban már tizenegyedik lemeze (Songs, Stories and Spirituals) jelent meg a saját neve alatt. Azt mondja, ezeken az albumokon nem akar mindenáron szólózni, inkább a zeneszerzésre koncentrál. A virtuóz bőgőszólókat meghagyja azokra a lemezekre, amikor a dzsessz más világsztárjaival játszik együtt. Így volt ez már a zongorista Chick Corea legendás Elektric Bandjében is vagy Stan Getz, Freddie Hubbard és Wayne Shorter lemezein, akár a legutóbbi, Alegría címû Shorter-opusz esetében. Patitucci régóta a New York-i Concord kiadó mûvésze, s bár a hanglemezipar válsága az amerikai előadókat és kiadókat is sújtja, az ő személyes jövője évekre előre biztosított. "Szerencsésnek érzem magam, mert annyi meghívásom van, hogy a menedzserem válogathat a fellépési lehetőségek között. A Concordnál pedig azt mondták, teljesen szabad kezet adnak a stúdióban. Akarhatnék-e többet? Hiszen én csak egy bőgős vagyok” – mondja szerényen.